فروش فوری خودرو فقط ویژه سایپا سواران فقط تا این تاریخ

اقتصاد 100- در مرداد سال گذشته، شورای رقابت با درخواست‌های پی‌درپی خودروسازان برای افزایش قیمت محصولات‌شان مخالفت کرد. اما اکنون، پس از تلاش‌های سایپا، مجوز فروش فوری خودرو صادر شده است.

فروش فوری خودرو فقط ویژه سایپا سواران فقط تا این تاریخ

واد توسلی‌مهر، مدیرعامل سایپا امروز در مجمع عادی سالیانه اعلام کرد: «یکی از چالش های اساسی شرکت سایپا قیمت‌گذاری دستوری بوده که دیشب در کمیته خودرو وزارت صمت  توانستیم مصوبه  افزایش قیمت برای محصولات جدید بگیریم.» او در ادامه به این نکته اشاره کرد که در نامه‌ای به محمد مخبر درخواست دادیم که برای محصولات قدیمی هم ۳۰ درصد افزایش قیمت اعمال شود که شاید یکی دو ماه آینده به نتیجه برسد.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، هم در بهار امسال با انتقاد بر اینکه گرچه از آغاز سال ۱۴۰۳ می‌گذرد، اما همچنان قیمت‌های جدید ابلاغ نشده است، اعلام کرد که طی جلسات متعدد دولت با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو موافقت کرده است و در پی آن دولت به سیاست‌گذار خودرویی مجوز داد تا پس از محاسبات سازمان حمایت و ابلاغ آن توسط وزیر صمت، تغییرات قیمتی را اعمال کنند.

براساس صحبت‌های نعمت‌بخش و باتوجه به آن که آخرین دوره افزایش قیمت محصولات خودروسازان به بهار سال ۱۴۰۲ بازمی‌گردد، این احتمال وجود دارد که مجوز افزایش قیمت هم به محصولات قدیمی سایپا و هم به محصولات به سایر خودروسازان دیگر هم برسد.

البته باید به این نکته اشاره کرد که پیش از این نیز خودروسازان در طرح‌های فروش خود قیمت محصولات خود را افزایش داده بودند، اما تاکنون به صورت رسمی دستور افزایش قیمت به خودروسازان ابلاغ نشده بود.

افزایش ۲۹ درصدی تکرار می‌شود؟

فروردین سال گذشته محصولات پرتیراژ ایران خودرو ۲۹ درصد و محصولات سایپا میانگین ۱۷ تا ۱۸ درصد افزایش قیمت داشتند. البته باید اشاره کرد که پیش از آن میزان افزایش قیمت‌ها بیش از 40 درصد بود که پس از دستور معاون اول رئیس‌جمهوری این قیمت‌ها توسط سازمان حمایت پالایش و درصد افزایش قیمت‌ها کم‌تر شد.

درنتیجه با توجه به میزان افزایش قیمتی که میانگین به صورت سالانه بر محصولات خودروسازان اعمال می‌شود، به نظر می‌رسد در صورت موافقت دولت با افزایش نرخ خودرو در درب کارخانه، امسال هم خودروسازان بین ۱۷ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته باشند.

گرچه دولت و وزارت صمت همواره حذف قیمت‌گذاری دستوری را در دستور کار خود قرار می‌داد، اما همانطور که مشاهده می‌شود همچنان خودروسازان در قیمت‌گذاری محصولات خود ناتوان‌اند.

البته خودروسازان همچنان از این مساله شاکی هستند، چراکه یکی از بهانه‌های سیاست‌گذاران برای قیمت‌گذاری دستوری غیررقابتی و انحصاری بودن صنعت خودرو است. اما علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو در این مورد گفته است که با آزادسازی واردات خودرو به کشور دیگر قیمت‌گذاری دستوری توجیهی ندارد و براساس قواعد بازار دیگر دستوری نیست.

سال گذشته که شورای رقابت از گردونه قیمت‌گذاری خودرو خارج شد و این وظیفه را بر عهده وزارت صمت گذاشت این تصور در اذهان شکل گرفت که آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو نزدیک است، اما مانند سال‌های گذشته که طی ۱۱ سال هفت مرتبه مسئول قیمت‌گذاری خودرو تغییر کرد، این بار هم تنها مسئول قیمت‌گذاری تغییر یافت. باتوجه به نکات ذکرشده اکنون هم بعید به نظر می‌رسد که قیمت‌گذاری خودرو در آینده‌ای نزدیک آزاد شود.

منبع:فردانیوز
کیف پول من

خرید ارز دیجیتال
به ساده‌ترین روش ممکن!

✅ خرید ساده و راحت
✅ صرافی معتبر کیف پول من
✅ ثبت نام سریع با شماره موبایل
✅ احراز هویت آنی با کد ملی و تاریخ تولد
✅ واریز لحظه‌ای به کیف پول شخصی شما

آیا دلار دیجیتال (تتر) گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

استفاده از ویجت خرید ارز دیجیتال به منزله پذیرفتن قوانین و مقررات صرافی کیف پول من است.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما