پیشنهاد مهم بخش خصوصی به دولت: دست از قیمت‌گذاری ارز صادراتی بخش خصوصی بردارید

اتاق بازرگانی تهران پیشنهادات خود برای اداره کوتاه مدت سیاست‌های ارزی را اعلام کرد.

پیشنهاد مهم بخش خصوصی به دولت: دست از قیمت‌گذاری ارز صادراتی بخش خصوصی بردارید

به گزارش اقتصاد 100، در این گزارش با تاکید بر یکسان‌سازی نرخ ارز اعلام شده است:  با توجه به مشکلات متعددی که نظام ارز چندنرخی در کشور در مراحل مختلفی از جمله تخصیص ارز، بازگشت ارز حاصل از صادرات، محدودیت‌های ثبت سفارش و... ایجاد نموده است و در فضای پرچالش اقتصاد کلان کشور  دست و پا کسب و کارها به ویژه در بخش خصوصی را به زنجیر بسته است، لازم است دولت در کوتاه‌مدت اقدامات موثری برای رفع برخی محدودیت‌ها و بهبود شرایط برای فعالیت اقتصادی در سطح بنگاه را اجرا نموده و دربلندمدت، با توجه به تجربه‌های سیاستی تلخ گذشته ، برنامه‌ریزی مناسبی برای تک‌نرخی نمودن نظام ارز را در دستور کار قرار دهد.

در این گزارش پیشنهاد شده است با توجه به مشکلات عدیده بخش خصوصی در حوزه صادرات، با نگاه حمایتی به توسعه صادرات غیرنفتی، قیمت‌گذاری ارز حاصل از صادرات بخش خصوصی متوقف شود. در قبال آن بانک مرکزی ملزم شود تا سیاست‌ها پولی و ارزی را به گونه‌ای تعریف نماید تا سازوکار لازم برای عرضه ارزاین صادرکنندگان به قیمت روز به متقاضیان مجاز در چرخه اقتصادی کشور فراهم شود.

  همچنین اعلام شده است که لازم است با توجه به محدودیت برخی صادرکنندگان خاص مثل فرش، که صادرات آن اعتباری بوده و فرایند بازاریابی فروش در خارج از کشور صورت می‌پذیرد، لذا صادرات و بازگشت ارز حاصل از آن پس از فرآیند فروش امکان پذیر است؛ تدابیری اتخاذ شود. در این گزارش با اشاره به فروش اعتباری در برخی کشورها مثل عراق و افغانستان تاکید شده است: در این حالت امکان بازگشت ارز پس از تسویه خریدار با صادرکننده امکان پذیر خواهد بود و صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی به دلیل طولانی بودن فرآیند اجرای قراردادها و زمان‌بر بودن تسویه‌ی قرارداد و بازگشت ارز حاصل از صادرات لازم است موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات برای این دسته و موارد مشابه، با ملاحظات بیشتر صورت پذیرد و سازوکار متناسبی با صورت مساله طراحی شود.

 



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما