سفر به ژاپن گرانتر از همیشه شد
در گذشته یکی از اصلیترین هزینههای سفر به ژاپن مربوط به محل اقامت در این کشور بود اما در حال حاضر از لوازم الکترونیکی خانگی گرفته تا سوشی، قیمت هزاران کالا در سراسر ژاپن افزایش یافته و گرانی عرصه را به خانوادههای ژاپنی نیز تنگ کرده است.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد 100، در گذشته یکی از اصلیترین هزینههای سفر به ژاپن مربوط به محل اقامت در این کشور بود اما در حال حاضر از لوازم الکترونیکی خانگی گرفته تا سوشی، قیمت هزاران کالا در سراسر ژاپن افزایش یافت و گرانی عرصه را به خانوادههای ژاپنی نیز تنگ کرده است.
افزایش بیسابقه قیمت ۶۴۴۲ محصول غذایی و نوشیدنی در میان افزایش دیگر هزینههای زندگی که با تضعیف ین رخ داده، ضربه دیگری به مصرفکنندگان ژاپنی و البته به گردشگران وارد کرد.
دادههای گردآوری شده توسط شرکت تحقیقات اعتباری Teikoku Databank نشان داد که قیمت کالاهای مصرفی، لوازم الکترونیکی خانگی، خدمات عمومی و رستورانها نیز طی آخرین افزایش قیمتها در بحبوحه افزایش تورم نسبت به سال گذشته رشد یافته است.
بر اساس نظرسنجی این شرکت از ۱۰۵ تولیدکننده بزرگ که روز شنبه منتشر شد، طی ماه اکتبر (مهرماه)، قیمت ۶۶۹۹ کالای خوراکی و نوشیدنی افزایش خواهد یافت.
یکی از مقامات بانک داده Teikoku گفت: «این مقیاسی است که از زمان ترکیدن حباب اقتصاد (سال ۲۰۰۸ میلادی) دیده نشده است.«
به گفته این شرکت، انتظار میرود قیمت بیش از ۲۰۰۰۰ محصول غذایی و آشامیدنی در سال جاری افزایش یابد و این افزایش بهطور بالقوه بهطور بالقوه ۵۷۳۰ ین بیشتر در هر ماه برای خانوار هزینه دارد.
چهار کارخانه تولیدکننده نوشیدنی بزرگ روز شنبه قیمتها را افزایش دادند و یک قوطی نوشیدنی ۳۵۰ میلیلیتری از اول اکتبر حدود ۲۷۵ ین به فروش میرسد که ۱۷ ین نسبت به قبل افزایش یافته و به این ترتیب قیمت انواع نوشیدنیهای الکلی و غیرالکلی این کارخانهها به همین نسبت افزایش یافت.
سازندگان عمده نوشابهها نیز قیمتها را افزایش دادند. یک بطری ۵۰۰ میلیلیتری کوکاکولا در حال حاضر حدود ۱۷۳ ین قیمت دارد که ۲۲ ین گران شده است.
قیمت یک بطری سس مایونز ۴۵۰ گرمی Kewpie برای سومین بار از سال گذشته افزایش یافت و از ۴۳۶ ین به ۴۷۵ ین افزایش یافت. سوسیس و قهوه نیز با افزایش قیمت بیشتری مواجه شدند.
در صنعت رستورانداری، قیمت یک کاسه استاندارد غذای gyūdon (گوشت گاو روی برنج) در رستورانهای Yoshinoyav از ۴۲۶ ین به ۴۴۸ ین در روز شنبه افزایش یافت.
رستورانهای زنجیرهای سوشی سوشیرو، واحدی از شرکتهای غذا و زندگی و رقیبش کورا سوشی، در پایان سپتامبر (شهریور)، عرضه بشقابهای سوشی را به قیمت ۱۰۰ ین، متوقف کردند.
سایر کالاهای مشمول افزایش قیمت شامل تقریباً ۲۰۰ کالای کاغذی خانگی از برند Oji Nepia، جاروبرقی، تلفن و باتری از صندلی توالت Panasonic است.
قیمتها در مراکز گردشگری نیز افزایش یافته. آکواریوم اوکیناوا چورائومی هزینه ورودی خود را برای بزرگسالان از ۱۸۸۰ ین به ۲۱۸۰ ین در روز شنبه به دلیل هزینههای خوراک و انرژی بالاتر افزایش داد.
در همین حال، توکیو گاز یکی از شرکتهای خدمات عمومی است که در این ماه هزینهها را افزایش میدهد، بهطوری که نرخ برای یک خانوار استاندارد که ۳۰ مترمکعب گاز شهری در ماه مصرف میکند، ۲۸۹ ین افزایش یافته است.
همچنین قرار است در این ماه حقبیمههای استخدامی افزایش یابد. کارگری با حقوق ماهیانه ۳۰۰۰۰۰ ین باید ۶۰۰ ین بیشتر در ماه حق بیمه پرداخت کند. حق بیمه آتشسوزی نیز افزایش یافت.
ارسال نظر