کاندیداهای انتخابات چهاردهم چه وعده‌هایی دادند؟

بارش وعده‌ها. این عبارتی است که برای توصیف وضعیت وعده‌ها می‌توان از آن بهره برد.

کاندیداهای انتخابات چهاردهم چه وعده‌هایی دادند؟

 به گزارش اقتصاد 100، کاندیداهای اصولگرا وعده‌هایی بسیار بزرگ و عجیب در این انتخابات ارائه دادند. این وعده‌ها در حالی ارائه شد که بسیاری از ابتدا پیش‌بینی کردند کسانی که بزرگترین وعده‌ها را می‌دهند قصد ندارند در میدان رقابت بمانند و اتفاق این پیش‌بینی نیز درست از آب درآمد. بر این اساس هم زاکانی از عرصه کنار رفت و هم قاضی‌زاده.

این گزارش اما نگاهی دارد به این‌که کاندیداها چه وعده‌ای دادند.

جلیلی چه وعده‌ای داد؟

جلیلی در تبلیغات انتخاباتی تلاش کرد با حمله به دولت حسن روحانی و دفاع از دولت رییسی ، بر برنامه‌اش برای تداوم وضعیت کنونی صحه بگذارد .

وی در این تبلیغات تا حد زیادی تلاش کرد اعلام کند که دولت متبوعش دولتی است که مسیر کنونی را در دور زدن تحریم تداوم دهد. او که روزگاری خود رییس هیات مذاکره کننده‌ی ایران با غرب بود، معتقد است بدون برداشته شدن تحریم ایران می‌تواند به فروش حتی دو میلیون بشکه نفت در روز دست یابد.

رفع پرتی منابع:  به خاطر نداشتن اشراف و انضباط، سالانه حدود ۷ میلیارد دلار هدر رفت منابع داریم. دولت نمی داند دقیقا چه میزان نفت تولید و توزیع شده و فروش رفته است. برخی می گویند پرتی در حدود ۴ درصد طبیعی است! این یعنی حدود ۷ میلیارد دلار در سال! آیا این عدد طبیعی است!؟ چرا برای دیگر کشورها طبیعی نیست؟ با هزینه ای حدود یک میلیارد دلار، در ظرف چند ماه سالی ۷ میلیارد دلار به منابع دولت اضافه می‌شود. البته بعد از تلاش‌های زیاد در دولت سایه، این موضوع در برنامه هفتم درج شد و باید به سرانجام برسد.

توسعه روستامحور: فرجام تولید، صادرات است. باید بازارهای منطقه و جهان دسترسی داشته باشیم پس تعامل سازنده با اکثر کشورها نیاز است.

دور زدن تحریم: می توان با ۲۰۰ کشور دنیا روابط را توسعه داد.

تحقق رشد اقتصادی:  ۸ درصدی و حتی بیشتر از آن می‌تواند تحقق یابد.

خودکفایی در تولید بنزین: دشمن گفت می خواهیم بنزین را تحریم کنیم چون بنزین را وارد می‌کردیم اما وقتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس ساخته شد در تولید بنزین خودکفا شدیم و تحریم بنزین شکست خورد.

پیگیری توافق 25 ساله با چین: وی معتقد است برای تامین سرمایه نباید خود را معطل چند کشور کرد که بیاید و بعد از یک مدت برود. باید سرمایه خارجی قابل اعتماد و اتکا باشد. باید برای استفاده از سرمایه خارجی برنامه داشت. باید توافق های ۲۵ ساله عملی شود تا مردم ثمره آن را ببینند.

نظارت رییس‌جهور بر بانک مرکزی: اقتدار بانک مرکزی در چارچوب وظایفش مهم است. رئیس جمهور حتما باید نظارت داشته باشد تا بانک مرکزی وظایف خود براساس قانون جدید اجرا کند.

افزایش صادرات نفت: امروز بیش از ۱.۵ میلیون بشکه نفت می‌فروشیم و اگر امکان فروش بیشتر نفت را داشته باشیم تا ۲ میلیون بشکه می توانیم بفروشیم.

تغییر شیوه پرداخت یارانه : متاسفانه در حال حاضر، خانواده‌ای که سه خودرو دارد، ۱۲ برابر کسی که خودرو ندارد یارانه دریافت می‌کند؛ این درحالی است که ۴۴ درصد خانواده‌های ایرانی اصلا خودرو ندارند و از یارانه بنزین محروم هستند؛ این اصلا درست نیست.

سفر رایگان سه روزه: وی وعده داده است به هر خانوار ایرانی سه روز سفر رایگان در اقاکتگاه‌های دولتی را خواهد داد. تجارت نیوز اعلام کرده این مطلب در اکانت توییتری منتسب به سعید جلیلی درج شده است. چنین وعده‌ای از سوی وی تکذیب نشده است.

وعده سبد غذایی: طرحی برای سبد غذایی داریم که ۱۳ قلم کالای غذایی را در اختیار مردم قرار می‌دهد. طرح سفر و روستا را هم در برنامه داریم.

جبران عقب‌ماندگی: عقب ماندگی چند صد ساله را در چند سال جبران خواهد کرد.

پزشکیان چه گفت؟

مسعود پزشکیان کمترین وعده‎ی افتصادی را داده است . او در سخنرانی‌هایش تنها وعده‌ی بازگشت به کار علمی و کارشناسی را طمرح کرده و انتقادات خود نسبت به وضع موجود را اعلام کرده است .

 شاید بتوان یکی از مهمترین وعده‌های پزشکیان را بازگشت به قوانین مصوب دانست .

 اجرای برنامه هفتم توسعه : پزشکیان عقیده دارد اجرای برنامه هفتم توسعه که مص.ب شده است، برنامه‌ی راهبردی دولتش خواهد بود .

 عمل به سیاست‌های ابلاغی مقام رهبری: یکی از مهمترین برنامه‌های اعلامی پزشکیان عمل به این سیاست‌ها اعلام شده است.

پرهیز از پیشنهادات غیرعلمی: امروز همه نگران و ناراضی هستند و اگر روز به روز جلوی این وضعیت گرفته نشود قطعاً با مشکل زیادی مواجه خواهیم شد. قرار نبود که این‌گونه شویم و تورم، گرانی و مشکلات کمر مردم را خرد کند.امروز با تصورات و پیشنهادات غیر علمی به جایی نمی‌رسیم.

بهره‌گیری از اقتصاد دیجیتال: اقتصاد دیجیتال می تواند در شرایط تحریم راهگشا باشد؛ سهم هسته اقتصاد دیجیتال از GDP، حدود ۴.۵ درصد است اما در اروپا این رقم تا ۶ است و سهم این حوزه در اروپا ۱۰ درصد و ما ۲ درصد هستیم.

سرمایه‌‎گذاری خارجی: وی بر ضرورت اصلاح تجارت خارجی، سرمایه‌گذاری خارجی و روابط بین‌الملل تاکید کرده است.

برنامه برای حقوق: حقوق با تورم باید همسان باشد.

وعده برای قیمت بنزین: هر مداخله و هر تصمیمی برای مردم با نظر آنان خواهد بود. اگر روزی قیمت بنزین بالا رود باید ماشین‌هایی وارد کنیم که کم مصرف هستند و مردم را مجبور به خرید ماشین‌هایی با مصرف سوخت بالا نکنیم.

موضوع مهم اف‌ای‌تی‎اف: باید FATF داخلی را پیاده سازی کنیم.

زاکانی چه گفت و رفت؟

مجموعه‌ای از بزرگترین وعده‎های اعلامی متعلق به زاکانی است. شهردار تهران که بارها وبارها اعلام کرد تا پایان رقابت‌ها حضور خواهد داشت، در اخرین ساعات باقیمانده به برگزاری انتخابات از میدان رقابت کنار رفت. البته وی به نفع هیچ یک از دو کاندیدای حاضر کنار نرفت و آن‌ها را نیز دعوت کرد به اینکه با هم ائتلاف کنند. اتفاقی که رخ نداد.

این منتقد حسن روحانی، در تبلیغات انتخاباتی خود را ادامه‌دهنده‌ی راه شهید رییسی دانست و چیزهایی گفت که اتفاقا تا سال‌ها در افکار عمومی باقی خواهد ماند.

توزیع طلا به جای یارانه: علیرضا زاکانی اعلام کرد که یارانه طلایی تنظیم کرده‌ایم؛ به ازای آن در خانوار به هر خانواده سه نفره معادل اعتبار ۲۰ گرم طلا، یارانه می‌رسد یعنی یک خانواده پنج نفره ۱۱۰ میلیون تومان در سال یارانه خواهد گرفت.

نصف شدن قیمت بنزین: بنزین از  ۳۰۰۰ به ۱۵۰۰ تومان کاهش می‌یابد و قیمت‌های دیگر هم تغییر نمی‌کند.

تحویل گوشت در خانه‌ی مردم: او وعده داد گوشت را با استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی در خانه‌های مردم تحویل بدهد تا در صف نایستند .

تغییر شیوه‌ی قیمت‌‎گذاری:  میوه و تره بار و حبوبات و شکر و کالاهای اساسی نباید توسط واسطه‌ها قیمت‌گذاری شود.

هدایت نقدینگی به ساخت مسکن: نقدینگی سرگردان کشور به بخش مسکن سوق پیدا می‌کند و جهش تولید با مشارکت مردم عملیاتی می‌شود.

ساخت صنایع در سواحل: بهتر است صنایع به کنار سواحل ساخته شود. با خدمت‌رسانی به کشتی‌ها درآمدهای بزرگ و عجیبی برای کشور خلق کنیم. استفاده از مخازن غذایی در دریا نیز درآمد کشور را افزایش می‌دهد. با این کار سواحل مکران قابل توسعه است و این سواحل را توسعه می‌دهیم.

استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور: از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور به عنوان یک فرصت مغتنم برای تحول اقتصادی ایران اسلامی استفاده است.

شکستن انحصار خودرو: زاکانی گفته است هرآنچه که مخالف تولید باشد به جنگ آن خواهد رفت و هر آنچه کمک کننده به تولید باشد مورد توجه قرار خواهد داد و بر لزوم شکستن انحصار خودرو تاکید کرد.

شفاف‌سازی بانک‎ها: نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شفاف‌سازی دارایی بانک‌ها و کوتاه کردن دست بانک‌ها از بنگاه داری و جلوگیری از رانت‌گیری شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها را از دیگر برنامه‌های دولت احتمالی خود عنوان کرد.

وعده برای بیمه : که وعده رایگان کردن بیمه برای کودکان زیر هفت سال، زنان باردار و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را داده است . این وعده‌ی کلی البته بار مالی سنگینی که وی درباره‌ی نحوه‌ی اجرای ان چندان توضیحی نداده است.

کسی این وعده‌های قالیباف را نشنید

قالیباف وعده‌های بزرگی در این انتخابات داد. از زمین رایگان برای خانوارها تا دو برابر کردن حقوق و دستمزد.

قالیباف همچنین وعده اجرای برنامه هفتم توسعه را نیز مطرح کرده است.

حل ناترازی‌ها:  یکی از موضوعات مهم که مردم از آن نگران هستند، موضوع گرانی است که ریشه در ناترازی بانکی و سیاست‌های پولی و بانکی دارد. برنامه هفتم با این نگاه تنظیم شده است. همچنین در برنامه هفتم حفظ قدرت خرید خانوار مورد توجه قرار گرفته است. پیش‌بینی شده که افراد حداقل حقوق بگیر میزان حقوق شان در طول برنامه به اندازه تورم زیاد شود چون بعضا آن‌ها به زیرخط فقر و فقر مطلق می‌روند.

اجرای برنامه هفتم: او گفته است: یکی از ضروریاتی که احساس کردم حضور پیدا کرده و عافیت‌طلبی را کنار گذارم، برای اجرای برنامه هفتم است. بودجه و برنامه مرتبط با زندگی مردم است؛ بنابراین باید برنامه هفتم توسعه تغییری در زندگی مردم و معیشت آن‌ها و رشد و توسعه ایجاد کند

خروج از قیمت‌گذاری دستوری: دولت صدرصد در سیاست گذاری و تصمیم گیری و قیمت‌گذاری دخیل است، نتیجه آن را می‌توان در دیون باقی مانده دید بعد دولت مجبور به دخالت در قیمت گذاری و دادن رانت و جبران هزینه‌ها می شود.

کاهش زمان خرید خانه:  باید یه سمتی رفت که یک اگر یک کارمند و کارگر تمام درآمدش را برای مسکن بگذارد، باید بتواند بعد از ۷.۵ سال مسکن تهیه کند. اکنون این شاخص در کشور حدود ۱۴ سال است که باید آن را به نصف کاهش داد، لذا باید مسکن را ارزان تر تمام کرد و استفاده درست از زمین ها داشت.

رشد هشت درصدی اقتصاد: قالیباف گفته است: برای رشد هشت درصد سرمایه‌گذاری و بهره وری داریم؛ از نظر بنده بهره وری بر سرمایه گذاری ارجح است چون بهره وری فرصت می‌دهد که ظرفیت های موجود را حفظ و دنبال کرده که این برای ادامه سرمایه گذاری بسترسازی می کند.

افزایش حقوق: قالیباف با اشاره به اینکه تورم از جمله مشکلات جدی کشور است، برنامه دارد که در دولت خود، این تورم را با افزایش حقوق مردم به دو طریق جبران کند؛ این افزایش حقوق به صورت نقدی یا به صورت ارائه‌ی کالاهای اساسی و لوازم ضروری خانگی خواهد بود که به انتخاب خود مردم پیش‌بینی می‌شود.

برنامه برای فقرا: قالیباف وعده داده که آن دست از افراد جامعه که توان کار ندارند و امکان توانمندسازی آن‌ها نیز وجود ندارد را ۱۰۰ درصد تحت حمایت و تامین دولت خود قرار خواهد داد. ضمن اینکه بدین منظور بایستی تا آخر برنامه، بیمه فراگیر در حوزه نظام تامین اجتماعی چند لایه فراهم کرد؛ البته تا آن زمان، مشکلات افراد زیر خط فقر، در خط فقر مطلق و افراد ضعیف شده را باید جبران کرد.

کار ضربتی در مسکن: ۳۳۰ هزار هکتار را در حاشیه شهرها را به داخل محدوده ثبت می کنیم، این در بیش از ۸۰ درصد شهرهای کشور قابل انجام است. ۲۰۰ مترمربع زمین مسکونی به هر سرپرست خانوار به صورت رایگان می دهیم.

پورمحمدی چه گفت؟

مصطفی پورمحمدی نیز در جرگه‌ی کاندیداهایی بود که وعده و وعید چندانی نداد . مهمترین برنامه‌ی وی مبارزه با فساد اقتصادی اعلام شد .

 او گفتار شفافی در این حوزه داشت و معتقد بود نپیوستن به اف‌ای‌تی‌اف، عدم اجرای قرارداد کرسنت و به نتیجه نرسیدن ترحیم‌ها فشار بر مردم را به شدت افزایش داده است.

تنها حرف عجیب وی این بود که اعلام کرد می‌شود به اندازه مصرف اروپا به مردم بنزین و انرژی رایگان داد و بقیه را به قیمت روز محاسبه کرد.

حمایت از بخش خصوصی: وی وعده داد دولتش پشت بخش خصوصی باشد.

توجه به اقتصاد فرهنگی: وی گفته است: زبان انسان زبان معامله است و زندگی انسان زندگی داد و ستد است، اما در حوزه فرهنگی وقتی که اسم اقتصاد می‌آید اسم ضد فرهنگ بر روی آن می‌گذارند. این یک اشتباه است. باید اقتصاد فرهنگ را جدی بگیریم و آن را هدایت کنیم و بر آن نظارت داشته باشیم. تا اقتصاد مولد و گسترده با مشوق‌ها در عرصه هنر و فرهنگ دخالت نکند، فرهنگ و هنر ارتقا پیدا نمی‌کند؛ چراکه با منابع محدود دولتی نمی‌توان نیازهای فرهنگی و هنری را بر طرف کرد.

مخالفت با تصدی‌گری دولت: او گفته بود: همه قبول داریم بانک‌ها نباید بنگاه‌داری کنند و نمی‌شود سرمایه و منابع مردمی را به سوی بنگاهی خاص هدایت کرد.

توسعه دولت الکترونیک: می‌توان با توسعه دولت الکترونیک و هوش مصنوعی تحول اقتصادی ایجاد کرد.

ایجاد ثروت: کشور ثروتمند با مردم ثروتمند ایجاد می‌شود و مردم باید ثروتمند شوند. ثروت نبایست یکجا جمع شود و حقوق زیردستان و تهیدستان را ضایع نکند؛ این مهم با عدالت محقق خواهد شد. 

قاضی‌زاده هاشمی و وعده‌های میلیاردی

قاضی‌زاده هاشمی معاون رییس‌جمهوری و رییس بنیباد شهید نیز وعدههای بسیار داد . از اینکه خانه‌داری را شغل محسوب کند تا اعطای وام میلیاردی . او نیز در آستانه برگزاری انتخابات انصراف داد و از فرصت تبلیغات برای حمله به دولت روحانی و پزشکیان بهره برد.

تغییر ساختار یارانه: ایده‌ای که قاضی‌زاده هاشمی برای دولت خود مطرح کرد، این است که تصمیم دارد، یارانه‌ها را به انتهای زنجیره‌ توزیع کند؛ البته قصد ندارد که از ابتدای زنجیره نیز غافل شود و معتقد است که بایستی به تولیدکنندگان نیز کمک کرد.

وعده‌ی مالیاتی :وی گفت قرار است برنامه‌ای یکپارچه برای مالیات و یارانه تعریف کند تا براساس آن، افرادی که درآمد بیش از هزینه‌ دارند، بر اساس کلِ درآمد خود، مالیات بپردازند.

ساخت مسکن: وعده داده شده برای ساخت دو ملیون و ۴۰۰ هزار  واحد مسکن دولت سیزدهم، در دولت بنده به اتمام خواهد رسید.

تک رقمی کردن تورم: تعهد دولت قاضی‌زاده هاشمی طبق اعلام وی تک رقمی کردن تورم است.

وعده به گروه‌های خاص: .قاضی زاده اعلام کرد: دولت خانواده مشکل بیمه و سهمیه بنزین خانواده بزرگ فعالان سکوهای برخط حمل و نقل را حل خواهد کرد.

اختصاص زمین رایگان یا ارزان: او اعلام کرد: میزان زمینی که طی این ۲ سال در دولت سیزدهم توزیع شد برابر با ۲۰ سال گذشته بود. به گفته وی افرادی که فاقد زمین هستند باید به شکل رایگان یا قیمت خیلی کم صاحب زمین شوند و با انبوه‌سازی مسکن و صنعتی‌سازی می‌توان قیمت مسکن را کاهش داد.

اعطای وام یک میلیارد تومانی قرض‌الحسنه: او که در سخنانش بر خانواده تاکید زیادی دارد، از برنامه‌اش برای اعطای اعتبار یک میلیارد تومانی به هر جوان برای تشکیل خانواده گفته است . این اعتبار به گفته‌ی وی قرض‌الحسنه خواهد بود.

 توزیع کارت انرژی : برنامه وی دلالت بر طرح وان، طرح توزیع یارانه ارنژی به افراد و کد ملی دارد.

 

 

 

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما