هشدار جدی به متقاضیان سهند + خواب سایپا برای بازار خودرو
اقتصاد 100- سایپا در دو ماه گذشته بیش از شش هزار دستگاه از خودروی سهند را به مشتریان تحویل داده است.
سهند در سایپا: گمانهزنیها و دلایل تأخیر در عرضه
سهند، خودرویی که در خطوط تولید پارس خودرو، زیرمجموعه سایپا، تولید میشود، همچنان در انتظار عرضه به بازار است. اما سوال اصلی اینجاست که چرا سایپا این محصول را برای مشتریان خود فاکتور نکرده است؟
برای پاسخ به این سوال، دو احتمال اصلی وجود دارد:
تغییر برنامه تولید و عرضه سهند:
احتمال اول به تغییرات استراتژیک سایپا در مورد عرضه سهند برمیگردد. در تاریخ ۲۷ آبان، سایپا در سایت کدال سازمان بورس از لیست جدید قیمتهای خود رونمایی کرد. طبق این لیست، سایپاییها بهجای تمرکز فقط بر تولید سهند S، قصد دارند سهند G و مدلهای مجهز به گیربکس اتوماتیک را نیز به بازار عرضه کنند. تفاوت قیمتی میان سهند S و سهند G حدود ۸ درصد است، و به نظر میرسد که سایپا قصد دارد با افزودن برخی آپشنهای جدید به سهند G، این مدل را بهعنوان جایگزینی برای سهند S در نظر بگیرد. به این ترتیب، سهند Sهای تولیدی که در پارکینگهای سایپا ماندهاند، میتوانند با تبدیل به سهند G به بازار عرضه شوند.
چالشهای استاندارد سهند S:
احتمال دوم مربوط به چالشهای استانداردسازی است که ممکن است مانع از فاکتور شدن سهند S شده باشد. پیش از این، ایران خودرو بهدلیل مشکلات مشابه با استانداردهای فنی، امکان فاکتور کردن رانا پلاس را در آبان ۱۴۰۳ نداشت. ممکن است سهند S هم با مشکلات مشابهی در زمینه استانداردها روبهرو شده باشد که باعث تأخیر در عرضه آن به بازار شده است.
با توجه به این دو احتمال، باید منتظر ماند و دید که سایپا در ماههای آینده چه تصمیماتی در خصوص سهند خواهد گرفت و کی سهندهای دپو شده وارد بازار خواهند شد.
چشمانداز آینده سهند
با توجه به تغییرات در سیاستهای تولید و عرضه، سهند همچنان یکی از مدلهای پرچالش سایپا به شمار میرود. باید دید که آیا این خودرو بهزودی جای خود را در بازار باز خواهد کرد یا سایپا تصمیم به بازنگری در استراتژیهای تولید و فروش خود خواهد گرفت.
ارسال نظر