اثر تحریم ها بر تولید خودرو تجاری چقدر است؟ + نمودار

تحریم‌ها علاوه بر تأثیر بر خودروسازان، قطع‌هسازان را نیز هدف قرار داده است به‌ نحوی که در تهیه مواد اولیه موردنیاز خود به مشکل برخوردند.

به گزارش اقتصاد 100،  از ابتدای دهه 90 با تشدید تحریم ها و در پی آن ممنوعیت ورود قطعات منفصله و مواد اولیه و هدفمندی یارانه ها، در سال 1391 تولید خودرو تجاری 51 درصد کاهش پیدا کرده است. البته با رفع تحریمها در سال ،1393 خودرو تجاری مجالی برای تولید بیشتر پیدا میکند و در این سال تولید خودروی تجاری یکباره 189 درصد افزایش پیدا می‌کند.

اما این افزایش در سال‌های بعد روندی کاهشی به خود گرفت، به طوری که تولید خودروی تجاری از سال 1393 تا 1399، 62 درصد کاهش پیدا کرد. کاهش تولید خودروی تجاری در سال 1394 بخشی به دلیل کاهش تقاضا در اثر افت قدرت خرید و بخشی نیز ناشی از انتظارات مردم به واردات خودروهای باکیفیت پس از رفع تحریمها و در نتیجه به تعویق انداختن تقاضا بوده است. صنعت خودرو مجدداً در سال 1397 با افت تولید 37.8 درصدی نسبت به سال قبل از آن همراه میشود. از جمله دلایل افت تولید خودرو در این سال، تحمیل مجدد تحریم‌ها و کاهش نقدینگی خودروسازان و رشد هزینه‌های آنها بر اثر جهش نرخ ارز بوده است. به عبارت دیگر، کاهش عرضه خودرو ناشی از عدم واردات برخی از قطعات مورد نیاز و همچنین کاهش نقدینگی شرکت‌های ساخت خودرو بوده که افزایش قیمت‌ها محصولات تولیدی را نیز در پی داشت.

تولید خودرو تجاری از سال ۱۳۴۷ الی 1399

Screenshot_20240626-204245_Samsung Notes

تحریم‌ها علاوه بر تأثیر بر خودروسازان، قطع‌هسازان را نیز هدف قرار داده است به‌ نحوی که در تهیه مواد اولیه موردنیاز خود به مشکل برخوردند. بنابراین اثر مستقیم این ماجرا علاوه بر مختل کردن تولید واحدهای قطعه‌سازی، به تیراژ خودروسازان نیز رسید و این موضوع در کنار محدودیت تأمین قطعات خارجی، عرصه را بر خودروسازان و قطعه‌سازان تنگ کرد. تحریمها البته تأثیرات غیرمستقیم اما مهم دیگری نیز بر صنعت خودروسازی تجاری داشته‌اند. مهمترین آنها کاهش اندازه تقاضا در بازار داخل برای خودروی تجاری با توجه به کاهش قدرت خرید خانوارها، کاهش مخارج دولت و کاهش مخارج سرمایه‌گذاری (ناشی از افزایش نرخ ارز و افزایش تورم )بوده است.

 

 

وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

به نظر شما با توجه به نتیجه آرا، مشارکت در مرحله دوم انتخابات چه تفاوتی با مرحله اول دارد؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما