تولید خودروهای دوگانه سوز متوقف شد؟/ ماجرا چیست؟

اقتصاد 100- متوقف شدن تولید خودروهای دوگانه سوز توسط خودروسازان علیرغم سرمایه‌گذاری 8 میلیارد دلاری برای زیرساخت‌های CNG در کشور.

تولید خودروهای دوگانه سوز متوقف شد؟/ ماجرا چیست؟

سرپرست برنامه‌ریزی امور انرژی سازمان برنامه و بودجه گفت: بیش از ۸ میلیارد دلار تا الان برای ایجاد زیر ساخت خودرو‌های گاز سوز در کشور سرمایه گذاری شده است و حدود ۲ هزار ۵۰۰ جایگاه CNG در کشور داریم، اما خودروسازان تولید دوگانه سوز را متوقف کردند.

 یوسف بهمنی افزود: مصرف CNG در کشور ۲۳ میلیون متر مکعب در روز است، این ظرفیت را داریم که روزانه تا ۴۵ میلیون متر مکعب عرضه کنیم. اگر خودروسازن ما همت کنند و تولید خودرو‌های گاز سوز را افزایش دهند می‌توان روازنه ۲۰ میلیون لیتر از ناترازی بنزین را از طریق جایگزینی خودرو‌های بنزنی با گازسوز برطرف کنیم.

وی گفت: سازمان برنامه و بودجه مکلف شده تا با همکاری وزارتخانه‌های صمت و نفت، سند نقشه راه انرژی کشور را تدوین و ابلاغ کند که در این سند سهم خودرو‌های گاز سوز و برقی را افزایش خواهیم داد، ما در تلاش هستیم تا سهم بنزین را در سبد انرژی حمل و نقل کشور کاهش دهیم و از تولید خودرو‌های پر مصرف ممانعت کنیم.

بهمنی افزود: اگر ما با همین روند، بنزین را مصرف کنیم باید طی ۵ سال آینده حدود هزار و ۵۰۰ همت صرف واردات بنزین کنیم که این موضوع باعث کسری بودجه دولت می‌شود و تبعات مختلفی خواهد داشت. برای رفع ناترازی بنزین یکی از مهمترین اقدامات بحث متنوع سازی سبد سوخت است یعنی توسعه خودرو‌های گاز سوز و برقی که می‌تواند ناترازی بنزین را کاهش دهد.

سرپرست برنامه‌ریزی امور انرژی سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: امروز اختلاف قیمت یک خودروی دوگانه سوز در بازار و کارخانه به ۴۰۰ میلیون تومان می‌رسد، چون خودروی دوگانه سوز تقاضای زیادی دارد، اما خودروسازان تولید دوگانه سوز را کنار گذاشتند.

وی گفت: سرانه مصرف بنزین در کشور ما به یک و نیم لیتر در روز رسیده و در دنیا متوسط سرانه مصرف ۶ دهم لیتر است، این نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی ما ضعیف عمل کرده است، در سال ۱۴۰۰ اگر استاندارد‌های تعیین شده برای خودرو بطور کامل اجرا می‌شد باید تولید ۱۹ مدل خودروی داخلی متوقف می‌شد.

  • ظرفیت تولید CNG در کشور 45 میلیون متر مکعب در روز است، اما مصرف فعلی 23 میلیون متر مکعب است.
  • جایگزینی خودروهای بنزینی با گازسوز می‌تواند روزانه 20 میلیون لیتر از ناترازی بنزین را جبران کند.
  • سازمان برنامه و بودجه در حال تدوین سند نقشه راه انرژی کشور برای افزایش سهم خودروهای گازسوز و برقی است.
  • سرانه مصرف بنزین در ایران 1.5 لیتر در روز است که 2.5 برابر میانگین جهانی است.
  • ضعف صنعت خودروسازی در عدم ارتقای استانداردها و تولید خودروهای کم‌مصرف.

نکات کلیدی:

  • ضرورت افزایش تولید و استفاده از خودروهای دوگانه سوز برای کاهش مصرف بنزین و آلودگی هوا
  • انتقاد به خودروسازان به دلیل عدم تمایل به تولید خودروهای دوگانه سوز
  • برنامه‌ریزی برای افزایش سهم خودروهای گازسوز و برقی در سبد حمل و نقل کشور
  • لزوم ارتقای استانداردهای خودروسازی و تولید خودروهای کم‌مصرف

منبع:اقتصاد ایران

کیف پول من

خرید ارز دیجیتال
به ساده‌ترین روش ممکن!

✅ خرید ساده و راحت
✅ صرافی معتبر کیف پول من
✅ ثبت نام سریع با شماره موبایل
✅ احراز هویت آنی با کد ملی و تاریخ تولد
✅ واریز لحظه‌ای به کیف پول شخصی شما

آیا دلار دیجیتال (تتر) گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

استفاده از ویجت خرید ارز دیجیتال به منزله پذیرفتن قوانین و مقررات صرافی کیف پول من است.

وبگردی
ارسال نظر