اتمام حجت دولت با این دسته از گران فروشان
اقتصاد100- دولت با جدیت به مقابله با گرانفروشی بلیت هواپیما پرداخته و ضمن تأکید بر رعایت ملاحظات آزادسازی نرخها، نظارت بر قیمتگذاری و کنترل آن برای ایام نوروز را در دستور کار قرار داده است.

ابوذر شیرودی، مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور صنعت هوایی، در خصوص نظارت بر قیمتگذاری بلیت هواپیما و مقابله با افزایشهای غیرمنطقی قیمت، با اشاره به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از سال گذشته، اظهار داشت: در زمان آزادسازی نرخها، ملاحظاتی در نظر گرفته شده بود که اجرای آن الزامی است. به گفته وی، این ملاحظات باید به طور کامل اجرا شوند و وزیر محترم راه و شهرسازی نیز تذکراتی جدی در این زمینه به ایرلاینها دادهاند.
تأکید بر واقعیسازی قیمت سوخت هواپیما
وی در ادامه افزود: یکی از الزامات آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، متناسبسازی قیمت سوخت هواپیما بوده که این موضوع نیز در دستور کار قرار دارد. تاکید وزیر راه و شهرسازی بر این است که کنترل قیمتها به صورت دقیق اعمال شده و به ویژه در تعطیلات نوروز، افزایش بیرویه نرخها متوقف شود.
نظارت بر نرخگذاری بلیتها در ایام نوروز
شیرودی در پاسخ به این سوال که چگونه نظارت بر قیمت بلیت در ایام نوروز انجام میشود، با وجود نبود نرخ مشخص، گفت: اینگونه نیست که هیچ چارچوبی برای قیمتگذاری وجود نداشته باشد. به گفته او، سازمان هواپیمایی ابزارهای نظارتی کافی برای کنترل قیمتها در اختیار دارد و سایر نهادهای نظارتی نیز به این موضوع ورود خواهند کرد.
رعایت محدوده قیمتی توسط ایرلاینها
مشاور وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد که شرکتهای هواپیمایی، محدوده و میانگین قیمتی را برای بلیتها تعیین کردهاند که این محدوده بر اساس شرایطی همچون تاریخ و مسیر پرواز، نوع خدمات و زمان پرواز مشخص میشود. اما گزارشهایی وجود دارد که برخی از شرکتهای هواپیمایی این محدودیت قیمتی را رعایت نکرده و بلیتها را با نرخهای غیرمنطقی به فروش رساندهاند. این موارد به وزارت راه و شهرسازی گزارش و پیگیری آنها آغاز شده است.
بررسی نقش آژانسها و ایرلاینها در گرانفروشی
در خصوص اینکه آیا افزایش قیمتها توسط آژانسها صورت میگیرد یا ایرلاینها، شیرودی توضیح داد: آژانسها بلیتها را از خود ایرلاینها خریداری میکنند و با درصد مشخصی به سود خود، آنها را به مشتریان عرضه میکنند. بنابراین گمانهزنیها درباره نقش اصلی آژانسها در افزایش قیمت، درست نیست.
چالشهای ناشی از فروش چارتری بلیت هواپیما
در مورد موضوع چارتری شدن بلیتها و افزایش قیمت ناشی از آن، شیرودی اظهار داشت: قوانین موجود، هیچ محدودیتی برای چارترکنندگان تعیین نکرده است. از سوی دیگر، ایرلاینها نیز به دلیل اولویت داشتن سود و نقدینگی، علاقهمند به فروش چارتری بلیتهای خود هستند. به همین دلیل، در حال حاضر تنظیم محدودیتهای قانونی برای چارترکنندگان لازم به نظر میرسد.
<