هشدار استاد اقتصاد دانشگاه به دولت: مراقب پوست خربزه باشید و از شوک درمانی پرهیز کنید

مرتضی عزتی گفت: دولت چهاردهم باید از هر گونه اقدام شوک وارد در عرصه اقتصاد پرهیز کند چرا که این اولین گام برای تقابل افمار عمومی با دولت چهاردهم خواهد بود.

هشدار استاد اقتصاد دانشگاه به دولت: مراقب پوست خربزه باشید و از شوک درمانی پرهیز کنید

 عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با اقتصاد 100 با تاکید بر اینکه این روزها صحبت‌های متععدی در خصوص ناگزیر بودن تغییر قیمت حامل‌های ارنژی به گوش می‌رسد، گفت: چنین اقدامی نه به صلاح کشور است، نه به صلاح دولت چهاردهم و نه به صلاح مردم. از این رو هر گونه اقدام قیمتی باید از دستور کار خارج شود و در مسیری آرام، اصلاح فرایند در دستور کار قرار گیرد.

 او در پاسخ به این سئوال که بسیاری تداوم روند پرداخت یارانه انرژی را غیرممکن می‌دانند، گفت: این افراد مولفه حقوق را فراموش می‌کنند. با توجه به حقوق و دستمزدی که در کشور پرداخت می‌شود، یارانه‌ی عمده‌ای به ایرانیان تعلق نمی‌گیرد. متاسفانه از یک سو به قضیه نگاه می‌کنند و برای خودشان نتیجه می‌گیرند این در حالی است که باید قیمت انرژی در قیاس با حداقل دستمزد سنجیده شود.

عزتی در توضیح این مطلب افزود: در این صورت می‌بینیم قیمت انرژی در قیاس با حداقل دستمزد چندان هم ارزان نیست، حتی به جرات بگویم در کشوری مثل آمریکا قدرت خرید مردم برای حاملی چون برق از ایران بیشتر است، این قیاس بر مبنای همان درآمد متوسط صورت می‌گیرد بعد این طور تبلیغ می‌کنند که برق در ایران رازان است و در امریکا گران.

 وی تغییر قیمتی بنزین را خط قرمز کنونی جامعه‌ی ایران دانست و ابراز امیدواری کرد مسیر اصلاح تدوین شود و گفت: مشکلات ایران بسیار پیچیده است و تک بعدی نمیتوان آن را حل کرد. در این فضا ما قیمت‌هایی که می‌پردازیم واقعا در قیاس با درآمدمان در محدوده جهانی است.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما