آیا بازار خودرو از خواب بهاری بیدار می‌شود؟

اقتصاد 100- بررسی منحنی بهاری قیمت خودروهای سواری داخلی، مونتاژی و وارداتی در بازار حاکی از افت بازدهی این سه بخش است.

آیا بازار خودرو از خواب بهاری بیدار می‌شود؟

در واقع اینطور می توان گفت که بازار خودرو ی کشور در سال جدید هرچند برخلاف سال های گذشته شروع قیمتی توفانی داشت اما منحنی قیمت به تدریج نزولی شد.

محاسبات صورت گرفته حاکی از آن است که بیشترین بازدهی منفی بازار خودرو در فصل نخست امسال نصیب وارداتی‌ها شده و کمترین بازدهی منفی نیز به نام خودروهای مونتاژی ثبت شده است و خودروهای داخلی با فاصله بیشتر نسبت به وارداتی‌ها و کمتر نسبت به مونتاژی‌ها، بین این دو قرار گرفته‌اند.

گفتنی است این در این محاسبات از هر گروه خودرویی در بازار آزاد، ۱۰ محصول انتخاب و قیمت هر یک از آنها در ابتدا و انتهای فصل نخست امسال لحاظ شده است که نتیجه آن نشان می دهد که بازار خودروهای وارداتی در فصل نخست سال جاری بازدهی منفی ۲۲درصد را به ثبت رسانده است.

 این در حالی است که بازار خودروهای داخلی و مونتاژی ها به ترتیب بازدهی منفی ۱۰.۵درصد و منفی ۶.۵درصد را ثبت کرده‌اند و به عبارت بهتر، حدفاصل ابتدا و انتهای بهار امسال، میانگین قیمت در بازار خودروهای وارداتی ۲۲درصد، خودروهای داخلی ۱۰.۵درصد و خودروهای مونتاژی ۶.۵درصد افت کرده است.

هرچند نرخ بازدهی منفی در سه بازار تحت بررسی متفاوت از یکدیگر است، بااین‌حال فصل مشترک هر سه آنها افت نسبی قیمت در طول فصل و تاثیرپذیری‌شان از انتظارات تورمی و بازار ارز است.

از سوی دیگر توجه به این نکته نیز خالی از لطف نیست که بازار خودروی کشور فروردین داغی را در قیمت پشت سر گذاشت و جدا از اینکه قیمت خودرو در همان تعطیلات نیمه فروردین 1403 شاهد روند صعودی بوده است، در نیمه دوم نیز تحت‌تاثیر افزایش تنش میان ایران و اسرائیل به اوج رسید و منحنی قیمت رکورد زد، اما پس از کاهش تنش ها و در ادامه ثبات نرخ ارز قیمت ها تا به امروز روند نزولی به خود گرفته است.

اما به‌هر‌حال آنچه طی فصل نخست سال در بازار خودرو رخ داده، افت قیمت و کاهش بازدهی بوده است و با توجه به این امر باید منتظر ماند و دید این روند در فصل جاری نیز ادامه پیدا می کند و یا دچار تغییر می‌شود و بنوعی بازار خودرو از خواب بهاری بیدار خواهد شد.

البته توجه داشته باشید که تولید خودرو در فصل نخست 1403 به دلیل کمبود نقدینگی و ارز، روند کندی داشت و نزولی بود، بنابراین ادامه این روند می‌تواند با آسیب به بخش عرضه، از سرعت کاهش قیمت (در صورت نزولی شدن انتظارات تورمی و قیمت ارز) بکاهد.

منبع:روزمرگی اقتصادی

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما