میراث دولت سیزدهم برای پزشکیان اسب زین شده است یا زمین سوخته؟

حمید حسینی: دولت رئیسی شانس آورد که کرونا تمام شد/ زارعی: دولت سیزدهم در حوزه انرژی ریل گذاری نکرد

«اسب زین شده یا زمین سوخته؟» عنوان موضوعی است که در گفتگوی کارشناسی پایگاه خبری اقتصاد 100 مورد بحث قرار گرفت.

حمید حسینی: دولت رئیسی شانس آورد که کرونا تمام شد/ زارعی: دولت سیزدهم در حوزه انرژی ریل گذاری نکرد

به گزارش اقتصاد100، بعد از سانحه هلیکوپتر ابراهیم رئیسی که منجر به شهادت وی شد یک جریان سیاسی با بزرگ‌نمایی و مثبت عنوان کردن شاخص های اقتصادی در سه سال گذشته سعی در القای این موضوع دارند که دولت رئیسی دولتی بی نقص بوده در مقابل افرادی نیز با زیر سوال بردن شاخص‌های اعلامی اقتصادی از عواملی چون نارضایی جامعه از افزایش قیمت‌ها، کاهش تولید و حل نشدن مسئله مهم تحریم به عنوان دلایلی برای عدم موفقیت دولت سیزدهم نام می برند.

کسانی که اعتقاد بر موفقیت دولت سیزدهم دارند ادعا می‌کنند که اسب زین کرده تحویل دولت پزشکیان می‌شود و گروهی دیگر آن را یک زمین سوخته می دانند و معتقدند ساختمانی است که تخریب شده و احتیاج به آوار برداری دارد.

«اسب زین شده یا زمین سوخته؟» در گفتگوی آنلاین سید حمید حسینی، تحلیلگر اقتصادی و نصرالله زارعی، معاون توسعه شرکت مهندسی و توسعه نفت با پایگاه خبری اقتصاد 100 مورد بررسی قرار گرفت.

سیدحمید حسینی، فعال و تحلیلگر اقتصادی در گفتگوی کارشناسی اسپیس توئیتری پایگاه خبری اقتصاد 100 در این رابطه عنوان کرد: یادمان نرفته در سال 1400 زمانی که دوستان در فضای بسیار سنگین مطبوعاتی و تلویزیونی همه را به کار گرفته و مسائل کشور را طوری مطرح کردند که گویا ریشه همه بدبختی‌های کشور دولت آقای روحانی و مدیران ناکارآمد آن هستند. به شدت این موضوع را تبلیغ کرده و با نام بانیان وضع موجود از آن‌ها یاد می کردند به تبع زمانی که خود این افراد هم سر کار می‌آیند و یک سری شعارها و وعده های توخالی می‌دهند رقیب هم به صورت متقابل عمل می‌کند و نمی‌توان اعتراضی کرد.

وی افزود: شرایطی که ما در چهار سال دوم آقای روحانی داشتیم بسیار شرایط خاصی بود سال 97 بعد از خروج ترامپ از برجام، تغییر در شیوه حکمرانی و فشارهایی که وارد کرد تقریبا همه دنیا جا زده و قراردادهای بین‌المللی از جمله قرارداد آب و هوایی پاریس، ناتو و WTO هم زیر سوال رفت. بعد از آن هم که به فاصله یک سال کرونا را داشتیم که تمام اقتصادهای دنیا را بهم ریخت. سال های 97 و 98 سال‌های بدی بودند اما با همه این شرایط در اواسط سال 99 وضعیت اقتصادی تا حدودی کنترل شد و اقتصاد کشور رشد کمی داشت. همان طور که امروز دولت سیزدهم با رشدی 4 درصدی دولت را تحویل می‌دهد اقتصاد کشور در 6 ماه اول سال 1400 هم همین رشد را داشت اما می رفتند میانگین ده ساله که دو سالش هم مربوط به دولت احمدی نژاد بود و در سال‌های 91 و 92 رشد اقتصادی منفی داشتیم را می‌گرفتند و می‌گفتند اصلا رشد نداشته‌ایم و دهه نکبت در کشور بوده است. این در حالی است که در سال‌های 93 ، 94 ، 95 و 96 رشد اقتصادی مثبت بوده است.

دولت رئیسی شانس آورد که با اتمام کرونا اقتصاد جهان شروع به فعالیت کرد

حسینی با اشاره به اینکه در هر کشوری اگر همزمان بحث تحریم‌ها و کرونا رخ می‌داد حتما این مشکلات پیش می‌آمد عنوان کرد: هنوز هم اقتصاد جهانی درگیر هزینه‌های دوران کروناست. اقتصاد اروپا همچنان درگیر رکود و تورم است. آمریکا که همیشه نرخ بهره آن 1.5 تا 2 درصد بوده برای کنترل تورم مجبور شده بهره را بالا برده و بین 5.25 تا 5.5 نگه دارد. هنوز همه اقتصادهای دنیا تبعات کرونا را دارند که قطعا اقتصاد ماهم متاثر شده؛ سال‌های ابتدایی بیشتر اما بعد از سال 1400 و 1401 دیگر تب کرونا خوابید و تقریبا در دنیا مهار شد. 

شانسی که دولت آقای رئیسی آورد این بود که یکباره با اتمام کرونا اقتصاد جهان شروع به فعالیت و جهش کرد. ما مقدار زیادی نفت خام روی دریا داشتیم از طرفی هم مصرف نفت در اقتصاد جهانی هم شدت گرفته بود و در آن سال‌ها چیزی حدود 3 میلیارد دلار صادرات بنزین داشتیم چون به هر حال مصرف داخلی کاهش یافته بود. بزرگ‌ترین دستاورد دولت سیزدهم همین بحث فروش نفت و افزایش درآمدهای نفتی بود که به رشد اقتصادی کشور هم کمک کرد و دولت آقای رئیسی می‌تواند ادعا کند که دولت را با رشد اقتصادی مثبت تحویل می‌دهد.

حذف ارز ترجیحی لطمه بزرگی به دولت رئیسی زد

این تحلیلگر اقتصادی خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داریم در بحث اقتصاد دولت رئیسی دو نوع عملکرد داشته است. اول عملکردی که در حوزه خود آقای رئیسی بوده و او به خاطر سابقه، ظرفیت و نیروهایی که در قوه قضائیه داشت توانست با استفاده از اهرم قوه قضائیه و پیگیری خود کارهایی را در کشور انجام دهد که شاید دولت‌های دیگر قادر به انجام آن نبودند، مثل آزادسازی سواحل که برای انجام آن حتما باید هماهنگ هایی بین قوا انجام شود. یا بحث کالاهای متروکه که چندین سال کالاهای زیادی در گمراکات یا انبارهای پراکنده باقی مانده بود، آقای رئیسی توانست تا حدی بحث املاک متروکه را پیش ببرد که بازهم حمایت قوه قضائیه از دولت سیزدهم در این قضیه موثر بود.تعدادی از واحدهای صنعتی که به علت بدهکاری و یا داشتن شکایت از تولید خارج شده بودند با حضور آقای رئیسی در شهرستان‌ها و پیگیری‌هایی که انجام داد توانستند به مدار بازگردند که در زمان خودش کار ارزشمندی بود.

او ادامه داد: همچنین آقای رئیسی با فشاری که به کانون وکلا، اتاق اصناف و اتحادیه ها آوردند و همچنین انسجامی که داشتند توانستند مجوزها را الکترونیکی کنند. از دیگر کارهای خوب دولت سیزدهم انتشار صورت‌های مالی بدهکاران بانکی و شرکت‌های دولتی بود که عمق فاجعه را آشکار کرد که البته این کار هم یک سال بیشتر انجام نشد. بنابراین جنس این اقدامات بیشتر قضایی بوده و کارهایی بودند که شخص آقای رئیسی پیگیری کرد و به نتیجه رساند که شاید شخص دیگری قادر به انجام آن‌ها نبود. اما در مقابل دولت سیزدهم شعارها و وعده‌هایی داد که هیچ کدام عملی نشد مثل وعده مسکن، اصلاح بورس، اشتغال و ده‌ها وعده دیگری که عملا به نتیجه نرسید. ناگفته نماند در بحث مسکن دولت سیزدهم، با فشار شخص آقای رئیسی بعد از سه سال که از شعار ساخت چهار میلیون مسکن گذشته توانست مقداری زمین را آزاد کند، طبق ادعای خودشان چیزی حدود دو میلیون زمین آماده شده که اگر صحت داشته باشد کار ارزشمندی است.

کار دیگر دولت سیزدهم حذف ارزی ترجیحی یا همان ارز 4200 تومانی بود که در کل اقدام درستی بود اما به علت شتاب‌زدگی و اقدام بدون برنامه هزینه اضافی به دولت تحمیل کرد. به طور مثال سیستم کوپن الکترونیکی(کالابرگ الکترونیکی) تقریبا یک سال بعد از حذف ارز ترجیحی اجرایی شد که اگر به طور همزمان انجام می‌شد دولت تا این حد متحمل هزینه نمی‌شد که یک بخشی بابت پرداخت یارانه و بخش دیگر برای عرضه کالاهای اساسی با قیمت سال 1401 به مردم صرف شد.

دولت سیزدهم  با دست خودش کسری ایجاد کرد

حسینی بیان کرد: درآمدهای دولت از محل اصلاح نرخ ارز چیزی حدود 500 هزار میلیارد تومان و یارانه پرداختی از سوی دولت حدود 800 هزار میلیارد بود، در واقع دولت با دست خودش چیزی حدود 300 هزار میلیارد تومان کسری ایجاد کرد. این کسری منابع خودش به نوع رشد پایه نقدینگی در کشور را به دنبال داشت که دولت برای جبران این کسری وادار به چاپ پول یا استقراض از بانک مرکزی شده و در نهایت رشد نقدینگی در کشور را رقم زد. نرخ تورم هم بخاطر این آزاد سازی نرخ ارز با وجود اینکه ادعا می‌شود کاهش یافته باز هم بیشتر از 46-45 درصد است و حتی تورم نقطه به نقطه هم افزایش یافته است. اقدام دولت سیزدهم در حذف ارز ترجیحی که ظاهر و منطق درستی هم داشت اما به خوبی اجرا نشد لطمه بزرگی به آن‌ها وارد کرد.

این فعال اقتصادی با بیان این موضوع که دولت آقای رئیسی سه مشکل اساسی داشت، اضافه کرد: یکی از این مشکلات وارد کردن شوک به اقتصاد کشور از طریق حذف ارز 4200 تومانی بدون انجام کار مطالعاتی و در نظر گرفتن ابعاد مختلف آن بود که ضربه بزرگی به اقتصاد کشور زد. دومین مشکل جوان‌گرایی افراطی است. استفاده از جوان‌هایی فاقد تجربه کافی و تحصیلات مناسب در وزارت ارشاد، مناطق آزاد، وزارت اقتصاد و وزارت خانه‌هایی که باند تندروها در آن حاکم شدند قطعا ضربه زننده بود. سومین مسئله قدرت گرفتن امنیتی‌ها در اقتصاد کشور است که به ضرر اقتصاد کشور تمام شد و اجازه داده نشد در برابر تلاشی که انجام می‌شود و ارزی که وارد کشور می‌شد ( منابع ارزی که از فروش نفت در 2 سال دولت آخر روحانی به دست آمد چیزی حدود 10 میلیارد دلار بود و در سال گذشته به 6 میلیارد دلار رسید) مردم هلاوتی را در زمینه اقتصادی احساس کنند. بنابراین برخلاف رشد اقتصادی و کاهش بیکاری که با اتمام کرونا رخ داد، سه اقدام جوان‌گرایی بی‌منطق، وارد کردن شوک ارزی به اقتصاد کشور و تسلط امنیتی‌ها به رضایت مردم و حضور آن‌ها در عرصه ضربه زده و موجب فاصله گرفتن مردم از صندوق‌های رای شد.

رئیسی به علت شوک اقتصادی ناشی از حذف ارز ترجیحی و نداشتن برنامه به بحث قیمت بنزین ورود نکرد 

حمید حسینی در رابطه با ثبات قیمت بنزین در دولت رئیسی و ادعاهای مطرح شده در خصوص افزایش قیمت بنزین در دولت پزشکیان بیان کرد: قطعا هیچ دولتی قادر به وارد کردن دو شوک به اقتصاد کشور آن هم در یک دوره نیست. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که آقای رئیسی بعد از آن شوک ارزی همزمان به افزایش قیمت بنزین هم ورود می‌کرد. هیج اقتصاددانی چنین توصیه‌ای را نمی‌کند.ضمن اینکه در هیچ طرحی هم نتوانستند به توافق برسند.

وی افزود: طرح «وان» سعید جلیلی یا همان طرح اختصاص سهمیه بنزین به جای خودرو به همه مردم در چند سال اخیر چندین مرتبه در جلسات مجمع تشخیص مصلحت، اتاق بازرگانی و رسانه‌ها مطرح شد. اما ما معتقد بودیم این طرح علی رغم اینکه در ظاهر عدالت محور است و می‌تواند به اقشار ضعیف جامعه کمک کند در عمل باعث افزایش قیمت بنزین و حمل و نقل می‌شود. شما در نظر بگیرید کسی که سهمیه بنزین دارد اما خودرویی ندارد قرار است این بنزین با چه قیمتی از او خریداری شود؟ آیا با قیمت دولتی خریداری می‌شود یا به قیمت آزاد؟ یا برای مثال به شخصی که در تپسی مشغول است که نمی‌توانید روزانه یک لیتر بنزین بدهید.

بنابراین شاید طرحی که دولت آقای احمدی‌نژاد درخصوص قیمت بنزین اجرایی کرد برای مردم ملموس تر بود. در واقع دولت رئیسی به علت شوک اقتصادی ناشی از حذف ارز ترجیحی و نداشتن برنامه به بحث قیمت بنزین ورود نکرد و البته از طرفی هم نمی‌خواستند ادامه دهنده طرح دولت احمدی نژاد باشند. این یکی از مشکلات ماست که اگر کار خوبی هم در یک دولت انجام شده و نتیجه داده حاضر به استفاده از آن طرح نیستیم و اصرار داریم حتی اسم آن را تغییر دهیم.

بعید است پزشکیان تن به افزایش قیمت بنزین دهد

حسینی گفت: بعید می‌دانم آقای پزشکیان با روحیه مردم‌داری که دارد تن به افزایش قیمت بنزین بدهد. البته نحوه افزایش قیمت در دولت آقای روحانی به گونه‌ای اجرا شد که همه نسبت به این موضوع ترس دارند. اگر بتوان به سمت صرفه جویی و کنترل تقاضا رفت بخشی از مشکلات قابل حل است. درگیر کردن دولت آقای پزشکیان با مسئله افزایش قیمت حامل‌های انرژی در همین ابتدای شروع به کار دست دولت را می‌بندد و بسیار لطمه زننده است. شاید دولت چهاردهم مجبور باشد یک الی دو سال این شرایط را تحمل کند. ضمن اینکه در چند روز اخیر حتی در کمیسیون کارگروه نفت زمانی که از بزرگان نفتی درخصوص برنامه آن‌ها برای بنزین سوال می‌شد پیشنهاد هیچکدام آزادسازی و افزایش قیمت بنزین نبود. اگر چه دولت به شدت دچار مشکل است و اگر سالانه افزایش 400-300 هزار بشکه نفت را نداشته باشد قطعا برای پرداخت یارانه‌ها فشار زیادی را باید متحمل شود.

این تحلیلگر اقتصادی درخصوص اقدامات دولت رئیسی در زمینه نفت و گاز عنوان کرد: بدنه برخی وزارت خانه‌ها مانند وزارت نیرو و وزارت نفت به شکلی است با تغییر وزرا کار ادامه پیدا می‌کند و اینطور نیست که با تعویض افراد کارها تعطیل شوند. نمی‌توان گفت که با رفتن آقای زنگنه و آمدن آقای اوجی تمام شرکت‌های زیر مجموعه نفت کارشان را تعطیل کرده‌اند، خیر اینگونه نیست.

وی ادامه داد: در زمان برجام ما چیزی حدود 4 میلیون بشکه تولید نفت داشتیم که بعد از تحریم‌ها تعداد زیادی از چاه‌های نفت را تعطیل کردیم. در حال حاضر با بودجه‌ای که در نظر گرفته شده در حال بازگردانی تولیدات قبلی هستیم. دولت آقای رئیسی ادعا می‌کند که دولت را با میزان تولید 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت تحویل گرفته و به 3 میلیون و 400 هزار بشکه رسانده است. البته زنگنه و دولت آقای روحانی میزان تولید نفت در زمان تحویل دولت را 2 میلیون و 800 هزار بشکه عنوان می‌کنند. لذا نمی‌توان گفت دولت رئیسی هیچ کاری در  این زمینه انجام نداده است چرا که هم ظرفیت پتروشیمی و هم ظرفیت تولید نفت افزایش یافته است. اما در رابطه با گاز هر چقدر آقای زنگنه موفق عمل کرد و توانست گاز را از 250 به 700 میلیون متر مکعب افزایش دهد و تعداد زیادی از پالایشگاه های گازی در آن زمان به میدان آمدند اما دولت رئیسی کار خاصی نتوانست انجام دهد که یکی از علت‌های ناترازی امروز هم همین کم‌کاری هاست. تنها کاری که دولت رئیسی در خصوص گاز انجام داد امضای قرارداد سوآپ با ترکمنستان بود. شاهکار دولت سیزدهم قرراد 300 میلیون متر مکعبی با روسیه است که اگر تبلیغاتی نباشد و واقعا قرارداد عملیاتی و امضا شده باشد کارشان ارزشمند و قابل تحسین است.

images

نصرالله زارعی در گفتگوی آنلاین با اقتصاد ۱۰۰ با اشاره به اینکه عنوان این گفت و گو عنوان جالبی است، اظهار داشت: در ابتدا باید ببینیم وضعیت امروز صنعت نفت به عنوان نان آور بودجه و عضو نان آور دولت در چه وضعیتی است؟ شاخص ها، کمیت ها و اعداد در چه وضعیتی قراردارند و این دوره تحویل و تحول دولت به دولت جدید یعنی دولت آقای پزشکیان در چه وضعیتی قرار دارد؟

در اکثر شاخص ها به اهدافمان نرسیدیم

او با بیان اینکه ما تحقیقأ در اکثر شاخص های کمّی برنامه هایمان به اهداف که نرسیدیم بلکه حتی اهداف قبلی را نیز از دست دادیم، افزود: عمدتا بحث ما روی دو مقوله تولید یا محصل اصلی نفت و گاز است که ماده خام پالایشگاه و پتروشیمی و زنجیره پایین دست است. در بحث مربوط به نفت خام که بعد از انقلاب به تولید حدود ۴۲۰۰ رسیدیم که آن هم مدت کوتاهی طی سال های ۸۴ و ۸۵ بود و پس از آن به تحریم رسیدیم در دوره پسابرجام که ماحصل مذاکرات مرحله ای از سال ۹۲ بود توانستیم اقدامات و پروژه های خوبی به ثمر برسانیم و تولید نفت به حدود ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

زارعی ادامه داد: دولت سیزدهم که با شعار ما می توانیم، کارآمدی و اقدامات جهادی و از این گونه القاب و واژه ها روی کار آمد از همان روز اول با دو کلید واژه شروع کردند گزارشاتی را به مردم و رییس جمهور فقید ارائه دادند.

او در بخش دیگری از سخنانش تشریح کرد: وقتی ما در صنعت نفت می خواهیم بودجه را ببندیم به بیان دیگر صنعت نفت بررسی می کند که سال آینده چه میزان نفت می توانیم تولید و یا فروش و صادر کنیم و پیش بینی قیمت در آینده صورت می گیرد و اینکه منابع ارزی چگونه خواهد بود.

از همین حالا می خواهند این گونه القا کنند که برای تولید نفت ریل گذاری شد اما دولت پزشکیان نتوانست

وی با اشاره به اینکه جلساتی از سوی شرکت های تولیدی مبنی بر پیش بینی تولید برگزار می شود، گفت: در این جلسات، میدان به میدان روی کاغذ و مانیتور نشان داده می شود مبنی بر اینکه این میدان ها چقدر ظرفیت تولید دارند از زمان دارسی عرف این بوده یک ظرفیت و یک توان تعریف می شد توان ۵ درصد و حداکثر ۱۰ درصد در سال هایی پیش بینی می کردیم حال در زمان حوادث غیرمترقبه، ممکن است بازار نفت بهم بخورد. طی سال های گذشته گفته می شد که تا پایان سال ۱۴۰۱ به ۴ میلیون و ۳۸ هزار بشکه ظرفیت خواهد رسید اخیرا یعنی همین دو هفته گذشته در جلسه ای به آقای مخبر گفتند که ما به سه میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسیدیم بنابراین ریل گذاری شده که تا پایان سال ۱۴۰۳, به ۴میلیون بشکه برسیم بنابراین از همین حالا می‌خواهند به افکار عمومی این گونه القا کنند ریل گذاری ها انجام شد و دولت پزشکیان تا پایان سال باید به ۴ میلیون برسد که اگر نرسد بگویند ما ریل گذاری کرد اما دولت جدید ناتوان بود.

برخی آمار غیرواقعی و انحرافی درباره تولید نفت به مردم دادند

نصرالله زارعی ادامه داد: طبق آمار رسمی خبرگزاری شانا وزارت نفت، ماه گذشته، میزان تولید ۳ میلیون و ۲۵۱ هزار بشکه نفت بوده است پس آمار ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه از کجا آمده است بنابراین عدد انحرافی و غیرواقعی به دولت گفتند همین اواخر مشاوران امین مرحوم رییسی به این آمارها مشکوک شده بودند و به ایشان گفته بودند آمار و اطلاعاتی که از نفت می آید نیازمند راستی آزمایی است که بحث های هم در نمایشگاه نفت شکل گرفت اینکه وعده داده اند ریل گذاری کرده ایم تا پایان سال ۱۴۰۳ به ۴ میلیون بشکه نفت در روز برسیم.‌

روی زمین ۱ میلیارد دلار  پروژه نفتی هم نداریم

به گفته زارعی؛ افزایش تولید نفت به پروژه لازم دارد پروژه حفظ و نگهداشت و افزایش تولید.‌در حال حاضر از این اعداد نجومی که گزارش دادند (به کسانی که به ستاد دکتر پزشکیان دسترسی دارند توصیه می کنم) ۱۳۰،۱۴۰ و ۳۷ میلیارد پروژه، هیچکدام واقعی نیست در مجموع در بالادست حدود ۱۱ میلیارد پروژه داریم که فعال است مرحوم رییسی در سال گذشته جمله ای گفتند مبنی بر اینکه که هر وقت به رهبری گزارش می دهم ایشان از من سوال می پرسند که روی زمین چه اتفاقی می افتد که در واقع با این کلیدواژه واقعیت و حقیقت را گفت.‌ ما در حال حاضر روی زمین یک میلیارد پروژه هم نداریم مستند به گزارش های مرکز پژوهش های مجلس، مرکز پژوهش ها اعلام کرده که در ۵ سال اخیر میانگین دو میلیارد جذب سرمایه گذاری خارجی داشتیم در حالی که با استناد به گزارش دکتر خاندوزی وزیر اقتصاد که گفته بود دولت سیزدهم رکورد جذب سرمایه گذاری خارجی در سال ۱۴۰۲ شکسته است و ۵/۷ میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری خارجی داشتیم که ۱/۵ درصد آن بخش نقد بود که معادل ۲ و نیم میلیون دلار بوده است.

اصلا ریلی وجود ندارد که تا پایان سال به تولید ۴ میلیون بشکه نفت برسیم

زارعی ادامه داد: حال باید گفت که اگر مهندسی معکوس انجام دهیم اصلا ریلی وجود ندارد که تا پایان سال جاری، به تولید ۴ میلیونبشکه نفت برسیم. در بحث گاز نیز سال ۱۴۰۰ وقتی دولت سیزدهم دولت را تحویل گرفت پارس جنوبی که آخرین فاز آن در سال ۹۷ بود به بهره برداری رسید که البته فاز ۱۱ باقی مانده که معلوم نیست چه زمانی تکمیل شود. فازهایص کن در پارس جنوبی به مدار تولید رسید رکورد تولید ۱ میلیارد متر مکعب گاز خام در روز بود.‌ اعداد و ارقامی که مسئولان پارس جنوبی اعلام می کنند ما حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب در روز کاهش و افت تولید داشتیم در واقع هیچ پروژه ای نه برای نگهداشت تولید که در رأس آن از نان شب واجب تر برای کشور آمدند در سال گذشته بعد سه سال، قراردادی بستند که نه مبانی و چارچوب و منابع دارد. در بخش توسعه میادین گازی جدید نیز که این مقوله به هر حال یک ضرورت است. در پروژه نگهداشت پارس جنوبی افزایش ظرفیت فقط به این مسئله کمک می کند که تولید فعلی را برای ۵ سال آینده نگه داشتیم و ۵ سال آینده کار دیگری باید انجام دهیم در واقع ما افزایش تولید نداریم بلکه نگهداشت تولید داریم.

ناترازی و کسری در بحث انرژی گاز داریم/ ۱۰۰ میلیون متر مکعب افت تولید گاز داریم

معاون توسعه شرکت مهندسی و توسعه نفت در ادامه عنوان کرد: وضعیت گاز ما نیز آن اختلاف تولید و مصرفی که به ناترازی و کسری مصطلح شده است می باشد در واقع تفاضل تولید و مصرف می شود این گونه است که یا مازاد داریم یا کسری که ما در حال حاضر کسری داریم. در بحث پتروشیمی ۹۱ میلیون تن ظرفیت احداث کردیم سال گذشته ۷۰ میلیون تن عملیاتی بوده است عمده ترین دلیل کاهش ظرفیت تولید، نبود خوراک بوده است در بحث بنزین هم هیچ افزایش تولیدی نداشتیم.

بودجه کشور وابستگی شدیدی به ارزهای نفتی دارد

وی به بحث رشد اقتصادی اشاره کرد و گفت: در بحث مربوط به رشد اقتصادی نیز باید گفت کشور ما وابستگی شدیدی به این ارزهای نفتی در بودجه دارد که اگر در سال ۹۷،۹۶،۹۵ یک رشد اقتصادی گاهأ بالای ۱۰ درصد در آمار داریم صرفا به دلیل افزایش تولید و صادرات نفت خام و بخشی نیز به دلیل قیمت بود. در این چند سال نیز وضعیت همین گونه بوده است برخی دوستان اقتصادی شاخص های بهره وری، صنعت و کشاورزی و .. را مطرح می کنند. بنده در بخش نفت صرفا صادرات نفت خام را می بینم که بحث آن هم روشن است.

پزشکیان به مردم گزارش صادقانه ارائه دهد

او ادامه داد: سوال اساسی این است که سال ۱۴۰۳ که ( حداکثر توان خود را برای تولید زدیم به ۳ میلیون و ۲۵۱ هزار بشکه رسیدیم) آیا رشد اقتصادی امسال اتفاق می افتد یا نه یا باز هم می خواهند با چرتکه و جداول و فرمول و جعبه جادویی اعداد غیرواقعی بیاورند؟! امیدواریم با توجه به اینکه گفتار و گفتمان آقای پزشکیان صداقت است در بحث گزارش دهی به مردم از همه دستگاه ها بخواهند که به مردم صادقانه گزارش و آمار بدهند و امیدواریم که نظام هم کمک کند و در تشکیل کابینه و دولت هم اتفاقات خوبی رخ دهد.

معاون توسعه شرکت مهندسی و توسعه نفت در پایان جمع بندی کرد: پیروزی دکتر پزشکیان یکی از شروط لازم بود و تشکیل دولت عملگرا، واقع بین و واقع گرا از دیگر شروط لازم است اما شروط کافی آن، نخست ساماندهی به فضای سیاست داخلی است بدین معنا که داخل کشور آرامش می خواهد و تندروی نمی‌خواهد در دیدار اخیر هم رهبری این پیام صریح را دادند که پیروزی دکتر پزشکیان پیروزی همه است و همه باید وی را حمایت کنند.

پزشکیان در سیاست خارجی تعادل ایجاد کند/هیچ کس انتظار ندارد که به یکباره تحریم ها برداشته شود اما....

در سیاست خارجی که یک واقعیت است همین بحث را داشتیم و همانطور که گفتم صنعت نفت به عنوان عضو نان آور چندین سال است که گرفتار است دکتر پزشکیان واقع بینانه می گوید تحریم برای ما مشکل ساز بوده است کن بدید به ایشان کمک کرد کن در سیاست خارجی تعادل بخشی ایجاد کند. هیچ کس انتظار ندارد که به یکباره تحریم ها برداشته شود همان گام به گام مشابه سال ۹۲ نیز رخ دهد امیدواریم آقای پزشکیان در سیاست خارجی تحولاتی ایجاد کند.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما