مسیر پیش روی طلا صعودی است؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: قیمت طلا (XAU/USD) طی جلسه آسیایی روز پنج‌شنبه، کشش مثبت به دست آورد و به بالای سطح 2,380 دلار صعود کرد.

مسیر پیش روی طلا صعودی است؟

به گزارش«اف‌ایکس استریت» قیمت طلا (XAU/USD) طی جلسه آسیایی روز پنج‌شنبه، به بالای سطح 2,380 دلار صعود کرد و برای سومین روز متوالی، کشش مثبتی را به دست آورد. با این حال، بررسی نوسانات فلز زرد در هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهند که طلا پایین‌تر از سقف هفتگی باقی مانده است.

از طرفی، انتظارات مبنی بر اینکه بانک مرکزی ایالات متحده چرخه‌ی کاهش نرخ خود را در سپتامبر آغاز کند، در کنار نظرات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، همچنان عامل فشار نزولی بر دلار است. این موضوع، همراه با خرید پایدار بانک مرکزی، عدم قطعیت‌های اقتصاد کلان، و ریسک‌های ژئوپلیتیکی، از قیمت طلا XAU/USD حمایت می‌کند.

با این وجود، در حالی که معامله‌گران مشتاقانه منتظر انتشار جدیدترین ارقام تورم مصرف کننده از ایالات متحده هستند، محیط پرریسک کنونی ممکن است مانع از هر گونه افزایش بیشتر برای قیمت طلا به عنوان پناهگاه امن شود.

در چشم‌انداز داده‌ها، گزارش CPI کلیدی ایالات متحده به منظور حصول به سرنخ‌های بیشتر در مورد مسیر کاهش نرخ فدرال رزرو مورد بررسی قرار خواهد گرفت که نه‌تنها باید هدایتگر تقاضا برای دلار آمریکا (USD) باشد، بلکه انگیزه‌ی معناداری نیز برای فلز زرد ایجاد می‌کند. با این وجود، پس‌زمینه بنیادین به وضوح بیان می‌کند که مسیر کمترین مقاومت برای طلا XAU/USD به سمت صعود باقی می‌ماند.

پذیرش قاطعانه مبنی بر اینکه فدرال رزرو چرخه‌ی کاهش نرخ خود را در سپتامبر آغاز خواهد کرد و کاهش هزینه‌های استقراض بار دیگر در دسامبر، عاملی برای تضعیف دلار آمریکاست و تا حدودی از قیمت طلا حمایت می‌کند.

البته اظهار نظر جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، مبنی بر اینکه ایالات متحده در مسیر بازگشت به قیمت‌های باثبات باقی مانده و بانک مرکزی در اواخر سال 2024 به محض پیشرفت بیشتر تورم نرخ‌های خنثی را در نظر خواهد گرفت، این باور را کمرنگ کرد.

پاول ضمن اشاره به سردشدن اقتصاد ایالات متحده، اذعان داشت که فرود نرم به قوت خود باقی است. پرواضح است که این امر اشتهای سرمایه‌گذاران را برای دارایی‌های پرریسک‌تر تقویت می‌کند که به نوبه‌ی خود، افزایش صعودی را برای طلای XAU/USD امن در بر دارد.

پاول همچنین بر تعهد فدرال رزرو به هدف تورم 2 درصدی خود خاطرنشان کرد که این موضوع وابستگی به آخرین داده‌های تورم مصرف‌کننده در ایالات متحده را منعکس می‌کند و معامله‌گران را از شرط‌بندی‌های جدید صعودی پیرامون فلز باز می‌دارد.

طبق برآوردها، CPI سرفصل در ماه ژوئن 0.1 درصد افزایش یافت و نرخ سالانه از 3.3 درصد به 3.1 درصد کاهش یافت، در حالی که انتظار می‌رود شاخص اصلی قیمت مصرف‌کننده (به استثنای قیمت غذا و انرژی) ثابت بماند و با نرخ سالانه 3.4 درصد ثبت شود.

آنچه مسلم است داده‌های کلیدی تورم، زمینه را برای مسیر کاهش نرخ فدرال رزرو فراهم می‌کند که به نوبه‌ی خود، باید بر پویایی قیمت دلار تأثیرگذار باشد و به تعیین مرحله‌ی بعدی حرکت جهت‌دار برای فلز زرد غیر بازده کمک کند.

تجزیه و تحلیل تکنیکال: به نظر می‌رسد طلا فراتر از 2400 دلار افزایش یافته و اوج تاریخی را بار دیگر آزمایش کند.

از منظر فنی، شکست پایدار هفته‌ی گذشته از طریق میانگین متحرک ساده 50 روزه (50-SMA) و حرکت متعاقب آن فراتر از منطقه عرضه 2,365 دلار، به عنوان یک محرک جدید برای معامله‌گران صعودی تلقی شد.

علاوه بر این، نوسانگرهای نمودار روزانه کشش مثبتی به دست آورده‌اند و نشان می‌دهند که مسیر کمترین مقاومت برای قیمت طلا به سمت صعود است. این به نوبه‌ی خود، از چشم‌انداز برخی قدرت‌های بعدی برای بازپس گیری علامت 2400 دلار با برخی از موانع میانی نزدیک به سقف نوسانی یک شبه، حوالی منطقه 2386 الی 2387 دلار و منطقه 2393 دلار، اوج بیش از یک ماهه که هفته‌ی گذشته لمس شد، پشتیبانی می‌کند.

از طرف دیگر، هر لغزشی اصلاحی احتمالاً در نزدیکی منطقه 2360-2358 دلاری پیش از SMA 50 روزه، که در حال حاضر نزدیک به منطقه 2345 دلاری است، پشتیبانی خواهد شد. شکست متقاعدکننده به زیر دومی، این پتانسیل را دارد که طلا را در مسیر رسیدن به مرز 2300 دلار و منطقه افقی 2285 دلار، به حمایت 2319-2318 دلار بکشاند. البته این منطقه افقی در حال حاضر مصادف با SMA 100 روزه است که اگر شکسته شود، ممکن است به طور قاطع تعصب کوتاه‌مدت را به نفع معامله‌گران نزولی تغییر دهد.

پس از آن طلا XAU/USD ممکن است قبل از سقوط به ناحیه ۲۲۲۵-۲۲۲۰ دلار و رقم گرد ۲۲۰۰ دلار به سطح حمایت متوسط ​​۲۲۵۸ دلاری کاهش یابد.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما