قیمت لبنیات در آستانه افزایش/ پیش‌بینی رشد قیمت چقدر است؟

قیمت شیر خام در حالی افزایش می‌یابد که مصرف فراورده‌های لبنی در ایران روندی کاهشی را تجربه کرده و این امر هشدار کارشناسان سلامت را در پی داشته است .

قیمت لبنیات در آستانه افزایش/ پیش‌بینی رشد قیمت چقدر است؟

 به گزارش اقتصاد 100، سقوط آزاد مصرف لبنیات در ایران طی سال‌های اخیر امری اثبات شده است. به گواه آمار ارائه شده از سوی سخنگو انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در حال حاضر سرانه مصرف محصولات لبنی کمتر از ۷۰ کیلوگرم است؛ در حالی که بر اساس استانداردهای جهانی توصیه می‌شود این عدد بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلو گرم باشد.

احسان ظفری، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی پاستوریزه ایران تاکید کرده است که به دلیل افزایش قیمت لبنیات و کاهش قدرت خرید مردم، تقاضای این محصول در بازار کاهش داشته است. سرانه مصرف لبنیات از ۱۳۰ کیلوگرم در سال ۱۳۸۹ به ۵۵ کیلوگرم در سال جاری رسیده است.

بر این اساس برنامه‌ریزی برای افزایش بیست درصدی بهای شیر خام در دستور کار قرار گرفته است. در صورت تحقق این امر قیمت هر کیلوگرم شیر خام به هجده هزار تومان خواهد رسید.

 برآوردها حاکی از آن است که سهم شیر خام در قیمت تمام شده تولید لبنیات نزدیک به هفتاد درصد است. طبق اعلام صورت گرفته انتظار می‌رود رشد قیمتی بیست درصدی شیر خام افزایش 10 تا پانزده درصدی بهای لبنیات را در پی داشته باشد.

 اخرین آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران گواه آن است که در مرداد سال جاری بهای هر کیلوگرم شیر پاستوریزه در بازار نسبت به مرداد ماه سال 1402 افزایشی برابر با 15.4 درصد را تجربه کرده است .

 حالا با رشد قیمت شیرخام، این روند افزایشی تشدید خواهد شد.

 سهم لبنیات در سفره ایرانی اندک است و تورم مصرف لبنیات در ایران را شکننده‌تر از قبل کرده است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان سلامت هشدار می‌دهند کاهش مصرف لبنیات مشکلاتی نظیر پوکی استخوان، و سایر مشکلات سلامتی را در سال‌های آتی پدید خواهد آورد.

 

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما