بهار مردم ایران خونین شد

اقتصاد100- تهران در کنار معضل ترافیک و آلودگی هوا، با بحران مرگبار تصادفات شهری دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ تنها در یک سال، جان ۵۶۰ نفر در خیابان‌های پایتخت گرفته شده است، زنگ خطری که لزوم توجه فوری به ایمنی معابر و فرهنگ رانندگی را برجسته می‌کند.

بهار مردم ایران خونین شد

طبق اعلام جانشین شهردار تهران در حوزه مدیریت بحران، طی تنها یک سال، متأسفانه تعداد زیادی از هموطنان ما در نتیجه تصادفات شهری در پایتخت جان خود را از دست داده‌اند. این آمار تکان‌دهنده، از وجود بحران جدی در ترافیک و ناایمنی معابر شهری خبر می‌دهد. مسائلی که دیگر محدود به جاده‌های برون‌شهری نیستند و درست در دل پایتخت در کمین جان مردم نشسته‌اند.

این عدد، فقط یک آمار خشک و بی‌روح نیست؛ بلکه پرده از واقعیت‌های تلخی برمی‌دارد که در زیرساخت‌های شهری، رفتارهای نادرست رانندگی، ضعف نظارت‌های ترافیکی و حتی در سطح فرهنگ عمومی جامعه وجود دارد. از عبورهای خطرناک عابران پیاده گرفته تا سرعت‌های غیرمجاز و بی‌توجهی به قوانین، مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم داده‌اند تا تهران از شهری پرترافیک، به شهری پرخطر برای زندگی تبدیل شود.

هشدارهای مسئولان شهری را باید جدی گرفت، چرا که این واقعیت‌های تلخ نشان می‌دهند که معضلات جدی در معابر درون‌شهری وجود دارد. شاید زمان آن رسیده باشد که با نگاه ملی، خیابان‌های درون‌شهری نیز مورد بازنگری و توجه جدی قرار گیرند؛ نقاطی که می‌توانند با کوچکترین خطاها از سوی راننده‌ها، عابران یا موتورسواران، به میدان حادثه تبدیل شوند.

پایتخت مدت‌‌‌هاست علاوه بر چالش‌‌‌های همچون آلودگی هوا و شلوغی ترافیک، با مشکل دیگری روبرو شده است که کام جان شهروندان را تلخ کرده؛ چیزی جز تصادفات مهیب شهری.

این وضعیت ناگوار، خسارت‌‌‌هایی انسانی و اقتصادی زیادی برای شهر به همراه داشته و گروه‌‌‌های حساس و آسیب‌‌‌پذیری مانند عابران پیاده، موتورسواران و دوچرخه‌‌‌سواران را به شدت در معرض خطر قرار داده است. ضعف در ایمنی زیرساخت‌‌‌ها، کم‌‌‌توجهی به آموزش‌‌‌های عمومی و عدم فراهم آوردن تجهیزات هشداردهنده، همه از عواملی هستند که این زنجیره دردناک را تشکیل می‌‌‌دهند.

 

<تصادف-پراید

آمارهای نگران‌کننده؛ چالش جدی تصادفات شهری

در سخنرانی اخیر جانشین شهردار تهران و رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، با ارائه آماری حیرت‌انگیز از تلفات ناشی از تصادفات شهری اعلام شد که در یک سال گذشته، حدود ۵۶۰ نفر در تهران بر اثر تصادفات جان خود را از دست داده‌اند. به گفته وی، این آمار نشان می‌دهد که معضل تصادفات به یک تهدید دائمی در شهر تبدیل شده و صرفاً محدود به ایام نوروز یا مناسبتی خاص نیست.

بر اساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، تصادفات به‌‌‌عنوان یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در گروه سنی ۵ تا ۲۹ سال شناخته‌‌‌ می‌‌‌شوند که این گروه از افراد، پرچمدار نیروی کار و توسعه اقتصادی هستند.

نصیری، جانشین شهردار تهران، در صحبت‌های خود بر آسیب‌پذیری بالا در سه گروه عمده کاربران ترافیک شهری تأکید کرد: عابران پیاده، موتورسواران و دوچرخه‌سواران. این افراد به دلیل محدودیت‌‌‌های دید و شرایط خاص محیطی، بیشترین آسیب‌‌‌پذیری را دارند. نکته تلخ دیگر این است که پوشش غیرمناسب برخی افراد در شب، نظیر لباس‌های تیره، باعث می‌‌‌شود از دید رانندگان پنهان بمانند.

اقداماتی برای ایمنی بیشتر شهروندان

وی همچنین بر الزام استفاده از تجهیزات هشداردهنده مانند چراغ جلو و عقب، جلیقه‌‌‌های ویژه نورانی شب و دیگر تجهیزات ایمنی برای دوچرخه‌‌‌سواران و موتورسواران تأکید کرد. او بیان کرد که در بسیاری از کشورهای پیشرفته، استفاده از این وسایل نه‌‌‌تنها پیشنهاد بلکه جزو قوانین اجباری محسوب می‌‌‌شود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، با اشاره به وضعیت خاص رانندگی در برخی نقاط تهران، گفت: خیابان‌‌‌هایی وجود دارند که سرعت خودروها در آنها بسیار بالا است. و طبق استانداردها، زمان واکنش بین دریافت مانع و توقف کامل خودرو، تنها حدود ۳ ثانیه است. حال تصور کنید، اگر ناگهان یک کودک یا فرد کم‌‌‌توان وارد مسیر شود، در این بازه زمانی قطعا امکان عکس‌‌‌العمل مناسب وجود نخواهد داشت.

وبگردی
    ارسال نظر