تکرار مواضع بنزینی پزشکیان از سوی عارف/ افزایش قیمت بنزین در راه است؟

تکرار مواضع بنزینی پزشکیان از سوی معاون اول وی، محمدرضا عارف حالا بسیاری را به این نتیجه رسانده است که افزایش قیمت بنزین اتفاقی است که دیر یا زود به وقوع خواهد پیوست.

تکرار مواضع بنزینی پزشکیان از سوی عارف/ افزایش قیمت بنزین در راه است؟

 به گزارش اقتصاد 100، محمدرضا عارف در تازه‌ترین سخنانش اعلام کرده است : کدام عقل سلیم می تواند بپذیرد بنزین را با دلار وارد کنیم و با قیمت ۱۵۰۰ تومان بفروشیم؟ البته فعلا کاری نمی‌خواهیم بکنیم و نگویید دولت و عارف دنبال آزادسازی است.

پیش از این مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور در مورد قیمت بنزین گفت منطقی نیست دولت بنزین را با دلار آزاد وارد کند و با قیمت سوبسیدی به مردم بفروشد. این کار خلاف نظرات کارشناسی است دولتی که پول دارو و گندم و نهاده‌های دامی و حقوق بازنشسته‌ها را ندارد، نمی‌تواند بنزین را با دلار ۵۰ تومان بخرد و ۱۰ تومان بفروشد.

پزشکیان در جریان انتخابات ریاست جمهوری وعده داد کاری را بی‌اطلاع از مردم انجام نخواهد داد. اشاره وی به رخدادی است که در آبان سال 1398 به وقوع پیوست و افزایش یک باره قیمت بنزین موجی از اعتراضات اجتماعی را رقم زد و تبعاتی بسیار منفی را به جا گذاشت.

 بسیاری معتقدند شیوه به کارگفته شده در افزایش نرخ بنزین سرمایه اجتماعی را به شدت دستخوش کاهش کرد .

 در این فضا اظهارات پزشکیان و عارف موجی از واکنش‌های منفی در شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته است. بسیاری از شهروندان این موضوع را دستمایه اعتراض به سیاست‌های جاری کرده و با اشاره به سیاست‌‌های جاری در پست‌هایی آنچه با عقل سازگار نیست را به سیاستمداران گوشزد کرده‌اند. یکی از مهمترین و پرتکرارترین اشارات، ریالی حقوق گرفتن و دلاری خرج کردن در ایران است. بسیاری به این مساله معرض هستند که چرا باید در ایران مردم ریالی حقوق بگیرند اما دولتمردان همواره به دنبال معادل سازی قیمت با استانداردهای جهانی باشند .

 بر اساس این گزارش کارشناسان نیز شرایط فعلی را برای افزایش قیمت بنزین ناسب نمی‌دانند. تنها دو سال از آخرین شوک درمانی در اقتنصاد ایران می‌گذرد و در اردیبهشت ماه سال1401 حذف ارز ترجیحی موجی از تورم و فشار بر سبد هزینه‎ای خانوار را در برداشت.

 بر این اساس افزایش شدید قیمت غذا در این دو سال در کنار رشد قابل ملاحظه تورم در سال‌های اخیر و ماندگاری آن در محدوده بالاتر از چهل درصد که به تضعیف قدرت خرید مردم در ایران منجر شده است، از نظر کارشناسان فضا را برای رشد قیمت بنزین نامساعد کرده است.  تاثیرگذاری بالای قیمت بنزین بر سایر کالاها و خدمات  افزایش ناگهانی تورم در این میان سبب شده است هشدارهایی جدی در این زمینه به دولت داده شود. حل باید دید دولت چهاردهم در صدد بالا بردن قیمت بنزین است یا این سخنان با هدف آماده‌سازی افکار عمومی برای رشد قیت‌های در سال آینده اعلام می‌شود.

 بسیاری گزینه دوم را محتمل می‌دانند و معتقدند دولت برای فرار از بحران ناترازی بنزین دیر یا زود، در سال آینده دست به افزایش قیمت بنزین خواهد زد.

 



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما