پایان فرمانروایی ایران خودرو و سایپا در بازار / خودرو تا آخر سال ارزان می شود؟
اقتصاد 100-سخنگوی شورای رقابت تأکید کرد که واردات خودرو به تعادل بازار و شکستن انحصار کمک میکند.
توکلی در پاسخ به سؤالی درباره واردات خودرو تأکید کرد: برای تنظیم بازار و بهبود وضعیت، نیازمند تزریق خودرو به بازار هستیم. با این حال، واردات خودرو به هر شکلی به معنای ورود هر نوع خودرویی به کشور نیست. بلکه تدابیر خاصی از سوی تنظیمکنندگان فنی در نظر گرفته شده است تا اصل موضوع حفظ شود و بازار خودرو از وضعیت کنونی خارج گردد.
وی افزود: واردات باید با توجه به شرایط ارزی و مصرفی و نوع کالای وارداتی انجام شود. بازار خودرو نیازمند تعادل و تنوع بیشتر است، بهویژه در بخش خودروهای اقتصادی که اقشار ضعیفتر بتوانند به راحتی از آنها استفاده کنند. سخن من بهطور خاص بر این قضیه متمرکز است.
در ادامه، سید محمد روحالامین، کارشناس صنعت خودرو، واردات خودروهای کارکرده را بهشدت رد کرد و گفت: واردات خودروهای کارکرده با مشکلات زیادی همراه است. برخی برندها در کشور زیرساخت و قطعات لازم را ندارند، که این میتواند مشکلات زیادی برای مصرفکنندگان ایجاد کند. او افزود که در بسیاری از سازمانها حتی برای شناسایی شماره شاسی خودروهای داخلی نیز با مشکلاتی مواجه هستیم، بنابراین واردات خودروهایی که ۵ سال در خارج کشور کارکردهاند، نیازمند بررسیهای پیچیده و سازوکارهای خاص است. علاوه بر این، این خودروها بدون گارانتی و پشتیبانی فنی وارد میشوند که مشکلات بعدی را به همراه دارد.
روحالامین تصریح کرد که فاصله ایران با صنعت خودرو جهانی در حال افزایش است، چرا که شاهد تغییرات سریع و مداوم در خودروهای روز دنیا هستیم و این شکاف به مرور زمان عمیقتر خواهد شد.