راز نقشه عجیب چین برای این بندر مهم ایرانی!
اقتصاد 100- نقشه چین برای سرمایهگذاری در بندر چابهار؛ آیا اژدهای زرد جای هند را میگیرد؟ عضو هیات مدیره کانون موسسات حملونقل ایران تاکید کرد که ضعف زیرساختی و نبود پس کرانه، پاشنه آشیل بندر شهید بهشتی شده و هندیها تاکنون اقدامی عملی در این بندر انجام ندادهاند.

مسعود دانشمند، عضو هیأت مدیره کانون مؤسسات حملونقل ایران، درباره احتمال خروج هندیها از بندر چابهار تحت فشارهای آمریکا و امکان ورود چین به سرمایهگذاری در این بندر، اظهار داشت: واقعیت این است که هندیها اصلاً نیامدهاند که حال بخواهند بروند. به این معنا که اقدامات عملیاتی خاصی در بندر چابهار انجام نداده و ارزش افزودهای نیز ایجاد نشده است. بهعبارتی هندیها هیچجایی از بندر چابهار حضور ندارند.
عضو هیأت مدیره کانون مؤسسات حملونقل ایران تصریح کرد: برخی تصور میکنند که مشکل اساسی بندر شهید بهشتی، نبود تجهیزات و جرثقیل است، درحالیکه مشکل اصلی نبود زیرساختهای انتقال مانند اتصال به شبکه ریلی و جادهای میباشد. بارهایی که در این بندر تخلیه میشوند، باید به مقاصد مختلف انتقال پیدا کنند اما در حال حاضر این زیرساختها در بندر چابهار وجود ندارد.
چالش قراردادهای ایران و هند
دانشمند به مسئله قرارداد میان اپراتور هندی و ایران نیز اشاره کرد و گفت: هرچند قرارداد ۱۰ سالهای برای حضور این اپراتور در بندر چابهار امضا شده، اما اطلاعات دقیقی از مفاد و تعهدات دو طرف در دست نیست. به نظر میرسد تنها دستاورد این قرارداد، ورود ۶ جرثقیل به بندر بوده که به علت کمبود امکانات حمایتی همچنان بلاتکلیف مانده است.
آیا چین جایگزین هند خواهد شد؟
وی با اشاره به احتمال حضور چین در بندر چابهار، تأکید کرد: چینیها به بندر شهید بهشتی نخواهند آمد، زیرا سرمایهگذاری کلانی در بندر گوادر پاکستان انجام داده و این بندر را فعال کردهاند. سیاست چین بر این است که بندر چابهار متوقف شود تا بارها و ترانزیتها به سمت گوادر هدایت شوند. درنتیجه، تلاش چین بر این است که با توسعه بندر گوادر، نقش بندر چابهار را کمرنگ کند.
چالشهای بندر گوادر
دانشمند با بیان اینکه بندر گوادر فاقد زیرساختهای جادهای است، گفت: اگر این بندر بخواهد وارد عرصه ترانزیت و انتقال بارهای افغانستان و آسیای میانه شود، نیازمند جاده و راههای مناسب است. همین امر سبب شده تا کشورهای دیگری مانند قطر، پروژههایی نظیر راهآهن تاشکند (ازبکستان) تا مزار شریف را دنبال کنند. البته ادامه این مسیر تا بندر گوادر با چالشهایی مواجه است، زیرا عبور از کوههای بلند هندوکش نیازمند تونلسازیهای پرهزینه و زمانبر خواهد بود.
بندر مزایا/معایب کشور سرمایهگذاربندر چابهار | عدم وجود پسکرانه و زیرساختهای حملونقل | هند (عدم پیشرفت پروژهها) |
بندر گوادر | عدم وجود زیرساختهای جادهای | چین (سرمایهگذاری کلان) |
وی در پایان هشدار داد: اگر اقدامات لازم در بندر چابهار بهموقع انجام نشود، فرصت موجود به نفع بندر گوادر از بین خواهد رفت و این میتواند پیامدهای اقتصادی سنگینی به همراه داشته باشد.