اقتصاد چگونه از تنش عبور می‌کند؟

اقتصاد 100- روز چهارشنبه با انتشار خبر شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، بازارهای جهانی و داخل کشور آرایش جدیدی به خود گرفتند. بازارهای طلای جهانی و نفت به‌دلیل افزایش نااطمینانی با افزایش قیمت روبه‌رو شدند و روند صعودی به خود گرفتند. بازار دلار و سکه داخل نیز در مسیر افزایشی قدم برداشت، اما شاخص بازار سرمایه در تهران کاهشی بود. برخی از کارشناسان تاکید کردند که روز گذشته بازارها رفتار احساسی داشتند و احتمالا در روزهای آینده از شدت نوسانات بازارها کاسته شود. برخی نیز معتقدند حرکت شاخص قیمت‌ها تحت تاثیر رویدادهای آتی منطقه خواهد بود.

اقتصاد چگونه از تنش عبور می‌کند؟

افزایش تقاضای ارز

خبر حمله به رئیس دفتر سیاسی گروه حماس در روز گذشته انتظارات تورمی فعالان بازار را تحت‌‌‌الشعاع قرار داد. براین اساس نرخ ارز روند افزایشی جدیدی را آغاز کرد. برخی از فعالان کف بازار معتقد بودند که این رشد قیمت باید شدیدتر از میزان مشاهده‌شده باشد. اما در مقابل تحلیلگران با بررسی رویداد‌های سیاسی در ماه‌‌‌های اخیر به‌خصوص در بازه زمانی نیمه مهر سال گذشته (تاریخ آغاز عملیات گروه‌‌‌های فلسطینی علیه رژیم صهیونیستی) تاکنون، معتقدند که این ریسک نیز مانند دیگر رویدادهای ماه‌‌‌های اخیر پس از چندی از بازار فاصله خواهد گرفت. این افراد ضمن اشاره به وقایع نیمه دوم فروردین ماه سال‌جاری و ارسال آتش مستقیم از سوی ایران به سمت سرزمین‌‌‌های اشغالی معتقدند که بازار در ماه‌های گذشته ریسک‌‌‌های شدیدتری را نیز پشت سر گذاشته است و باوجود نوسانات صورت گرفته، نرخ مجددا به روند سابق خود بازخواهد گشت. البته در این میان برخی دیگر از کارشناسان نیز معتقدند که امکان تداوم روند افزایشی درصورت انتشار اخبار منفی دیگر وجود دارد.
مقامات مسوول کشور در واکنش به حادثه بامداد چهارشنبه بر حق واکنش خود نسبت به مسوولان این اقدام تاکید کردند. درنتیجه عده‌‌‌ای از کارشناسان معتقدند که درصورت اقدام متقابل، امکان تداوم روند رو به جلو در بازارها وجود دارد.

بازار و خودرو طلا

بازار خودرو مدتی است که درگیر پیچ‌و‌خم‌های سیاست‌گذاری داخلی است. مردم هر روز منتظر خبرهای جدیدی درباره طرح‌های فروش، خودروهای جدید و به‌خصوص واردات خودروهای کارکرده هستند. اما از چهارشنبه گذشته، با ترور اسماعیل هنیه، تمام نگاه‌ها به سمت سیاست خارجی معطوف شد.
در واقع، قبل از این اتفاق، بازار خودرو به شدت تحت تأثیر اخبار داخلی مانند طرح‌های فروش و واردات خودرو بود. اما اکنون، بازار خودرو و تمام بازارهای موازی، در انتظار واکنش‌ها به این رویداد هستند. بازار ارز و طلا روز گذشته نوسانات قیمتی قابل توجهی را تجربه کرد. ارزش ذاتی سکه طلا در بازار داخل کشور از حاصل‌ضرب بهای جهانی اونس طلا در قیمت روز دلار غیررسمی و ضریب تبدیل اونس به گرم سکه تشکیل می‌شود. از حاصل جمع عدد حاصله با نرخ حباب نیز قیمت روز سکه ایجاد می‌شود. در بازار روز گذشته با تشدید انتظارات تورمی تقریبا تمامی عوامل ذکر شده نوسان افزایشی داشتند. در همین راستا قیمت هر قطعه سکه طلای طرح جدید با رشد چشمگیر یک میلیون و ۵۰ هزار تومان به رقم ۴۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسید. البته نرخ این شاخص طلایی روز گذشته برای ساعاتی در کانال ۴۳ میلیون تومانی معامله شد. دلار آزاد نیز در بازار عصر دیروز نوسان چشمگیری را از خود نشان داد. هر برگ از این اسکناس آمریکایی عصر روز گذشته با هزار و ۳۰۰ تومان رشد نسبت به نرخ روز قبل از آن در رقم ۶۰ هزار و ۴۵۰ تومان به فروش رسید. یورو و پوند نیز با رشد قیمت‌های هزار و ۲۰۰ تومانی و هزار و ۳۰۰ تومانی به ترتیب در ارقام ۶۵ هزار و ۵۵۰ تومان و ۷۷ هزار و ۷۰۰تومان معامله شدند.

تاثیر تنش ها بر اقتصاد آمریکا

تنش های جنگی ادامه دار بر اقتصاد ایالات متحده تأثیر خواهد گذاشت. هنگامی که قیمت نفت به شدت افزایش می یابد، می تواند باعث افزایش تورم انرژی شود. تورم ایالات متحده در ماه مارس ۳.۵ درصد سالانه ثبت شد که همچنان بالاتر از انتظار فدرال رزرو ۳.۴ درصد بود و با هدف بلندمدت ۲ درصدی فدرال رزرو فاصله دارد، در حالی که تورم انرژی همچنان ۱.۱ درصد در ماه مارس افزایش می یابد. اگر قیمت نفت همچنان به افزایش خود ادامه دهد، هزینه تولید و حمل کالاها و خدمات متکی به نفت نیز افزایش می‌یابد و تأثیر دومینویی بر اقتصاد به شکل افزایش قیمت کالاها به مصرف‌کنندگان منتقل می‌شود. این یک ملاحظه حیاتی برای فدرال رزرو است، زیرا قبلاً انتظار می رفت امسال سه کاهش نرخ بهره را انجام دهند. نظرسنجی اخیر نشان داد که انتظارات کاهش نرخ بهره در ایالات متحده به سمت پایان سال تغییر کرده است و بازار انتظار کاهش کمتری نرخ بهره را دارد. بنابراین، هنگامی که ما این وضعیت را مشاهده می کنیم، که می تواند منجر به نرخ بالای بودجه فدرال (FFR) برای یک دوره طولانی شود، تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد کشورهای در حال توسعه خواهد داشت. نرخ های بهره بالاتر ایالات متحده سرمایه گذارانی را جذب می کند که به دنبال بازدهی بهتر از دارایی های دلاری مانند اوراق قرضه دولتی ایالات متحده هستند. این امر باعث می‌شود که سرمایه‌گذاری در اقتصادهای نوظهور جذابیت کمتری داشته باشد، که منجر به پتانسیل بیشتری برای خروج سرمایه خارجی می‌شود و باعث کاهش ارزش مالی می‌شود.

منبع:آرمان امروز

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما