ژست نگرانیهای زیست محیطی اروپا و چالش پروازهای بدون مسافر
درحالی که کشورها در سراسر جهان سعی دارند تا با تغییرات کوچک و بزرگ به کاهش آلایندگی دنیا کمک کنند اما شرکتهای هواپیمایی انگلیس برای فرار از ورشکستگی راه دیگری را برگزیدهاند.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد 100، درحالی که در سراسر جهان، کشورهای مختلف سعی دارند تا با تغییرات کوچک و بزرگ به کاهش آلایندگی دنیا کمک کنند، روزنامه گاردین خبری منتشر کرد که نشان می دهد از سال 2019 تا کنون بیش از 35 هزار پرواز خالی یا به اصطلاح پرواز شبح به مبدا یا مقصد فرودگاه های انگلیس ثبت شده است.
چرا که بر اساس قوانین اتحادیه اروپا شرکتها در شرایط عادی باید 80 درصد پروازهای برنامهریزیشده خود را انجام دهند و معمولا شرکتهای هواپیمایی برای حفظ حق خود در انجام پروازها مجبور هستند حتی به صورت خالی هواپیماهای خود را به پرواز درآورند.
هرچند که این رقم در دوران کرونا به 50 درصد کاهش یافت اما با این حال در همین دوران بیش از 5 هزار پرواز شبح به مبدا یا مقصد این کشور ثبت شده است.
اما چه چیزی باعث می شود تا این آمار باعث افزایش آلایندگی در دنیا شود؟
در واقع هواپیماها ذرات و گازهایی مانند دی اکسید کربن، بخار آب، هیدروکربن، مونواکسید کربن، اکسید نیتروژن، اکسید سولفور، سرب و کربن از خود خارج می کنند که در نهایت منجر به واکنش میان این ذرات با اتمسفر می شود.
آلتا وارینگتون، فعال محیطزیست میگوید این آمار جدید شوکهکننده در مورد انجام پروازهای شبح یا خالی یکی دیگر از نمونههایی است که نشان میدهد نمیتوان به صنعت هوانوردی برای عمل به تعهداتشان برای پایین آوردن آلایندگی و تغییرات آب و هوایی اعتماد کرد.
آنا هاگز، عضو یک کمپین مخالف صنعت هوانوردی در انگلیس نیز گفته؛ انجام دهها هزار پرواز خالی یا تقریبا خالی در انگلیس در دوران اوج گرفتن بحران تغییرات آب و هوایی به حیف و میل کردن پول و ایجاد آلایندگی بی دلیل منجر شده است. درواقع این اقدام مسخره کردن تلاشهای مردم برای پایین آوردن میزان آلایندگیها است.
جالب است بدانید از در سطح جهان روزانه 8.3 میلیون نفر بلیط هواپیما می خرند که این میزان نسبت به سال 1999، دو برابر شده است. تنها شرکت های هوایی آمریکایی در طول 12 ماه بین اکتبر 2013 تا سپتامبر 2014، 16.2 میلیارد گالن سوخت مصرف کردهاند.
ارسال نظر