جدال یاس و ساسی/ مارمولک زیر بمب تازه یاس منفجر شد!

یاس با انتشار ترک جدید «باغ» پس از سه سال بازگشتی قدرتمند به صحنه رپ فارسی داشت و با جلوه‌های بصری خاص و محتوایی متفاوت، بار دیگر برتری خود را به رخ کشید.

جدال یاس و ساسی/ مارمولک زیر بمب تازه یاس منفجر شد!

پس از نزدیک به سه سال انتظار، یاسر بختیاری، مشهور به یاس، اثر جدید خود را با نام "باغ" منتشر کرد؛ این ترک ۱۷ دقیقه‌ای که در قالب چهار بخش از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ روایت می‌شود، یکی از متفاوت‌ترین آثار او در دوران حرفه‌ای‌اش به شمار می‌رود. در حالی که عده‌ای معتقدند این اثر می‌توانست به شکل یک آلبوم منتشر شود، برخی دیگر آن را گواهی بر توانمندی‌های بی‌بدیل یاس در عرصه رپ فارسی می‌دانند. با وجود کم‌کاری اخیر او، هر بار که یاس قطعه‌ای تازه منتشر می‌کند، فضای مجازی به تسخیر طرفدارانش درمی‌آید.

ویدئوی ترک باغ

در روزهایی که چهره‌هایی همچون ساسی به خلق بحث‌های تازه ادبیات و محتوا در ترانه‌های خود می‌پردازند، یاس با این اثر جدید خود نشان می‌دهد که جایگاه اصلی همچنان متعلق به کیست. در ادامه به تحلیل ترک "باغ" می‌پردازیم.

سکانس‌های خاص بصری

این ترک به صورت یک Visualizer ساخته شده و از جلوه‌های بصری متعددی بهره می‌برد. ماجرا در باغی آغاز می‌شود که به سال ۱۴۰۱ گره خورده است. در این باغ، آتشی شعله‌ور شده و افرادی در آن با سرعتی عجیب حرکت می‌کنند. تصاویر دارای حالتی رازآلود و مبهم هستند.

جلوه‌های بصری ترک باغ

به سال ۱۴۰۲ می‌رسیم، جایی که شب چیره شده و درختان یکی پس از دیگری سقوط کرده‌اند. در این بخش، باغ کاملاً به تاریکی فرو رفته است؛ تلویزیون‌های برفکی در میان این تاریکی ظاهر می‌شوند. ناپایداری و فراموشی در این بخش برجسته می‌شود.

شب تاریک در باغ

در سال ۱۴۰۳، باغ به برهوتی بی‌جان تبدیل شده است. پرنده‌ها به خاک می‌افتند و تنه درختان به هیزم تبدیل می‌شوند. اما در اواخر این بخش، بارقه‌هایی از زندگی به باغ بازمی‌گردند. آسمان رنگین می‌شود و باغ دوباره جان می‌گیرد؛ دیده می‌شود که درختان بار می‌دهند و حیات جاری می‌شود.

بازگشت حیات به باغ

اما در سال ۱۴۰۴ داستان با تصویری از یک تبر شکسته شروع می‌شود. دوربین به آسمانی محصور در میان درختان بلند معطوف می‌شود. به نظر می‌رسد که دوران نابودی به پایان رسیده و باغ به آرامشی پایدار رسیده است. نتیجه‌گیری این ترک در غروبی رازآلود به پایان می‌رسد.

تبر شکسته در ترک باغ

توازن کلام و بیت

یکی از ویژگی‌های برجسته ترک "باغ"، توازن بی‌نظیر میان بیت و کلام است. بیت در عین قدرت، خود را بر کلام تحمیل نمی‌کند و همین اتفاق، این اثر را از نظر فنی متمایز می‌کند. زحمات بی‌چون و چرای فربد عرش و شروین رادفر در این اثر کاملاً قابل مشاهده است. بیت نه تنها با لحن یاس سازگار است، بلکه تکست از لحاظ هنری و ادبی بسیار غنی و تأثیرگذار است.

یاس در این ترک از زبانی پیچیده و استعاری استفاده کرده است؛ کلمات با دقت زیادی انتخاب شده‌اند و ترکیب آن‌ها احساسات عمیق و تفکرات مخاطب را درگیر می‌کند. این هماهنگی میان شعر و موسیقی سبب می‌شود شنونده نه تنها از نظر عاطفی بلکه فکری درگیر شود.

هماهنگی بیت و کلام ترک باغ

بازخورد کاربران

میثاق: «جای ترک‌های ضعیف و سطحی مثل ساسی، بشینید و ترک تازه یاس رو گوش کنید! نشون داد که یه روایتگر بی‌نظیره.»

مستر: «کتیبه‌ی موزون و آوایی یاس به نام "باغ" منتشر شد. چنین ساختار ادبی و هنری را تاکنون در دنیای موسیقی ندیده بودم. خوشحالم که شنونده این اثر بودم.»

حسین: «اولین کسی که باعث شد من در ایران به رپ فارسی گوش کنم، یاس بود. طرفدار پر و پا قرص رپ نیستم اما یاس یه چیز دیگه‌ست! بعد از سه سال سکوتش رو شکست.»

سارا: «یه عده اومدن می‌گن: "وای! این پادکسته یا ترک؟ یاس آلبوم بلده چیه؟" تو رو خدا شما برید همون ساسی‌تون رو گوش کنید!»

 

وبگردی
    ارسال نظر