تفاوت قیمت باورنکردنی خودروهای ایرانخودرو از بازار تا کارخانه!
اقتصاد 100- تفاوت قیمت کارخانه و بازار محصولات ایرانخودرو بین ۱۳ تا ۳۱ درصد است؛ پژو ۲۰۷ با موتور TU5 بیشترین سود را برای خریداران دارد، در حالی که مدلهایی مثل تارا پلاس دستی و سورن پلاس حاشیه سود کمتری ارائه میدهند.

بررسی تفاوت قیمت خودروهای ایرانخودرو در بازار آزاد و کارخانه، نشاندهنده اختلاف قابلتوجهی در برخی محصولات این شرکت است که در این گزارش به آن پرداخته شده است. این اختلاف بسته به نوع خودروها متغیر است و برای برخی مدلها همچون پژو ۲۰۷ با موتور TU5 بیشتر به چشم میخورد. در مقابل، خودروهایی مانند تارا پلاس دستی و سورن پلاس دارای حاشیه سود کمتری هستند. این تفاوتها همواره مورد توجه خریداران و متقاضیان خودرو قرار گرفته است.
بررسی اختلاف قیمت ها در محصولات ایرانخودرو
در طرح جدید فروش ایرانخودرو، قیمت کارخانه و بازار برخی خودروها اختلاف قابل توجهی دارند. برای مثال، پژو ۲۰۷ با موتور TU5 در کارخانه قیمتی معادل ۶۱۵ میلیون تومان دارد، اما در بازار آزاد این خودرو به قیمت ۷۳۵ میلیون تومان معامله میشود. این اختلاف، بیانگر حاشیه سود ۳۱ درصدی است. از سوی دیگر، محصولاتی مانند تارا پلاس دستی، سورن پلاس و دنا پلاس اتومات سود کمتری برای خریداران ایجاد میکنند.
تفاوت قیمت خودروهای منتخب
در جدول زیر تفاوت قیمت برجسته برخی از محصولات ایرانخودرو در کارخانه و بازار آزاد همراه با میزان حاشیه سود آورده شده است:
خودرو قیمت کارخانه (تومان) قیمت بازار آزاد (تومان) اختلاف قیمت (تومان) حاشیه سودسورن پلاس | ۶۱۵ میلیون | ۷۰۰ میلیون | ۸۵ میلیون | ۱۳.۸ درصد |
۲۰۷ TU3 | ۵۹۰ میلیون | ۷۳۵ میلیون | ۱۴۵ میلیون | ۲۴.۵ درصد |
۲۰۷ TU5 | ۶۱۵ میلیون | ۸۱۰ میلیون | ۱۹۵ میلیون | ۳۱.۷ درصد |
رانا پلاس | ۶۰۷ میلیون | ۷۰۵ میلیون | ۹۸ میلیون | ۱۶.۱ درصد |
تارا پلاس دستی | ۷۷۵ میلیون | ۸۸۰ میلیون | ۱۰۵ میلیون | ۱۳.۵ درصد |
تارا V4 | ۹۰۱ میلیون | یک میلیارد و ۷۵ میلیون | ۱۷۴ میلیون | ۱۹.۳ درصد |
هایما S7 پرو | یک میلیارد و ۳۹۶ میلیون | دو میلیارد | ۶۰۴ میلیون | ۴۳.۲ درصد |
دنا پلاس اتومات | ۹۴۳ میلیون | یک میلیارد و ۹۰ میلیون | ۱۴۷ میلیون | ۱۵.۵ درصد |
دنا پلاس دستی | ۷۱۷ میلیون | ۹۱۰ میلیون | ۱۹۳ میلیون | ۲۶.۹ درصد |
تأثیر اختلاف قیمت بر بازار و خریداران
این اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار آزاد نهتنها باعث افزایش انگیزه خرید در طرحهای فروش ایرانخودرو شده است، بلکه گاهی به روند نوسانات قیمتی در بازار دامن میزند. نمونه این موضوع را میتوان در وضعیت هایما S7 پرو مشاهده کرد که با حاشیه سود ۴۳.۲ درصد در رتبه اول قرار گرفته است. از سوی دیگر، خودروهایی مانند دنا پلاس دستی و ۲۰۷ با موتور TU3 نیز همچنان در کانون توجه خریداران قرار دارند.
در مجموع، این اختلاف قیمتها بهوضوح نشان میدهد که نقش بازار آزاد در تعیین قیمت نهایی خودروها، بهویژه در دورههای افزایش تقاضا، بسیار مهم است.