فرق عطر زنانه و مردانه در چیست؟
طلا و جواهر اقتصاد 100 : در دنیای عطر و ادکلن، گروههای بویایی بسیاری وجود دارند که ترکیب آنها با یکدیگر، فضاهای مختلفی را برای هر عطری میسازد.

هر کدام از فضاهای غالب بر عطرهای مختلف، بهطور معمول ممکن است که برای دستهای مشخص از افراد، خوشایند بوده و مورد پسند آنها باشد؛ از این جهت است که شرکتهای عطرسازی برای کمک به مشتریان خود در خرید عطر مناسب سلیقه شخصیشان، عطرها را در دستههای مختلف وارد بازار میکنند.
یکی از دستهبندیهایی که شرکتهای تولید کننده عطر از گذشتههای دور انجام میدادند، دستهبندی عطرها به گروههای زنانه و مردانه است.
دسته بندی عطرها بر اساس جنسیت
ویژگیهای عطرهای زنانه
نتهای شیرین
نتهای گلی
نتهای شرقی
نتهای میوهای
ویژگیهای عطرهای مردانه
نتهای آروماتیک
نتهای چوبی
نتهای چرمی
دستهبندی کردن عطرها بر اساس جنسیت از گذشتههای خیلی دور شروع شد. زمانی که عطرسازان به منظور ساخت عطر و ادکلن برای گروههای مختلف، ویژگیهای هر گروه را بررسی کرده و تلاش میکردند تا عطرهایی بسازند که با روحیات و تمایلات هر گروه سازگار باشد. در آن زمان تفاوت زنان و مردان در جامعه مطرحتر بود و به همین دلیل، جایگاه اجتماعی این دو گروه هم تفاوت بسیار زیادی با یکدیگر داشت. از این رو بود که تولیدکنندگان نیز برای ساخت عطرهای مناسب زنان و مردان، از گروههای بویایی بسیار متفاوتی استفاده کردند و این سبک ساخت عطرهای زنانه و مردانه، برای مدت زمان طولانی در صنعت عطرسازی ماند و سلیقه اکثر مردم نیز با آن سازگار بود.
ویژگی عطرهای زنانه
یک مورد از تفاوت ادکلن مردانه و زنانه توجه به حضور روایحی است که فضایی آرام، صمیمی و مهربان را به اطرافیان القا کنند. از این جهت است که عطرهای زنانه به طور معمول رایحهای شیرین و گرم دارند. در نتیجه، فضاهایی که عطارها برای ساخت عطرهای زنانه استفاده میکنند، معمولاً از موارد زیر هستند:
۱. نتهای شیرین
همانطور که گفته شد، از ویژگی عطرهای زنانه این است که بهطور عمده با فضاهایی گرم و صمیمی ساخته میشوند، بنابراین از آنها انتظار میرود که دلربا و فریبنده باشند و در عین حال، صداقت و سرزندگی خاصی را نیز القا کنند. یک فرق عطر زنانه و مردانه استفاده از نتهای شیرین در تولید ادکلنهای زنانه است. در ساخت بسیاری از عطرهای زنانه از نتهای خوراکیهای شیرین مثل کارامل، وانیل، آبنبات و میوههای شیرین استفاده میشود. عطرهایی که چنین نتهایی را در نتهای غالب خود دارند، احساس جوانی و شادابی را هنگام استشمام زنده میکنند.
۲. نتهای گلی
دسته دیگر از روایحی که برای تولید عطر و ادکلن زنانه بسیار مورد استفاده هستند، نتهای گلی موجود در عطر گلهای مختلف است. استشمام بوی گل، احساس آرامش و لطافت را برای انسان هدیه میآورد و از آنجایی که گلها بهطور معمول رایحهای شیرین و خنک دارند، بیشتر برای تولید عطر شیرین زنانه و عطر خنک زنانه مورد استفاده قرار میگیرند. بنابراین دیگر فرق ادکلن مردانه و زنانه، این است که در ادکلنهای زنانه از نتهای گلی بیشتر استفاده میشود.
۳. نتهای شرقی
عطرهای شرقی بهطور معمول متشکل از انواع مشکها، ادویهها و عودها هستند. در عطرهای شرقی معمولا از نتهای ادویهای شیرین و بسیار قوی مثل دارچین و روایح عودی مثل کهربا استفاده میشود. این دسته عطرها حس قدرت و ظرافت را القا میکنند.
۴. نتهای میوهای
بوی میوههای مختلف نیز برای سازندگان عطرهای زنانه، رایحهای مورد پسند و پرطرفدار است و یکی از روشهای تشخیص عطر زنانه و مردانه محسوب میشود. نتهای مرکباتی (مثل نارنج و پرتقال)، انبه و همچنین میوههای شیرین (مثل سیب) در ساخت عطرهای زنانه بسیار کاربرد دارند و گاهی باعث ایجاد تفاوت عطر زنانه و مردانه میشوند.
ویژگی عطرهای مردانه
سازندگان عطرهای مردانه برای ساخت این دسته از عطرها، معمولا به سراغ روایح بسیار قوی و پررنگ میروند؛ روایحی که بتواند با شخصیت یک انسان کاریزماتیک و حمایتگر سازگار باشد. از این جهت، اغلب از روایح چوبی، چرمی و دریایی بهعنوان مشخصات عطر مردانه استفاده میشود تا فرق ادکلن مردانه و زنانه مشخص باشد.
همچنین لازم به ذکر است که در گذشتههای دور، عطرهای مردانه نسبت به عطرهای زنانه غلظت بیشتری داشتند و یا نتهای قویتری در آنها استفاده میشده. زیرا همانطور که پیشتر ذکر کردیم، به دلیل تفاوت اجتماعی که بین زنان و مردان در گذشته وجود داشته، تفاوت عطر زنانه و مردانه نیز بیشتر بوده؛ بهعنوان مثال، خانمها خیلی کمتر از خانه بیرون میرفتند، در نتیجه در معرض روایح محیطی مثل دود و از این قبیل نبودند؛ اما آقایان به دلیل اینکه در بیرون از خانه کار میکردند، از عطرهای غلیظ تری استفاده میکردند تا روایح محیطی بوی عطر آنها را از بین نبرد و تشخیص عطر مردانه و زنانه در گذشته سادهتر بود.
اما در حال حاضر، غلظت در عطر زنانه و مردانه متفاوت نیست و هر عطر بسته به روایح و موقعیتی که برای استفاده در آن طراحی شده، غلظتهای متفاوتی میتواند داشته باشد. اما استفاده از نتهای قوی با روایح بسیار پررنگ برای عطرهای مردانه همچنان پابرجا است و بهتر است آقایان هنگام خرید ادکلن مردانه به این ویژگی عطرهای مردانه توجه داشته باشند.
۱. نتهای آروماتیک
ترکیبات آروماتیک شامل هر رایحه گیاهی میباشد، که بهطور معمول از تندترینهای آنها برای ساخت عطرهای مردانه استفاده میشود؛ علیالخصوص گروه بویایی آروماتیک – فوژه که فضایی پودری و خاکی دارد و احساسات کلاسیک و قدیمی را به افراد القا میکند. همچنین آروماتیکهای علفی مثل نتهای اسطوخودوس، زیره سبز، رزماری و… نیز طرفدارهای بسیاری دارند.
با اینکه اکثر روایح آروماتیک تند و غلیظ هستند، اما ترکیب آنها با گروههای بویایی دریایی و یا میوهای، میتواند عطرهایی خنکتر و سبکتر بسازد.
۲. نتهای چوبی
دیگر تفاوت ادکلن مردانه و زنانه این است که نتهای چوبی بیشتر برای ساخت عطرهای مردانه به کار میروند؛ چرا که معمولا شیرین نبوده و در عوض مقداری تلخ، عمیق و سنگین هستند و در تولید عطر تلخ مردانه کاربرد دارند. گاهی عطرهای این دسته با روایح گیاهی و گلی ترکیب شده و فضایی پر از جاذبه را به وجود میآورند.
۳. نتهای چرمی
این نتها به دلیل رایحه تند و تلخی که دارند، اغلب برای ساخت عطرهای مردانه به کار میروند و یک روش تشخیص عطر زنانه و مردانه توجه به همین نتهای چرمی میباشد. نتهای چرمی هم درست مثل نتهای چوبی، برای تعدیل فضای تلخ و سنگینشان گاهی اوقات با نتهای سبکتر مثل گلها و میوهها ترکیب میشوند.