سنت شکنی ایران خودرو و سایپا / خریداران خودرو دودل شدند
اقتصاد 100- بررسی طرحهای فروش ایران خودرو و سایپا در سال جاری نشان میدهد که برای نخستین بار، دو خودروساز بزرگ کشور همزمان طرحهای فروش جدید خود را معرفی کردند.
بررسی طرحهای فروش خودروسازان بزرگ ایران، ایران خودرو و سایپا در سال جاری نشان میدهد که برای نخستین بار این دو شرکت همزمان طرحهای فروش خود را اعلام کردهاند. پیش از این، شرکتهای خودروساز به دستور سیاستگذاران خودرو، محصولات خود را از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو عرضه میکردند، که در آن دوره مشتریان دچار سردرگمی در انتخاب میان محصولات ایران خودرو و سایپا بودند.
با حذف سامانه یکپارچه و امکان فروش مستقیم توسط خودروسازان، این دو شرکت در یک فضای رقابتی مشابه سالهای گذشته محصولات خود را به بازار عرضه میکنند و به نوعی از فروشهای یکدیگر جلوگیری کردهاند. به طور خاص، پس از آنکه سایپا طرح پیشفروش خود را با عرضه کوییک RS و کوییک GXR-L از روز دوشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۳ آغاز کرد، ایران خودرو نیز به سرعت طرح سوم فروش خود را با عرضه محصولات متنوع آغاز کرده است.
محصولات عرضهشده توسط ایران خودرو در این دور شامل سورن پلاس با موتور XU7P، پژو ۲۰۷ با موتور TU3 و دنا پلاس با گیربکس دستی و اتوماتیک میباشد. همچنین رانا پلاس و پژو ۲۰۷ با سقف شیشهای نیز در این طرح به صورت پیشفروش به مشتریان ارائه خواهد شد.
طرح فروش سایپا تنها برای متقاضیان عادی در دسترس قرار دارد و خبری از مشمولان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و همچنین صاحبان خودروهای فرسوده نیست. این در حالی است که ایران خودرو طرحهای فروش خود را به گونهای تنظیم کرده است که شامل متقاضیان عادی، مادران دارای دو فرزند و بیشتر، و صاحبان خودروهای اسقاطی نیز میشود.
یکی دیگر از تفاوتهای کلیدی میان طرحهای فروش ایران خودرو و سایپا این است که متقاضیان خودروهای سایپا برای شرکت در پیشفروش و فروش فوقالعاده نیازی به بلوکه کردن مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان در حسابهای وکالتی خود ندارند. در حالی که این الزام برای متقاضیان ایران خودرو همچنان برقرار است.
در نهایت، باید منتظر ماند و دید که چگونه مشتریان به طرحهای جدید فروش این دو خودروساز پاسخ خواهند داد و این طرحها چه تاثیری بر بازار خودرو خواهند داشت.