عاقبت تلخ قیمتگذاری دستوری و بازی خطرناک با صنعت خودرو
اقتصاد 100- بازار خودرو ایران بهعنوان یکی از مهمترین ارکان اقتصادی کشور با چالشهای جدی مواجه است. در حالی که تولید خودرو در چهار ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است واردکنندگان نیز با حجم زیادی از قوانین و مقررات دست و پاگیر روبرو هستند.
این وضعیت نهتنها بر تولید، بلکه بر کل اکوسیستم صنعت خودرو، از قطعهسازان تا فروشندگان و خدمات پس از فروش، تاثیر منفی گذاشته است.
-“سقوط تولید خودرو: آیا به سال گذشته بازخواهیم گشت؟” تولید خودرو در ایران در وضعیت بحرانی قرار دارد. دبیر انجمن خودروسازان ایران هشدار داده است که اگر رویکرد فعلی ادامه یابد، حتی به سطح تولید سال گذشته نیز نخواهیم رسید.
-“واردکنندگان در سردرگمی: قوانین پیچیده و تغییرات مداوم” واردکنندگان خودرو از سردرگمی ناشی از تغییرات مکرر قوانین شکایت دارند. این سردرگمی باعث شده تا برنامهریزی برای آینده دشوار شود و صنعت خودرو را به یک معمای پیچیده تبدیل کند.
-“بازی خطرناک قیمتگذاری: آیا زیر قیمت فروختن خودرو ادامه خواهد داشت؟” قیمتگذاری دستوری، یکی از معضلات اصلی صنعت خودرو است که باعث زیاندهی خودروسازان شده است. آیا این سیاست ادامه خواهد یافت و یا تغییری در راه است؟
-“مقایسه نادرست: چرا صنعت خودرو با صنعت موشکی قابل مقایسه نیست؟” برخی مقایسهها بین صنعت خودرو و صنعت موشکی کشور نادرست و تخریبی است. هر دو صنعت نیازمند سیاستگذاریهای متفاوت و اسناد بالادستی مشخص هستند.
-“نقشهراه گمشده: آیا صنعت خودرو میتواند با تغییر دولتها به رشد برسد؟” عدم وجود نقشه راه بلندمدت و اسناد بالادستی مشخص، صنعت خودرو را در مسیر پر از ابهام قرار داده است. این وضعیت با تغییر دولتها و مجلسها تشدید شده است.
صنعت خودروی ایران به دلایل مختلف از جمله سیاستهای نادرست، قوانین متغیر و پیچیده، و عدم وجود نقشه راه بلندمدت، با چالشهای جدی روبرو است. در این مقاله به بررسی این مشکلات و تاثیرات آنها بر تولید، واردات و کلیت اکوسیستم صنعت خودرو پرداختهایم.
سقوط تولید خودرو: آیا به سال گذشته بازخواهیم گشت؟
دبیر انجمن خودروسازان ایران اعلام کرده است که تولید خودرو در چهار ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. این کاهش تولید در حالی رخ داده که برنامهریزی برای تولید ۱.۷ میلیون دستگاه خودرو برای سال جاری انجام شده بود، اما به نظر میرسد که حتی به سطح تولید سال گذشته نیز نخواهیم رسید.
واردکنندگان در سردرگمی: قوانین پیچیده و تغییرات مداوم
واردکنندگان خودرو از حجم زیاد قوانین و مقررات متغیر در حوزه واردات خودرو شکایت دارند. این تغییرات مکرر باعث سردرگمی آنها شده و برنامهریزی برای آینده را دشوار کرده است.
رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو تهران اظهار کرد که «پوشه بزرگی از قوانین متعدد در دست داریم که خود ما را هم سردرگم کرده است.»
بازی خطرناک قیمتگذاری: آیا زیر قیمت فروختن خودرو ادامه خواهد داشت؟
یکی از چالشهای بزرگ صنعت خودرو، قیمتگذاری دستوری است که باعث زیاندهی خودروسازان شده است. دبیر انجمن خودروسازان ایران تاکید کرد که اگر اجازه افزایش قیمت داده نشود، تولید خودرو به شدت آسیب خواهد دید.
این وضعیت ممکن است منجر به کاهش تیراژ تولید و افزایش بدهی خودروسازان به زنجیره تامین شود.
مقایسه نادرست: چرا صنعت خودرو با صنعت موشکی قابل مقایسه نیست؟
مقایسههای نادرستی که بین صنعت خودرو و صنعت موشکی کشور انجام میشود، باعث تخریب صنعت خودرو شده است. دبیر انجمن همگن قطعهسازان معتقد است که این مقایسهها نادرست است، چرا که هر دو صنعت نیازمند سیاستگذاریهای متفاوت و اسناد بالادستی مشخص هستند.
نقشهراه گمشده: آیا صنعت خودرو میتواند با تغییر دولتها به رشد برسد؟
عدم وجود نقشه راه بلندمدت و اسناد بالادستی مشخص، یکی از بزرگترین چالشهای صنعت خودرو است. این وضعیت باعث شده که با تغییر دولتها و مجلسها، قوانین و سیاستها نیز تغییر کند و آینده این صنعت نامعلوم باقی بماند.
اگر این روند ادامه یابد، چشمانداز روشنی برای صنعت خودرو وجود نخواهد داشت.
حوزه خودرو یک اکوسیستم است
علی خسروانی، نایب رییس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران به عنوان آخرین سخنران در این میزگرد خودرویی اظهار کرد: اولین بار است که همه ما با هم جمع شدیم و زنجیره به صورت کامل از تامینکننده تا فروش محصول کنار هم قرار داریم و اولین بار است که نمایندهای از فروش هم در این نشستها حضور دارد.
وی افزود: در حقیقت، حوزه خودرو یک اکوسیستم شامل مجموعهها و اجزایی است که هر یک کار مشخص خود را دارد نتیجه واحد در این اکوسیستم دارد؛ اینکه یک بخش از کار بیفتد، کار کل مجموعه در حقیقت مختل میشود. اکوسیستم خودرو شامل قطعهساز، خودروساز، واردکننده، شبکه خدمات پس از فروش و فروشندگان خودرو است؛ بنابراین امکان ندارد که یک بخش از این اکوسیستم را تعطیل کنیم، در کار الباقی اختلال ایجاد شود.
این فعال بازار خودرو تصریح کرد: دیدیم که چند سال ممنوعیت واردات خودرو، چه ضربه به مجموعه صنعت خودرو وارد شد. یکی از مهمترین موضوعات این است که در تصمیمگیریها جزو مصرفکننده را نمیبینیم. زمانی که با هم صحبت میکنیم به یک نظر واحد میرسیم که میتوان این نظر را به گوش حاکمیت رساند که نظر واحد به نفع مردم هم باشد.
خسروانی تصریح کرد: این در حالی است که در بعضی موارد، لازم است که به مصرفکننده باج دهیم یا اینکه از مصرفکننده در مقطعی حمایت مازاد کنیم تا مصرفکننده حفظ شود. اگر مصرفکننده از بین برود، اتفاق خوبی نمیافتد. امروز متاسفانه خودرو از سبد مصرف جوانها خارج شده است؛ جوانی که تا چند سال پیش میتوانست با خودرو خریداری کند، امروز خودرو را دور از دسترس میداند.
منبع:آفتاب نو
ارسال نظر