احتمال امضای توافق آتش‌بس پس از هشت سال درگیری در یمن

اقتصاد100- دو منبع دخیل اعلام کردند، یک هیئت سعودی-عمانی قصد دارد هفته آینده به صنعا پایتخت یمن سفر کند تا یک توافق آتش بس دائمی با مقامات حوثی امضا نماید و به درگیری هشت ساله این کشور پایان دهد.

احتمال امضای توافق آتش‌بس پس از هشت سال درگیری در یمن

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی به نقل از رویترز، به گفته این منابع، در صورت دستیابی به توافق، طرف های درگیر در یمن می توانند پیش از تعطیلات عید فطر که از 20 آوریل آغاز می شود، توافق را اعلام کنند.

دولت‌های عربستان و یمن بلافاصله به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ ندادند.

سفر مقامات سعودی به صنعا نشان از پیشرفت در مذاکرات با میانجیگری عمان بین عربستان و جنبش حوثی تحت حمایت ایران است که به موازات تلاش‌های صلح سازمان ملل انجام می‌شود.

همچنین پس از اینکه عربستان سعودی و ایران پس از سال‌ها خصومت و حمایت از طرف‌های مخالف در درگیری‌های خاورمیانه، ماه گذشته توافق کردند که روابط خود را از سر بگیرند، این نشانه‌ای از کاهش شکاف‌های منطقه‌ای است.

حوثی ها که در اواخر سال 2014 دولت به رسمیت شناخته شده بین المللی را از صنعا برکنار کردند، حکومت بالفعل یمن شمالی هستند و می گویند که علیه یک سیستم فاسد و تجاوزات خارجی قیام می کنند. آنها از سال 2015 علیه ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در جنگی که ده ها هزار کشته برجای گذاشته می‌جنگند. 80 درصد از جمعیت یمن به کمک های بشردوستانه متکی هستند.

افراد مطلع افزودند که این بحث ها بر بازگشایی کامل بنادر و فرودگاه های یمن، پرداخت دستمزد برای کارمندان عمومی، روند بازسازی و انتقال سیاسی متمرکز است.

پس از آنکه هر دو طرف در تمدید توافق آتش بس با میانجیگری سازمان ملل متحد ناکام ماندند، عربستان سعودی تابستان گذشته مذاکرات مستقیم خود را با گروه حوثی از سر گرفت.

سازمان ملل امیدوار است در صورت دستیابی به توافق آتش بس، روند سیاسی مسالمت آمیزی را که منجر به تشکیل دولت وحدت انتقالی می شود، از سر گیرد.

هانس گراندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل این هفته با مقامات ارشد عمانی و حوثی ها در مسقط دیدار کرد و در مورد راه های پیشرفت به سوی یک روند سیاسی فراگیر به رهبری یمن به رایزنی پرداخت.

دولت مورد حمایت عربستان سعودی اعلام کرد که در نشانه ای دیگر از پیشرفت، ائتلاف به رهبری عربستان سعودی محدودیت های هشت ساله وارداتی به سمت بنادر جنوبی یمن را لغو کرد.

این اقدام پس از کاهش محدودیت ها در ماه فوریه برای کالاهای تجاری ورودی به بندر غربی حدیده، تحت کنترل حوثی ها، انجام شد.

دولت تحت حمایت عربستان سعودی روز پنجشنبه اعلام کرد که کشتی های تجاری اجازه خواهند داشت مستقیما در بنادر جنوبی از جمله عدن پهلو بگیرند و همه کالاها به استثنای برخی موارد ترخیص خواهند شد.

ابوبکر عابد، معاون اتاق های بازرگانی یمن، به رویترز گفت که کشتی ها برای اولین بار از زمان مداخله ائتلاف به رهبری عربستان در یمن در سال 2015، مجبور نیستند در بندر جده عربستان در دریای سرخ برای بررسی های امنیتی توقف کنند.

عابد گفت که بیش از 500 نوع کالا پس از حذف از فهرست محصولات ممنوعه از جمله کود و باتری، اجازه بازگشت به یمن را از طریق بنادر جنوبی خواهند داشت.

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از سال 2015 محدودیت های شدیدی را بر جریان کالاها به یمن اعمال کرده است، منطقه‌ای که جنگ اقتصادش را ویران کرده و به آنچه سازمان ملل متحد آن را بدترین بحران انسانی جهان می نامد، منجر شده است.

پایان پیام

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما