5 استراتژی استیو جابز که میتوانید در کسبوکارتان بکار گیرید
اقتصاد 100- استیو جابز یکی از موفقترین شرکتهای تمام دوران را تاسیس کرد. اپل براساس اصول تجاری خاص ساخته شد؛ ولی این اصول نه راز هستند و نه پیچیده؛ بنابراین میتوانید استراتژیهای این مدیر و رهبر تجاری بزرگ را تقلید کنید و آنها را برای برند خود بکار گیرید.تعالی را در ساده ترین شکل آن دنبال کنید تا دستاوردهایی در حد استیو جابز داشته باشید. پیشنهاد نویسنده نشریه فوربر این است که برای اینکه حکمتهای استیو جابز را برای کسبوکار خود بکار بگیرید میتوانید از ChatGPT کمک بگیرید.
از «چوب سادگی» استفاده کنید
کن سگال، مدیر خلاق سابق شرکت تبلیغاتی CHIAT که به مدت طولانی با اپل کار میکرد، میگوید زمانی که چیزی پیچیده بهنظر میرسید استیو به آن چوب سادگی میزد. استعاره چوب سادگی در فرهنگ اپل جای گرفته است. جابز به تمرکز بر چند محصول کلیدی و انجام عالی آنها اعتقاد داشت. او به دنبال حذف فعالیتهای غیرضروری برای هدایت انرژی و منابع به تأثیرگذارترین بخشها بود. اگر این کار برای جابز خوب بوده است، پس میتواند برای شما هم خوب باشد.
برای مشتریانتان تولید کنید
اگر مشتریان راضی باشند، کسبوکار شما رشد خواهد کرد. تلاش کنید به همه جنبههای کالاها یا خدماتی که میدهید از دید آنها نگاه کنید. جابز تجربه کاربران را بر همه چیز تقدم میداد. او معتقد بود که محصولات اپل باید ساده، زیبا و با درنظر گرفتن کاربر نهایی طراحی شود. این اصل به این معنی بود که اپل مدتها پس از اینکه رقبایش گفتند «این کار انجام میشود» یکپارچهسازی و سادگی را دنبال کرد.
خود را به جای مشتریان خود قرار دهید و آنها را برای طولانی مدت نگه دارید.
کنترل بیشتری داشته باشید
تامین کنندگان میتوانند دست شمارا خالی بگذارند و شوکهای اقتصادی ممکن است رساندن کالاها به مشتریان را متوقف کند. بنابراین کنترل را در دست بگیرید. یکی از راههایی اپل برای کنترل کل تجربه کاربران، مدیریت جنبه سخت افزاری و نرم افزاری محصولات به صورت همزمان بود. جابز این استراتژی را رهبری کرد. کنترل بیشتر به معنای کیفیت بالاتر و اکوسیستم محصولی منسجمتر بود. اما این استراتژی چطور میتواند برای محصول شما بکار آید؟
کمال گرایی را بکار گیرید
کمال گرایی میتواند بنیانگذاران را عقب نگه دارد؛ ولی اگر بتوانید در انجام کارهای کمتر ولی بهتر موفق شوید، کمال گرایی یک نقطه قوت است. وسواس شدید نسبت به چیزی که روی آن تمرکز دارید به این معنی است که تا زمانی که استاندارد کارتان در بالاترین حد توانش قرار نگیرد آرام نمیگیرید. کمال، محصول طبیعی تعهد به کیفیت است. جابز اشتیاق بیامانی به کمال داشت و بهشدت به جزئیات توجه میکرد. او اعتقاد داشت که حتی کوچکترین جزئیات اهمیت دارند. طراحی، عملکرد، بسته بندی و برند؛ برای رسیدن به سطح کمالی که دیگران برای رسیدن به آن بسیار سرشان شلوغ است، روی جزئیات وسواس به خرج دهید.
بهطور مداوم نوآوری کنید
تکنولوژی با سرعت درحال حرکت است، و شما هم باید همینطور باشید. مشتریان این انتظار را از شما دارند، بنابراین راه دیگری ندارید. جابز معتقد بود باید جلوتر از رقبا حرکت کند و بطور مداوم محصولاتی را بازاختراع کند تا انتظارات مشتری را برآورده کند و از آن فراتر رود. درباره آینده و جایگاه خود در آن کنجکاو باشید؛ سوال کنید؛ تشنه یادگیری باشید و اکتشافات جدید را در محصول یا خدمات خود بکار گیرید. تا زمانی که به چیزی که کار میکند دست یابید به آزمایش ادامه دهید و هرگز پیشرفت را متوقف نکنید.
ارسال نظر