این خودروها مسیر را در ایران را سبز می کند + فیلم و مشخصات
اقتصاد 100 - اخیرا خودروهای برقی بهعنوان جایگزینی پایدار برای خودروهای سوختی و دوستدار محیطزیست، مطرح و به بازار معرفی شدهاند که از منابع تجدیدپذیر برای شارژ خود استفاده میکنند.
بازار خودروهای برقی در جهان بهسرعت در حال گسترش بوده و شرکتهای خودروساز به دلیل اهمیت حفظ محیطزیست، کاهش انتشار گازهای گلخانهای، آلودگی هوا و حفظ ذخیره منابع انرژی، اقدام به راهاندازی خط تولید و ساخت خودروهای برقی کردهاند.
علاوهبر تولیدکنندهها، دولتها هم میتوانند با حمایتهای خود از طریق ایجاد شبکههای شارژ عمومی و پشتیبانی از تحقیق و توسعه فناوری در زمینه تولید، نقش بهسزایی در این امر ایفا کنند که در نهایت منجر به افزایش تعداد خودروهای برقی شود.
مشخصات فنی خودرو برقی کرمان موتور
تیر 1401: نیما ارجمندی، معاون محصول شرکت کرمان موتور، در جلسه هماندیشی با مراکز علمی کشور در پروژههای جدید اعلام کرد که این شرکت به مرحله بومیسازی پلتفرم وارد شده و محصول انحصاری خود را از سال 1402 عرضه میکند. این محصول با همکاری استودیوهای مطرح ایتالیایی و بر پایه پلتفرم اختصاصی کرمانموتور با نام PS1 توسعه یافته است. علاوه بر آن، فعالیتهای مرکز تحقیق، توسعه و نوآوری شرکت کرمانموتور جهت پیشبرد سایر پروژههای مربوط به این پلتفرم، مانند توسعه نسخه تمام الکتریکی، نیز در حال انجام است.
آقای ارجمندی توضیح داد که این پروژه با وجود مشکلات و محدودیتها، در سال 1400 و با حضور مشاوران و طراحان ایتالیایی کلید خورد. تغییراتی در نسخه جدید ایجاد شده که ظاهر جذابتری را ارائه میدهد. امکان نصب قوای محرکه متنوع و حتی تولید نسخه الکتریکی بر پایه این محصول نیز پیشبینی شده است.
جک جی 4 برقی کرمان موتور
طبق گفتههای وی، نمونه اولیه خودرو برقی به فاز آزمونهای عملکردی رسیده است. ضعف صنعت خودروسازی کشور در بحث طراحی و ساخت قوای محرکه احتراق داخلی خودروهای سواری و تجاری، روند توسعه محصولات جدید را با کندی مواجه ساخته است. ورود و توسعه خودروهای برقی را باید به عنوان یک فرصت برای صنعت ملی خودروسازی دانست که عقبماندگی تاریخی در حوزه توسعه قوای محرکه و به طور کلی صنعت خودرو را جبران میکنند. وی ادامه داد که استراتژی شرکت کرمانموتور از واردات یک یا چند مدل خارجی در قالب قطعات منفصله، به سرمایهگذاری بر روی طراحی یک مدل منحصر به فرد برای جذب دانش فنی تغییر یافت تا با سرمایهگذاری در امر طراحی و بومیسازی بخش پیشرانه و فنی یک خودرو برقی جدید، این شرکت به یکی از پیشگامان تولید خودروهای الکتریکی در ایران تبدیل شود. قوای محرکه و منبع ذخیره انرژی محصول برقی کرمانموتور، توسط مکو توسعه یافته است.
آقای ارجمندی درباره این محصول توضیح داد که پلتفرم الکتریکی آن شامل پیشرانه الکتریکی EDU ، سیستم ذخیره ساز انرژی الکتریکی Battery Pack ، واحد کنترل ولتاژ بالا HPU و سیستم کنترل مرکزی خودرو VCU است. این مراحل در قالب پروژهای به مدت 20 ماه طراحی و تولید شده و سایر سیستمها نیز به فراخور در این مدل در حال بهینهسازی هستند. این محصول در هر بار شارژ 41 کیلووات انرژی مصرف میکند و خروجی آن حداکثر 167 اسببخار است. این خودرو الکتریکی بیش از 300 کیلومتر را می پیماید و با استفاده از شارژرهای خانگی، در کمتر از 5.5 ساعت شارژ میشود. همچنین با شارژرهای سریع می توان زمان شارژ را به 45 دقیقه کاهش داد.نام محصول جدید کرمانموتور هنوز مشخص نیست؛ طبق اطلاعات دریافتی، نامگذاری این خودرو در قالب فراخوان و کارزار عمومی صورت خواهد گرفت. شواهد نشان میدهند که تجاریسازی آن از سال 1402 است.
منتظر اولین جک برقی باشیم؟!
بعد از آنکه کارمانیا برای تولید خودرو برقی کارمانیا EK1 در نیمه اول سال 1400 چراغ سبز نشان داد، حالا کرمان موتور هم دست به کار شده و میخواهد دومین خودرو تمام برقی بازار ایران را بسازد.
کرمان موتور برای ساخت خودرو برقیاش، با شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) همکاری کرده و حتی در دیماه 99 نیز قراردادشان را امضا کردهاند؛ قراردادی که از آن بعنوان بزرگترین قرارداد توسعه و تولید پیشرانه خودروهای برقی در تاریخ ایران، یاد میشود.
آقای رفان (مدیرعامل شرکت مهندسی مکو)، درباره این قرارداد گفته: این اولین قرارداد اجرایی حوزه خودروهای برقی در ایران است که بین مپنا و کرمان موتور امضا میشود و امیدواریم تولید خودرو برقی با کیفیت، به صورت فشرده برنامهریزی و اجرا شود.
آقای علیآبادی (مدیرعامل گروه مپنا) نیز گفته: گروه مپنا از مدتها پیش برنامه ایجاد زیرساخت برای خودروهای برقی را دنبال کرده و در زمینه ایجاد پلتفرم خودرو برقی نیز اقدامات مناسبی در گروه مپنا صورت گرفته است. لازم است زیرساختها همزمان به صورت سختافزاری و نرمافزاری فراهم شود، بنابراین علاوه بر برقیسازی خودروها، تمرکز بر ساخت ایستگاههای متعدد شارژ، شبکه و مرتبط کردن آنها با یکدیگر نیز مهم است.
آقای فیروزی (مدیرعامل کرمان موتور) نیز در خصوص امضای این قرار همکاری گفته: پس از هفت ماه مذاکرات فشرده، به دو قرارداد همکاری با گروه مپنا دست یافتیم و امیدواریم بین 12 ماه تا 18 ماه آینده، اولین خودرو برقی مشترک تولید و عرضه شود. با وجود فاصله حدود 25 تا 30 ساله کشورمان با کشورهای توسعه یافته در زمینه خودروهای احتراقی، اما در زمینه خودروهای برقی، فاصله ما با دیگر سازندگان حداکثر حدود دو تا سه سال است و با کار و تلاش میتوانیم به کیفیت جهانی برسیم.
زمان عرضه خودرو برقی کرمان موتور
طبق گفتههای مدیرعامل کرمان موتور، نسخه اولیه این خودرو برقی حداکثر تا 1.5 سال آینده، تولید میشود. بنابراین کرمان موتور احتمالا در نیمه دوم سال 1401 آنرا رونمایی میکند و از سال 1403 نیز تولید انبوهش را شروع خواهد کرد.
نام خودرو برقی کرمان موتور
هنوز مشخص نیست که آیا کرمان موتور، میخواهد یک پلتفرم کاملا جدید بسازد و خودرویی ایرانی تولید کند یا اینکه میخواهد از کمکهای شرکای چینیاش، به خصوص جک (JAC) بهره بگیرد. البته که گزینه دوم، محتملتر است. اما چرا؟
چونکه کرمان موتور در آذرماه 99 خبر داد که با همکاری یک شرکت دانش بنیان، پروژه داخلی سازی موتور جک جی4 را به ارزش 1200 میلیارد تومان آغاز کرده است. طبق برنامه زمانبندی کرمان موتور، میزان داخلی سازی جک جی4 تا پایان سال 99 به 50 درصد، در نیمه اول سال 1400 به 70 درصد و در نیمه دوم سال 1400 نیز به بیش از 80 درصد برسد.
بنابراین حالا که مشکل داخلیسازی جک جی4 درحال حل شدن است، احتمالا گزینه بسیار خوبی برای پروژه خودرو برقی کرمان موتور نیز باشد.
نویسنده : مرتضی برجسته
ارسال نظر