در گفتگو با هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی

دامهای مولد را بی پولی دامداران به کشتارگاه برد / وزارت جهاد کوتاهی کرد

اقتصاد 100 - مشکلات متعدد در تأمین، تولید و توزیع نهاده‌ها و افزایش هزینه‌ها دامداران باعث شده دام های مولد راهی کشتارگاه شوند. این اقدام که تهدیدی برای تأمین امنیت غذایی کشور محسوب می شود چالش بزرگی برای اقتصاد کشور بشمار می رود.

دامهای مولد را بی پولی دامداران به کشتارگاه برد / وزارت جهاد کوتاهی کرد

دکترعلیرضا عباسی عضوهیات رئیسه  کمیسیون کشاورزی، مجلس ،نماینده مردم کرج و استاد دانشگاه، در گفتگو با اقتصاد 100 نگرانی های ایجاد شده دربازار گوشت را ناشی از نبود برنامه ریزی کافی دانسته و تاکید دارد که وزارت جهاد کشاورزی به تکلیف خود عمل نکرده و کوتاهی داشته است. وی درموردافزایش قیمت گوشت ،‌دلایل و راهکارها به سوالاتمان پاسخ داده است.

گفته می شود که دام مولد به جای دام گوشتی به کشتارگاه می روند آیا این موضوع درست است ؟

-در کشور سالانه 900هزار تا یک میلیون تن گوشت قرمز نیاز داریم و قادر هستیم 90 درصد این مقدار را داخل کشور تولید کرده وتنها حدود 10درصد را از خارج تامین کنیم.

در اولین گام باید تلاش کنیم که صد درصد نیازکشور با تولید داخلی تامین شود و موانع موجود برداشته شود.قسمتی از دام کشور از طریق عشایر باید تامین شود لذا در حمایت از آنان ، خرید به موقع دام از عشایر با قیمت مناسب انجام پذیرد. وقتی قیمت گذاری مناسبی نباشد تولید کننده رغبتی برای تحویل دام  به بازار ندارد واین موضوع منجر به ناترازی در تامین گوشت مورد نیاز بازار می شود که در نتیجه دولت مجبور به واردات گوشت قرمز است.

ترازنبودن بین تولید داخل و واردات، نبود آمار در مورد دام های موجود بازار همراه با اعلام قیمت ، منجر شده تا ‌دامداران رغبتی برای تحویل دام  به دولت نداشته باشند در نتیجه مقداری از این دام به سمت قاچاق حرکت می کند. زمانیکه ارز ترجیحی حذف شد، باید سرمایه در گردش تولید کننده ، افزایش می یافت تا بتواند نهاده های دامی را خریداری کند اما تولید کنندگان به دلیل تامین نشدن ارز و عدم توانایی در خرید نهاده ها ،‌مجبور به ارایه دام های مولد  خود به بازار شدند و نتیجه این اقدام یک سال بعد نشان داده شد و امروز شاهد مشکلات هستیم.

چرا نهاده ها تامین نمی شود و بخش خصوصی در این زمینه ورود نمی کند؟

-بحث این است که باید نهاده ها تامین شود و نباید وابسته به یک کشور خاص باشیم. هم اکنون عمده واردات نهاده کشور از دو کشور برزیل و آرژانتین صورت می گیرد.

بحث این است که ترخیص نهاده وارداتی از گمرک  نیز دیر انجام می شود چرا؟

- باید مبادی وارداتی را متنوع کنیم تا دچار مشکل نشویم و بازار نهاده رقابتی شود تا هر لحظه تحت فشار قرار نگیریم. مشکل این است که وارد کنندگان نهاده ها ،کم کم انحصار برایشان پدید می آید و این یعنی افراد یا مجموعه ای مشخص، 80درصد واردات را انجام می دهند که با این شیوه انحصاری می توانند عرضه نهاده ها به بازار را متوقف کرده وگوشت را گران کنند.لذا تامین ارز به موقع و خروج واردات از انحصار، می تواند مشکلات این حوزه را کاهش دهد.

برای حل مشکل باید تلاش کنیم ذخایر راهبردی کشور را تامین کنیم،. یعنی برای دو ماه  ذخیره نهاده های مورد نیاز تولیدکنندگان در انبارها موجود باشد تا هر زمان بازار با کمبود مواجه می شود،‌ این ذخایر عرضه شود.

اتفاقی که هم اکنون درمورد گوشت قرمز رخ داده این است ‌که وزارت جهاد به تکلیف خود عمل نکرده و کوتاهی در این بخش داشته لذا ذخایر راهبردی ناگهان کاهش یافته است.

پیشنهاد شما برای رفع مشکلات چیست ؟

-پیشنهاد این بود که مجموعه ای با حضور رییس جمهور یا معاون اول ایشان، ریاست بانک مرکزی و وزارت جهاد تشکیل شود تا نیاز ماه به ماه کشور مشخص و تامین ارز صورت گیرد.البته اگر امروز قدری مشکلات حل شده ،‌ به دلیل ایجاد همین هماهنگی هاست .

آیا قیمت گوشت قرمز در بازار تثبیت خواهد شد ؟

-وقتی بسیاری از مسایل را با دلار پیوند می زنیم ، این اتفاقات رخ می دهد، درکشور دو الی سه جا گیر داریم.در شرایط فعلی  80 درصد نهاده ها وارداتی با ارز تامین می شود که همین جا قیمت ارز محل اختلاف است،‌ آیا باید با ارز 28هزار و 500تومان یا  ارز 40 یا 50هزار تومان واردات انجام شود.

تولیدکننده می گوید نهاده را با ارز آزاد می خرد لذا وقتی این وضعیت رخ می دهد ، قیمت مرغ تغییر می کند و قیمت گوشت قرمز هم تابع قیمت گوشت مرغ است. تولیدکنندگان می گویند ،‌ گوشت قرمز در خارج از کشور 11دلار خریداری می شود حالا سوال این است این 11 دلار ‌با کدام قیمت است؟ اگر با ارز آزاد باشد ،‌قیمت گوشت قرمز به کیلویی 600هزار تومان می رسد لذا تولیدکننده می گوید دولت باید گوشت را به قیمت 600هزار تومان بخرد یا ما عرضه نخواهیم داشت.

دراین شرایط دولت با ارز 28هزارتومان واردات انجام می دهد که این اقدام باعث ایجاد اشکال برای تولید کننده داخلی می شود درصورتی که قصد ما حمایت از تولیدکننده داخلی است.

نمایندگان مجلس در این رابطه چه اقدامی برای مردم خواهند داشت ؟

مجلس در بررسی برنامه هفتم توسعه ‌تاکید دارد که باید در تولید نهاده های دامی به خودکفایی صددرصد برسیم.قطعا با افزایش بهره وری ، بهنژادی ،‌  بهزراعی و جلوگیری از ضایعات می توانیم به خودکفایی مناسبی برسیم .

 واردات 80درصدی نهاده ها ، بازار کشور را به شدت شکننده کرده و اگر واردات ،به 40درصد برسد بازار با شکنندگی مواجه نخواهدشد.

برنامه هفتم توسعه بلند مدت است چه اقدامی در کوتاه مدت برای کنترل و تثبیت قیمت گوشت در بازار دردست بررسی دارید؟

-باید در کوتاه مدت سیاست تثبیت ارز را دنبال کنیم . یعنی در هر شرایطی نهاده های دامی با ارز 24هزار و دویست تومان خریداری شود.شاهدیم که قیمت مرغ، یک ماه پیش به قیمت کیلویی 110 هزار تومان هم رسید ولی الان قیمت بازار به حدود 70هزار تومان رسیده  چون دولت نهاده مورد نیاز را تامین کرده است ،درآن موقعیت کنجاله و سویا نداشتیم که این امر باعث افزایش قیمت شد.

در بازار با قیمت های متفاوت گوشت سفید یا قرمز مواجه هستیم چرا؟

-این بحث دیگری است . اگر می خواهیم درتهیه نهاده ها دچار مشکل نشویم و قیمت ها رشد ناگهانی پیدا نکند باید نهاده های جایگزین تعریف کنیم وبه جای ذرت که آب زیاد مصرف می کند و مطلوب نیست ،سوربون یا ارزن که مناسب آب و هوای کشور است کشت دهیم تا مشکلات فعلی پیش نیاید.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما