ماموریت تازه ایران خودرو و سایپا / مهمانان تازه در راهند
اقتصاد 100- مجلس دو راهکار برای حل مشکل ناترازی سوخت در بخش حمل و نقل را مورد بررسی قرار داد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تلاشند با ایجاد اصلاحاتی در لایحه بودجه سال آینده، راهکارهایی برای حل مشکل ناترازی سوخت در بخش حمل و نقل کشور ارائه دهند. در این راستا، نخستین گام برای مقابله با این چالش، اولویتدار کردن واردات خودروهای برقی و هیبریدی برای انواع کاربریها بوده است. این مصوبه نمایندگان مجلس به منظور کاهش مصرف فرآوردههای نفتی و بهینهسازی حمل و نقل اتخاذ شده و هدف آن کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی و گسترش زیرساختهای مرتبط با سوختهای جایگزین است. در واقع، این اقدام به دنبال کاهش سهم بنزین و گازوئیل در سبد سوختی بخش حمل و نقل و افزایش سهم برق در این بخش است.
در گذشته، شاهد واردات خودروهای سواری برقی و هیبریدی برای متقاضیان عادی بودیم و همچنین واردات خودروهای برقی برای ناوگان تاکسیرانی پایتخت در دستور کار قرار گرفت، که منجر به تردد تاکسیهای برقی در تهران شد. حالا به نظر میرسد که نمایندگان مجلس قصد دارند با کمک این مصوبه، واردات خودروهای برقی و هیبریدی را به بخش حمل و نقل جادهای گسترش دهند. این اقدام میتواند به واردات خودروهای تجاری سنگین، مینیبوسها، کامیونتها و اتوبوسهای برقی و هیبریدی به کشور منجر شود. همچنین، واردات موتورسیکلتهای برقی نیز در چارچوب این مصوبه مورد توجه قرار گرفته است.
اولویت قرار دادن واردات خودروهای برقی و هیبریدی، چه در بخش سواری و چه تجاری، میتواند پیام مهمی به بازار خودرو باشد. بر اساس این مصوبه، احتمال دارد که سیاستگذاران مشوقهایی برای واردات این نوع خودروها، چه برای شرکتهای واردکننده و چه برای مصرفکنندگان، در نظر بگیرند. این اقدام میتواند باعث تسریع در ورود خودروهای برقی و هیبریدی به بازار و افزایش تقاضا برای آنها شود.
افزون بر این، این مصوبه میتواند در کوتاهمدت به بهبود وضعیت آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور، به ویژه در نیمه دوم سال، کمک کند. البته برای موفقیت در گسترش استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی، به جز تصویب قوانین و مقررات لازم، باید به ایجاد اعتماد در افکار عمومی نیز توجه شود. برای این منظور، برنامهریزی برای توسعه زیرساختهای مربوط به این خودروها، از جمله تأمین برق و خدمات پس از فروش، ضروری است. ایجاد ایستگاههای شارژ بینشهری و تجهیز مراکز تعمیرگاهی در جادهها به امکانات مورد نیاز برای سرویسدهی به خودروهای برقی و هیبریدی، میتواند گامی مؤثر در این راستا باشد.
در کنار توجه به خودروهای برقی و هیبریدی، مجلس به افزایش سهم گاز مایع (الپیجی) و گاز طبیعی فشرده (سیانجی) در سبد سوخت کشور نیز پرداخته است. این رویکرد در راستای کاهش وابستگی به بنزین و گازوئیل و تنوعبخشی به منابع سوختی کشور است. برای دستیابی به این هدف، تولید خودروهای دوگانهسوز از سوی دو خودروساز بزرگ کشور، ایرانخودرو و سایپا، در دستور کار قرار گرفته است. این اقدام به منظور افزایش تیراژ تولید خودروهای دوگانهسوز و ارتقای سهم گاز مایع و گاز طبیعی در سبد سوخت کشور است.
بر اساس این مصوبه، سهمیه گاز مایع به سقف ۵۰۰ هزار تن در سال و سهمیه گاز طبیعی فشرده به سقف ۳۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است. این اقدامات میتواند به کاهش مصرف بنزین و گازوئیل در بخش حمل و نقل کمک کند. با توجه به وضعیت بازار خودرو، افزایش تولید خودروهای دوگانهسوز به ویژه در شرایطی که قیمت بنزین افزایش یافته، میتواند برای مصرفکنندگان جذاب باشد.
در سال آینده، از یک سو، واردات خودروهای برقی و هیبریدی در اولویت قرار دارد و از سوی دیگر، شاهد افزایش تولید و عرضه خودروهای دوگانهسوز در بازار خواهیم بود. این تغییرات میتواند تاثیرات مثبتی بر کاهش ناترازی سوخت در سبد حمل و نقل کشور داشته باشد، اما برای ارزیابی دقیقتر، باید منتظر ماند و دید که این سیاستها تا چه اندازه میتوانند در کاهش مصرف بنزین و گازوئیل مؤثر واقع شوند.