علت افزایش قیمت لبنیات فاش شد
اقتصاد 100- گرانی محصولات لبنی در مهرماه ۱۴۰۳ با افزایش قیمت شیر خام و هزینههای تولید، به بازار ایران موج جدیدی از تغییرات را تحمیل کرد؛ بررسی دلایل افزایش قیمت اقلام لبنی نشان میدهد که عوامل داخلی و خارجی در رشد ۱۵ تا ۳۰ درصدی قیمتها نقش مؤثری داشتهاند.

بعد از مصوبه رسمی افزایش قیمت شیر خام و محصولات لبنی در مهرماه ۱۴۰۳، بسیاری از اقلام لبنی شاهد تغییر قیمت بوده و نوعی موج گرانی به بازار تلقین کردهاند. این در حالی است که طبق آمارهای رسمی، هنوز افزایش قیمت لبنیات فاصله محسوسی با نرخ تورم مصرفکننده دارد.
علت افزایش قیمت لبنیات
به گزارش عرشه آنلاین؛ بازار لبنیات از مهرماه با افزایش قیمت مواجه بوده و محصولات لبنی در چند دوره گران شدهاند. در ابتدای راه، افزایش قیمت لبنیات بهدلیل افزایش ۲۰ درصدی قیمت شیر خام و همچنین برای جبران هزینههای سربار تولید مصوب شد. اما در ادامه، برخی محصولات لبنی به دلیل افزایش هزینههای جهانی مانند قیمت کره حیوانی یا براساس تصمیم تولیدکننده با افزایش قیمت مواجه شدند.
بررسی قیمت و تاثیر تورم
براساس مصوبه افزایش قیمت لبنیات در مهرماه، با توجه به افزایش ۲۰ درصدی قیمت شیر خام، محصولات لبنی پرمصرف مشمول قیمتگذاری ۱۴ درصد افزایش یافت و ۱۶ درصد نیز برای جبران هزینههای سربار تولید به قیمت این محصولات افزوده شد. بهگونهای که بهطور متوسط، قیمت اقلام لبنی بین ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.
محمد فربد، سخنگوی انجمن صنایع فرآوردههای لبنی ایران، اظهار کرد: نرخ تورم نقطهبهنقطه لبنیات در بهمنماه امسال نسبت به بهمنماه پارسال ۲۴ درصد بوده است که در مقایسه با نرخ تورم نقطهبهنقطه ۳۵.۳ درصدی، بیش از ۱۱ درصد پایینتر است.
وی افزود: با توجه به اینکه تورم محصولات ما ۱۱ درصد کمتر از تورم عمومی کشور است، نمیتوان صنایع لبنی را به گرانفروشی متهم کرد. علاوه بر این، بازار لبنیات یک بازار رقابتی است که مانع از افزایش بیدلیل قیمتها میشود.
تحلیل سود صنایع لبنی
طبق گفته سخنگوی انجمن صنایع فرآوردههای لبنی ایران، حاشیه سود صنایع لبنی ۳ تا ۴ درصد است و در بهترین حالت به ۵ درصد میرسد. این رقم بسیار پایینتر از حاشیه سود قانونی ۱۷ درصدی است؛ اما بهدلیل رقابت شدید در بازار و ملاحظاتی که صنایع لبنی برای حمایت از مردم دارند، حاشیه سود کمتری را پذیرفتهاند.
تأثیر گرانی بر سفره مردم
او همچنین افزود: گرانی لبنیات منجر به حذف این اقلام از سفره مردم میشود. کاهش قدرت خرید، سهم برخی اقلام مصرفی از سبد خانوار را کاهش داده است و این موضوع منحصراً مربوط به لبنیات نیست. تورم بالای خوراکیها و افزایش حقوق پایینتر از نرخ تورم، خانوادهها را ناچار به تعدیل در هزینهها از جمله حذف برخی کالاها کرده است.
اختلاف قیمت برندهای مختلف و دلایل آن
فربد در پاسخ به اختلاف قیمت برندهای مختلف لبنیات برای یک محصول مشابه، گفت: محصولات لبنی که مشمول قیمتگذاری نیستند، قیمت واحد ندارند. به این دلیل که هزینه تولید شرکتها و کیفیت آنها متفاوت است، نرخ نهایی نیز ممکن است بین برندها اختلاف داشته باشد. وی همچنین افزود: تفاوت در تجهیزات و هزینه استهلاک نیز منجر به تفاوت قیمت میشود.
مشکلات دامداران سنتی
دامداریهای کوچک به دلیل عدم دسترسی کافی به منابع مالی، با هر تغییر اقتصادی به مشکل میخورند. در شرایط فعلی، قیمت خوراک دام بسته به کیفیت آن متفاوت بوده و از ۱۶ هزار تومان تا ۲۰ هزار تومان برای دامپروریهای شیری متغیر است.
دامداران سنتی اعلام کردهاند که قیمت هر کیلوگرم کاه گندم ۵ هزار تومان، جوی حیوانی ۱۷ هزار تومان و یونجه خشک ۲۶ هزار تومان است. در شرایطی که قیمت شیر به ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان برای هر کیلوگرم میرسد، این فعالیت به هیچوجه صرفه اقتصادی ندارد.
نوع محصول قیمت هر کیلوگرم (تومان)کاه گندم | ۵۰۰۰ |
جوی حیوانی | ۱۷۰۰۰ |
یونجه خشک | ۲۶۰۰۰ |
شیر خام | ۱۷۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰ |
نرخ شکنی در بازار شیر
فعالان صنعت دامداری معتقدند که افزایش قیمت شیر خام میتواند برای بهتر شدن وضعیت اقتصادی دامداران سنتی ضروری باشد؛ هرچند که این افزایش مستقیماً بر قیمت محصولات لبنی اثر خواهد گذاشت.
در این میان، ادعاهایی مطرح شده که برخی دامداران شیر را با قیمت بالاتر از نرخ مصوب به فروش میرسانند و تولیدکنندگان بزرگ نیز محصولات خود را با قیمتهای بیشتری ارائه میدهند. البته، به دلیل پایین بودن بار میکروبی شیر در دامداریهای صنعتی، هزینه تولید صنایع لبنی با این نوع شیر نسبت به شیر دامداریهای سنتی کمتر است