آخرین وضعیت کارتهای سوخت و قیمت بنزین اعلام شد
اقتصاد 100- جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برنامه تولید و مصرف بنزین برای سال ۱۳۹۹ بهاینصورت بود که تولید ۱۰۵ میلیون لیتر و مصرف نیز در مرز ۱۰۵ میلیون لیتر باشد، اما تولید ۹۴ میلیون لیتر و مصرف بهدلیل شیوع کرونا حدود ۷۵ میلیون لیتر بود و فرصت صادرات بنزین برای ایران فراهم شد.
مصرف بنزین از ۷۵ میلیون لیتر در روز سال ۱۳۹۹، در سال ۱۴۰۰ به ۹۱ میلیون لیتر، در سال ۱۴۰۱ به ۱۰۴ میلیون لیتر و در سال ۱۴۰۲ به ۱۱۱ میلیون لیتر رسید.
سالاری میزان مصرف فعلی بنزین در کشور را روزانه ۱۱۸ میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: در این سهسال، هر سال حدود ۳ میلیون کارت سوخت برای مردم صادر شد و بهطور متوسط سالانه ۵ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده شد.
وی ادامه داد: روزانه ۲۰۵ میلیون لیتر فرآوردههای نفتی در کشور مصرف میکنیم که رشد سالانه ۸ درصدی دارد؛ میزان مصرف در بخش حملونقل با روزانه ۱۱۸ میلیون لیتر بنزین و ۶۵ میلیون لیتر گازوئیل درحالی که ۳۱ میلیون وسیله نقلیه در حال تردد در کشور داریم، رقمی است که با هیچ استاندارد و ملاکی همخوانی ندارد.
معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه خودروهای ایرانی چه در بخش بنزین سوز و چه در بخش گازوئیل سوز پرمصرف هستند، گفت: خودروی بنزینی ما به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به طور متوسط ۱۲ لیتر بنزین و خودروی گازوئیلی ما به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۵۵ تا ۶۰ لیتر گازوئیل مصرف میکند که میتوان با استانداردسازی خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده از چرخه حملو نقل، این ارقام را به نصف کاهش داد.
وی افزود: شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی آمادگی دارد تا در صورتی که این اختیار را به ما بدهند، با استفاده از ظرفیتهای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، طرح اسقاط خودروهای فروسده و نوسازی ناوگان را با جلب سرمایهگذاران و با کمک سیستم بانکی، اجرایی کنیم.
سالاری با بیان اینکه "داریم خوراک پتروشیمیها را به عنوان سوخت مصرف میکنیم"، گفت: اگر نوسازی ناوگان صورت بگیرد، بخشی از سوخت مایع صرفهجویی شده به پتروشیمیها اختصاص یابد تا با ظرفیت کامل فعالیت کنند و جلوی انحراف سوخت که به قاچاق میانجامد گرفته شود، با همین ۳ اقدام میتوانیم به اندازه ۸۰ درصد درآمد صادرات نفت را برای کشور احیا کنیم.
وی ادامه داد: از ابتدای این ماه، به خودروهای گازوئیلسوزی که در مسیر معین شده در بارنامه خود حرکت نمیکنند هشدار داده میشود و از طریق پایش برخط این ناوگا، میتوانیم روزانه از انحراف ۵ میلیون لیتر سوخت جلوگیری کنیم، سوختی که در مسیر قاچاق از ۳۰۰ تومان در هر لیتر به ۱۳ هزار تومان در هر لیتر میرسد و با دستبه دست شدن چندین باره، از مرزهای کشور خارج میشود.
ارسال نظر