روایت ظریف از علت لغو نشدن تحریم‌های اقتصادی در دولت اول روحانی

در روایت ظریف از ماجرای لغو تحریم های اقتصادی آمده است: کشورهای غربی تلاش داشتند در قطعنامه‌های شورای امنیت تنها تحریم های هسته‌ای را بردارند که برآیند این سیاست باقی ماندن بیشتر مفاد قطعنامه‌ها بود.

روایت ظریف از علت لغو نشدن تحریم‌های اقتصادی در دولت اول روحانی

به گزارش اقتصاد 100، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم توضیحاتی را درباره محدود بودن تحریم‌های لغو شده در زمان مسئولیتش مطرح کرد.

ظریف در بخشی از کتاب خود (پایاب شکیبایی) با عنوان «تحریم های اقتصادی» در این رابطه نوشته است: 

گرچه نزدیک به دوسال از گفتگوها تنها پیرامون آینده برنامه هسته‌ای یران بود، تمام تحریم‌های اقتصادی شورای امنیت و تحریم های هسته‌ای دو و چندجانبه‌ی اروپا برداشته شد. 

کلیدی‌ترین ایراد مطرح شده در زمینه رفع تحریم‌ها، محدود بودن تحریم‌های دو جانبه برداشته شده به تحریم‌های هسته‌ای است. اما همان گونه که پیشتر ذکر شد، گفتگوهای برجام تنها پیرامون پرونده هسته‌ای بود. از این رو، دستاورد گفتگوها نیز نمی‌توانست جز برداشتن تحریم‌های هسته‌ای باشد. این امر از آغاز گفتگوهای مسقط به روشنی از سوی طرف آمریکایی بیان شده بود.

کشورهای غربی تلاش داشتند در قطعنامه‌های شورای امنیت نیز تنها تحریم های هسته‌ای را بردارند. برآیند این سیاست باقی ماندن بیشتر مفاد قطعنامه‌ها بود. در برابر این سیاست و تلاش غربی‌ها ایستادگی شد، که دستاورد سترگ آن لغو همه قطعنامه‌های پیشین وتصویب قطعنامه 2231 بود. این قطعنامه نه تنها همه قطعنامه‌های پیشین را لغو کرد، بلکه در بند 7 دیباجه 2231 «با تایید اینکه انعقاد برجام نشان دهنده یک تغییر بنیادین در بررسی این پرونده از سوی شورای امنیت است ، و با ابراز تمایل خود نسبت به ایجاد رابطه‌ای جدید با ایران که با اجرای برجام تقویت خواهد شد و موجب پایان رضایت بخش رسیدگی به این پرونده خواهد گردید» آغاز دوران جدیدی را اعلام نمود. اما در زمینه تحریم های یک‌جانبه و چندجانبه خارج از شورای امنیت، از آغاز تردیدی وجود نداشت که تنها تحریم‌های هسته‌ای مورد گفتگو است.

وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

به نظر شما در انتخابات جمعه 8تیر ، نهایتا چند نامزد با هم رقابت خواهند کرد؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما