اگر هزینه تحریم اینقدر زیاد نبود به اندازه بودجه یک سال می توانستیم صرفه جویی کنیم

عادلی، رییس‌کل پیشین بانک مرکزی گفت: بیش از بودجه یک سال ما، هزینه مبادله می شود و اگر هزینه مبادله های ما اینقدر زیاد نبود به اندازه بودجه یک سال می توانستیم صرفه جویی کنیم.

اگر هزینه تحریم اینقدر زیاد نبود به اندازه بودجه یک سال می توانستیم صرفه جویی کنیم

به گزارش اقتصاد 100، عادلی، رییس‌کل پیشین بانک مرکزی در تشریح هزینه‌های سنگین تحریم بر اقتصاد کشور توضیحاتی را مطرح کرد.

عادلی در این باره بیان کرد: هزینه‌های تحریم را هم می‌توان در اعدام و ارقام دید و هم مردم با گوشت و پوست و خونشان دارند آن را احساس می‌کنند.بنده فکر می‌کنم که تورم مزمن سال‌های اخیر نتیجه تحریم است. متوسط تورم در سه سال اخیر طبق شاخص‌های بانک مرکزی 48.3 درصد بوده که تورم بسیار بالایی است و در واقع هر دو سال یک بار قیمت ها دو برار می‌شود و خب این اتفاق سفره مردم را کوچک کرده است. لذا این نخستین نمود و هرنیه تحریم برای کشور است.

او ادامه داد: برای اینکه عدد و رقم مناسبی برای این تحریم ها ارائه دهم باید بگویم که ما فقط در بخش تجاری اگر بخواهیم بک کالایی را صادر یا وارد کنیم نمی‌توانیم از طرق معمولانجم دهیم به همین خاطر هزبچ کالایی وارد کشور نمی‌شود مگر با گذشت از چند کشور. حتی اسناد آن باید تغییر یابد یا حتی جعل شود تا مشخص نشود این کالاها قرار است وارد ایران شود. حتی باید سندی با این عنوان جعل شود که مصرف کننده این کالا ایران نیست که خب طبیعتا همه این کارها برای کشور هزینه دارد که طبق برآورد برخش از کارشناسان 33 درصد هزینه این مبادله است. در سال 1402 مجموع تجارت خارجی ما با احتساب نفت 153 میلیارد دلار بوده که 33 درصد آن چیزی بالغ بر 50.5 میلیارد دلار و برابر 3 میلیون هِمَت است که اگر بخواهیم ارزش واقی این رقم معلوم شود باید بگویم بودجه سال 1403، 2.8 میلیون همت است. این نشان می دهد که بیش از بودجه یک سال ما، هزینه مبادله می شود و اگر هزینه مبادله های ما اینقدر زیاد نبود به اندازه بودجه یک سال می توانستیم صرفه جویی کنیم.

این آمار و ارقام فقط در بخش تجارت است. در بخش تکنولوژی و فناوری، علمی، گردشگری و سایر بخش ها این هزینه ها را داریم و از همه اینها مهمتر باید هزینه فرصت هایی که در تحریم از دست می رود را هم لحاظ کنیم.

وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

به نظر شما با توجه به نتیجه آرا، مشارکت در مرحله دوم انتخابات چه تفاوتی با مرحله اول دارد؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما