بازخوانی/ عدم عضویت در اف‌ای‌تی‌اف چقدر برای ایران هزینه دارد؟

در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پای موضوعاتی قدیمی بار دیگر به فضای سیاسی و اقتصادی ایران باز شد .

بازخوانی/ عدم عضویت در اف‌ای‌تی‌اف چقدر برای ایران هزینه دارد؟

 به گزارش اقتصاد 100، مهمترین دلیل این اتفاق حضور یکی از مهمترین و سرشناس‌ترین مخالفان پرونده‌های جنجالی در ایران بود. سعید جلیلی که مدافع دور زدن تحریم‌ها و البته عدم عضویت در اف‌ای‌تی‌اف است و اعتقاد دارد می‌توان از طریق دور زدن تحریم حتی صادرات نفت را به دو میلیون بشکه در روز افزایش داد، وقتی در قامت کاندیدای ریاست جمهوری ظاهر شد، باب بحث در این زمینه را دوباره  گشود .

 نگاهی به این بحث کشدار و قدیمی در فضای رسانه‌ای نشان می‌دهد پیش از این نیز بارها کارشناسان و اهل فن نسبت به وجود بحران در این حوزه هشدار داده‌اند. در سال 1399، عباس اخوندی، وزیر اسبق راه شهرسازی در قامت یک موافق عضویت در اف‌ای‌تی‌اف مناظره‌ای را با مصباحی مقدم، محالف عضویت در این کنوانسیون انجام داد .

 وی در سخنانی در این نشست در اکوایران تاکید کرد: این موضوع برای ایران چیزی حدود 20 میلیارد دلار هزینه در هر سال دارد و همه این هزینه به جیب مردم سرشکن می‌شود. اکنون روند سرمایه‌گذاری رو به تنازل است و افزایش قیمت‌ها را شاهد هستیم و قطعا یکی از عناصر بسیار مهم آن عدم الحاق به اف‌ای‌تی‌اف است؛ بنابراین اگر ما مفهوم منافع ملی را مبنا قرار دهیم و منافع گروهی را مبنا قرار ندهیم، آن‌وقت می‌فهمیم که چقدر در این 7 الی 8 سال لطمه خوردیم. من تمام داستان را در این می‌بینم که شاید کسانی که به مجمع تشخیص مصلحت گزارش می‌کنند، واقعا صلاحیت فنی و تخصصی گزارش کردن را ندارند. معتقد هستم  در پی همه این گزارش‌ها، منافع وجود دارد. اگر قرار باشد بخواهیم بدون بحث منفعت به داستان نگاه کنیم، حداقل بحث این است که کارشناسانی که این گزارش‌ها را کردند اساسا صلاحیت گزارش کردن نداشتند.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما