تولید و فروش سورن ایران خودرو در چین / پشت پرده این ماجرا چیست؟
اقتصاد 100- ایران خودرو در سال ۲۰۰۶ با تلاش برای ورود به بازار چین از طریق عرضه سمند سورن و پژو ۲۰۶ SD، با شکست مواجه شد.
در اوایل سال ۲۰۰۵، ایران خودرو به منظور ورود به بازار چین، با شرکت چینی یانگمن لوتوس اتومبیل توافقنامهای برای تشکیل یک شرکت مشترک امضا کرد. یانگمن، که در آن زمان فعالیتهای گستردهای داشت و در همکاری با لوتوس کارز، خودروهای لوتوس ساخت بریتانیا را در چین توزیع میکرد، در نظر داشت تا با ایران خودرو برای تولید خودروهای اقتصادی چینی همکاری کند. این همکاری منجر به شکلگیری یک برند جدید به نام Yunqu شد که در آن ایران خودرو تنها ۳۰ درصد سهام را در اختیار داشت، در حالی که یانگمن ۷۰ درصد سهم را به خود اختصاص داده بود.
این پروژه مشترک ابتدا قرار بود با تولید نسخهای چینی از سمند ایران خودرو آغاز شود. نسخهای که از پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده بود و به سمند سورن به روز شده تبدیل شد. این خودرو در جولای ۲۰۰۷ بهصورت رسمی رونمایی شد و به نام GHK۷۱۸۰ وارد بازار چین شد. این خودرو با موتور ۱.۸ لیتری بنزینی چهار سیلندر و خروجی ۱۰۰ اسب بخار قدرت، قادر به دستیابی به حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت بود.
با این حال، به دلیل مشکلات در یافتن شریک مناسب و تمرکز بیشتر یانگمن بر روی برند لوتوس، این پروژه نتواست در چین موفق باشد. در ادامه، یانگمن شریک جدید خود را در سال ۲۰۰۸ یافت که پروتون مالزی بود. در این شرایط، ایران خودرو تصمیم گرفت تا مدل پژو ۲۰۶ SD را که در ایران ساخته شده بود، به بازار چین معرفی کند. اما این بار ایران خودرو با مخالفت پژو مواجه شد چرا که پژو خود در چین در حال تولید نسخه محلی ۲۰۶ بود و از همکاری ایران خودرو در این پروژه جلوگیری کرد.
در نهایت، ایران خودرو با چالشهای زیادی در بازار چین روبرو شد و نتوانست در این بازار موفقیتهای زیادی کسب کند.