مهرداد لاهوتی:

برجام، تورم در کشور را تک رقمی کرد

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی بر این باور است که رئیس جمهور آینده، فارغ از اینکه چه کسی و از چه جریان سیاسی باشد، در کنار تکیه بر اقتصاد داخل و اصلاح ساختار داخلی، تلاش کند دولت از اقتصاد کنار برود و اقتصاد کشور را به بخش خصوصی به منظور دستیابی به رشد 8 درصدی واگذار کند.

برجام، تورم در کشور را تک رقمی کرد

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس و عضو هیات رییسه فراکسیون مستقلین مجلس در گفت و گو با اقتصاد 100، با اشاره به انتخابات هیئت رئیسه و حمایت فراکسیون مستقلین از محمد باقر قالیباف اظهار داشت: در حال حاضر سه فراکسیون در مجلس دوازدهم تشکیل شده است از جمله فراکسیون انقلاب اسلامی، فراکسیون مستقلین و فراکسیون اکثریت. در واقع اگر به ترکیب رأی قالیباف دقت کنیم کاملا مشخص است. بنابراین اگر سبد رأی فراکسیون مستقلین و انقلاب اسلامی به نفع آقای قالیباف نبود مشخص نبود چه اتفاقی رخ خواهد داد.

فراکسیون مستقلین در مجلس اثرگذار خواهد بود

او افزود: بنابراین فراکسیون مستقلین، فراکسیونی است که تاثیراتش را خواهد گذاشت در واقع انتخاب رئیس مجلس بسیار مهم است و بقیه اعضای هیئت رئیسه چندان مهم نیستند اما در مجموع فراکسیون مستقلین تاثیراتش را داشت. در مجموع این فراکسیون در ادامه کار مجلس، بسیار موثر خواهد بود و فراکسیون مقابل  با همکاری و همراهی این فراکسیون می‌تواند نقش آفرینیِ مطلوبی داشته باشد. 

اولویت بنده کمیسیون برنامه و بودجه است

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی که از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجالس پیشین بوده است در پاسخ به این سوال که تمایل دارید در این دوره از مجلس، در کدام کمیسیون حضور داشته باشید، تصریح کرد: اولویت و تمایل اول بنده کمیسیون برنامه و بودجه و اولویت دوم بنده کمیسیون اقتصادی است.

لزوم توجه به برنامه هفتم و قانون تجارت در مجلس دوازدهم

مهرداد لاهوتی در پاسخ به این سوال که اولویت‌های مجلس دوازدهم به ویژه در حوزه اقتصادی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ عنوان کرد: مجلس دو وظیفه مهم برعهده دارد نخست، قانونگذاری، دوم، نظارت بر اجرای قانون. بنده بر این باورم که در بحث قانونگذاری، قوانین بسیاری داریم که باید در راستای اجرای آنها قدم برداریم چراکه می‌توانند تأثیرات خود را روی اقتصادی کشور بر جای بگذارند.

او افزود: مهمترین موضوعی که باید به آن توجه کرد بلاتکلیفی حاکم بر برنامه هفتم توسعه است که رفت و آمد بین شورای نگهبان و مجلس هنوز به پایان نرسیده است در نتیجه باید برخی از موارد و نکات آن اصلاح و ابلاغ شود. این موضوع، نکته مهمی است که مجلس باید به آن توجه و دقت کند. قانون تجارت از بحث‌های مهمی است که در شورای نگهبان است و سال‌ها بلاتکلیف مانده و در نتیجه باید در این مجلس تعیین تکلیف شود. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت اجرای قوانین است.

بُعد نظارت مجلس شورای اسلامی باید پُر رنگ شود

لاهوتی ادامه داد: به عنوان مثال در قانون برنامه هفتم، بحث ناترازی بانک‌ها مطرح است بنابراین باید بُعد نظارت پُر رنگ شود به بیان دیگر اینکه روی کاغذ قانونگذاری در مجلس انجام شود اما آن قوانین اجرا نشود فایده‌ای ندارد بنابراین در برنامه هفتم آمده است که ناترازی بانک‌ها باید حذف شود یا ناترازی‌های که ما در انرژی مانند برق و گاز و بنزین و ... داریم که برای آنها راهکارهایی نیز مشخص شده است. باید تعداد نیروگاه‌هایمان افزایش یابد و در مجموع مسائل مربوط به سوخت مثل بنزین و گازوئیل رفع شود. رشد نقدینگی که روی عدد 24 الی 30 درصد بود و طبق اظهارات اخیر فرزین رئیس بانک مرکزی روی عدد 25 درصد رسید بنابراین قرار است این رشد نقدینگی به رقم 13 درصد برسد.

باید برای هشت هزار میلیارد تومان نقدینگیِ در اختیار مردم تدبیر کرد/سبد دولت در اقتصاد کشور کوچک شود

او ادامه داد: مجلس دوازدهم باید به بحث نظارت، توجه بیشتری داشته باشد یا درباره شعار امسال که سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است هدف این است که سبد دولت در اقتصاد کشور کوچک شود. در حال حاضر یکی از مواردی که جامعه را دچار رنج کرده بحث هشت هزار میلیارد تومان نقدینگی است که در اختیار مردم است. این رقم، رقم کوچکی نیست و یکی از عوامل مهم تورم، همین نقدینگی است که در جامعه آزاد می‌شود.

عضو هیات رییسه فراکسیون مستقلین مجلس ضمن تأکید بر بحث کوچک شدن دولت، اضافه کرد: اگر ما بتوانیم 10 درصد از سبد دولت در اقتصادی کشور را در سال جاری کوچک کنیم و به سبد بخش خصوصی اضافه کنیم همین موضوع می‌تواند نقدینگی را هدایت کند.

وی به بحث نوسانات ارزی در کشور اشاره کرد و گفت: به هر حال قیمت ارز روند افزایشی داشته و نمی‌توان امیدی به کاهش قیمت آن داشت چراکه پیامدهای خاصِ خود را دارد اما نوسانات ارزی موجب شده که بخشی از نقدینگی نتواند به سمت سرمایه گذاری برود. بی ثباتی و نابسامانی‌های قسمت بازار ارز باید ریشه کن شود.

 رئیس جمهور آینده به تعاملات با جهان توجه کند

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که دولت آینده چه رویکردهای اقتصادی را در پیش گیرد؟ تصریح کرد: رئیس جمهور آینده روی یک موضوع باید متمرکز باشد به بیان دیگر، واقعیتی در اقتصاد ما وجود دارد و نمی‌توان آن را کتمان کرد واقعیت گره خوردن اقتصاد ما با تعاملات جهانی است. در واقع نمی‌توان تاثیرات تحریم‌ها بر اقتصاد کشور را نادیده گرفت. ایران چیزی حدود دو میلیون و ششصد هزار بشکه نفت صادر می‌کرد اما در حال حاضر یک میلیون بشکه نفت صادر می‌شود که 20 درصد هم ارزان‌تر به فروش می‌رود و هم 20 درصد هزینه جابجاییِ آن را می‌پردازیم.

برجام، تورم در کشور را تک رقمی کرد

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه پیشین مجلس جمع بندی کرد: بنابراین باید با حفظ ارزش های حاکم بر انقلاب و نظام، باید بحث تعامل با جهان را به گونه‌ای حل و فصل کرد. در مقطعی که برجام صورت گرفت تورم در کشور تک رقمی شد این یک واقعیتی است که وجود دارد بنابراین رئیس جمهور آینده، فارغ از اینکه چه کسی و از چه جریان سیاسی باشد، در کنار تکیه بر اقتصاد داخل و اصلاح ساختار داخلی، تلاش کند دولت از اقتصاد کنار برود و اقتصاد کشور را به بخش خصوصی به منظور دستیابی به رشد 8 درصدی واگذار کند. نکته دوم این است که باید مناسبات اقتصادی کشور با جهان که امروزه بسیار به یکدیگر گره خورده است، حل شود.

 

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما