هشدار نسبت به از دست رفتن بازار عراق/ این کشورها جای ایران را در عراق می‌گیرند

صادرات کالاهای ایرانی به عراق در سال گذشته 10 درصد کاهش یافت

هشدار نسبت به از دست رفتن بازار عراق/ این کشورها جای ایران را در عراق می‌گیرند

 به گزارش اقتصاد 100، عراق در سال 1402 با 9.3 میلیارد دلار واردات از ایران، تقریبا 19 درصد از ارزش صادرات غیرنفتی ایران را به خود اختصاص داده است.

صادرات کالایی غیرنفتی ایران به عراق طی سال‌های 1392 تا 1402 به طور متوسط سالانه 5.5 درصد رشد کرده، اما در سال 1402 با کاهش 10 درصدی نسبت به سال قبل همراه بوده است.

 سهم ایران در تامین نیازهای وارداتی عراق نسبت به سایر رقبا کاهش یافته و در سال 2022 به 9.6 درصد رسیده، در حالی که این سهم در سال‌های 2014 و 2018 حدود 17 درصد بوده است.

 آمارها نشان می‌دهد ترکیه با سهم 18 درصدی و امارات با سهم 28 درصدی از واردات عراق در این بازار نقش‌آفرینی می‌کنند. بر اساس این گزارش عربستان سعودی با سهم دو درصدی از تامین نیاز وارداتی عراق در سال 2022 ، طی نه سال از سال 2014 تا 2022 به صورت متوسط سالانه سیزده درصد به ارزش صادرات خود به عراق افزوده است.

نکته مهم اینجاست که از دست دادن بازار عراق در شرایط تحریم می‌تواند ارزآوری کشور را با مشکل جدی مواجه کرده و بسیاری از صنایع صادرات محور را نسبت به فروش صادراتی آسیب پذیر کند. بنابراین لازم است در کوتاه‌مدت اقدام جدی در زمینه دیپلماسی تجاری برای رفع مشکلات صادرات به عراق صورت گیرد.

 بر این اساس اتاق بازرگانی مهمترین عوامل اثرگذار بر کاهش قدرت رقابت‌پذیری ایران در بازار عراق را تغییر سیاست‌های ارزی بانک مرکزی عراق و اعمال محدودیت برای تجار ایرانی  ممنوعیت تجارت تجار عراقی با کشورهای تحریمی اعلام کرده است.  

 



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما