واکنش نوبخت به ادعای تورم 60 درصدی در دولت روحانی/ هیچ گزارش رسمی در این باره وجود ندارد

نوبخت با اشاره به گزارش های بانک رسمی گفت: ارزش پول ملی در 3 سال گذشته به کم تر از نصف تقلیل پیدا کرده، قیمت دلار از ۲۵ هزار تومان به بیش از ۶۰ هزار تومان رسیده است.

واکنش نوبخت به ادعای تورم 60 درصدی در دولت روحانی/ هیچ گزارش رسمی در این باره وجود ندارد

به گزارش اقتصاد 100، محمد باقر نوبخت در نشست خبری شنبه ۲۹ اردیبهشت 1403 با بیان این موضوع که نگرانی های دوستان ما در حزب اعتدال و توسعه عمدتا معطوف به اطلاعاتی است که در گزارش‌های رسمی دولت منعکس است گفت: گاهی اوقات می بینیم برخی از مسئولین مطالبی بیان می‌کنند که گویا گزارش‌های رسمی خود دولت را هم مطالعه نکرده‌اند.
بنده تلاش می‌کنم این نگرانی‌ها را مستند به گزارش ‌هایی که خود دولت در مراجع مختلف داشت بیان کنم. در واقع این نگرانی ناشی از آمارهایی است که در گزارشات رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی دارایی، مرکز مدیریت بدهی‌های دولت و مرکز آمار آمده است. گزارش نماگرهای اقتصادی شماره 114 از بانک مرکزی که باعث نگرانی شدید شد حاکی از این است که در کم‌تر  3 سال گذشته اخیر از آغاز سال ۱۴۰۰ تا انتهای آذر ماه ۱۴۰۲ استقراض دولت سیزدهم از بانک مرکزی و بانک ها، مقدار پایه پولی و حجم نقدینگی حدوداً ۲ برابر شده است.
استقراض دولت از بانک مرکزی از ۱۱۵ هزار میلیارد به ۲۰۸ میلیارد تومان رسید استقراض دولت از بانک ها از ۳۹۶ هزار میلیارد تومان به ۷۸۸ هزار میلیارد تومان مقدار پایه پولی از 458 هزار میلیارد تومان به بیش از هزار هزار میلیارد تومان و همچنین حج نقدینگی هم از ۳ میلیون و ۴۷۶ هزار میلیارد تومان به ۷ میلیون و ۴۹۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
نوبخت در ادامه بیان کرد: حجم اوراق منتشر شده که از آغاز یکی از انتقادات دولت سیزدهم نسبت به عملکرد دولت گذشته بود و معتقد بودند که با انتشار اوراق باعث شد که بدهی برای دولت بعد(دولت سیزدهم) به وجود بیاید اکنون بر اساس گزارش مرکز مدیریت بدهی وزارت امور اقتصادیو دارایی، حجم اوراق منتشره که طی ۸ سال در دولت های یازدهم و دوازدهم جمعا ۴۳۲ هزار میلیارد تومان بود فقط طی سه سال گذشته یعنی از سال ۱۴۰۰ در دولت به سیزدهم ۷۵۲ هزار میلیارد تومان استو همچنین میزان بدهی که دولت سیزدهم برای دولت چهاردهم باقی خواهد گذاشت چیزی بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان است. ارزش پول ملی هم در این زمان به کم تر از نصف تقلیل پیدا کرده، قیمت دلار از ۲۵ هزار تومان به بیش از ۶۰ هزار تومان رسیده است. متوسط نرخ تورم طی سه سال گذشته بالای ۴۲ درصد بوده است.

نوبخت ادامه داد: یک عدد ۶۰ درصدی نمی‌دانم از کجا پیدا شده است؟ بروید در مرکز آمار جستجو کنید تورم فرودین ۱۴۰۰ چقدر بوده تا مردادی که دولت تحویل شد. هیچ گزارش رسمی از بانک مرکزی در این باره وجود ندارد. هر عددی را با این رقم تورم ۶۰ درصدی مقایسه می کنند و چون از آن کم تر است این را به عنوان یک موفقیت در نظر می‌گیرند. اگر می خواهید رشد اقتصادی را بیان کنید بروید متوسط دهه۱۳۹۰ را  که ۲ سالش مال دولت قبل بود و شوک تحریمی در سال ۹۱ و ۹۷ داشتیم رابررسی کنید و مبنا قرار دهید.

رشد اقتصادی سال ۹۹ یعنی آخرین سال دولت دوازدهم طبق همین گزارش بانک مرکزی (گزارش نماگرهای اقتصادی شماره ۱۱۴) ۴/۱ درصد بوده که این رشد در بهار سال ۱۴۰۰ براساس گزارش بانک مرکزی ۶/۷ درصد و براساس گزارش مرکز آمار ایران ۸/۵ درصد بوده است که تا الان این دولت هیچ فصل به این رشدها نرسیده است و در همین رشد ۴/۲ درصدی هم بیشترین سهم مربوط به نفت است.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

به نظر شما با توجه به نتیجه آرا، مشارکت در مرحله دوم انتخابات چه تفاوتی با مرحله اول دارد؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما