جوان ایرانی در چند سالگی می‌تواند صاحب خانه شود؟

فرهاد نیلی بیان کرد: طبق استاندارد جهانی شما با 40 درصد درآمد خود باید بتوانید مسکن را تامین مالی کنید.

جوان ایرانی در چند سالگی می‌تواند صاحب خانه شود؟

به گزارش اقتصاد 100، در سال‌های اخیر قیمت های سرسام آور در بازار مسکن به یکی از معضلات جدی برای مردم تبدیل شده اجاره‌های سنگین و قیمت‌های نجومی برای خرید خانه مستاجران و جوانان را از خرید مسکن مایوس کرده است.

«یک جوان ایرانی در چند سالگی صاحب مسکن می‌شود؟!» در اوضاع بهم ریخته بازار مسکن شاید این سوال خیلی از جوانان باشد.

فرهاد نیلی، اقتصاددان با اشاره به وضعیت بحرانی مسکن در ایران در این رابطه می‌گوید:

 فرض کنید که قیمت متوسط هر متر مربع مسکن در ایران نزدیک 30 میلیون تومان باشد حال اگر در نظر بگیریم متراژ یک خانه 60 متر باشد ارزش آن می‌شود چیزی بالغ بر 1 میلیارد و هشتصد میلیون تومان البته این قیمت برای شهرهایی مثل تهران، اصفهان ، تبریز و شیراز نیست این رقم میانگین قیمت مسکن در کل کشور است.

طبق استاندارد جهانی  شما با 40 درصد درآمد خود باید بتوانید مسکن را تامین مالی کنید حال اگر حقوق یک نفر 8 میلیون تومان باشد 40 درصد آن می‌شود 3 میلیون و 200 هزار تومان. 

با این حساب چیزی حدود 600 ماه یا 50 سال برای خرید خانه زمان لازم است یعنی اگر کسی از سن 25 سالگی شروع کند با همین وضعیت و در صورتی که حتی جهان هم فریز شود در سن 75 سالگی می تواند صاحب یک خانه 60 متری شود.

اما از آن جایی که هر چه جلو می‌رود نرخ رشد دستمزد فرد از نرخ رشد مسکن عقب‌تر می‌ماند و خانه 60 متری تبدیل به 58 متری بعد 55 متری و ... می‌شود. بنابراین جوانان با دیدن این وضعیت و آینده خودش احساس اضطراب و التهاب دارد.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما