پاسخ تند همتی به خبرگزاری رسمی دولت: یا چیزی نمی دانید یا می خواهید ندانید!

عبدالناصر همتی در پاسخ به گزارش تند وتیز خبرگزاری رسمی دولت گفت: یک دانشجوی کارشناسی سال اول اقتصاد، تفاوت تورم نقطه به نقطه و تورم سالانه را به خوبی می داند ولی شما یا نمی دانید یا میخواهید که ندانید.

پاسخ تند همتی به خبرگزاری رسمی دولت: یا چیزی نمی دانید یا می خواهید  ندانید!
به گزارش اقتصاد 100، در روزهای اخیر عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی در واکنش به آمار و ارقام مطرح شده از سوی دولت سیزدهم و بانک مرکزی درباره کاهش نرخ تورم با انتشار ویدئویی مطرح کرد: با درآمد ۳۵ میلیارد دلاری نفت، ثبت تورم ۵۰-۴۸ درصدی در سال ۱۴۰۲ قابل قبول نمی‌باشد و دولت نمی‌تواند ژست مبارزه با تورم بگیرد! 
میدانید دلیل اصلی عدم توفیق دولت سیزدهم در تحقق وعده کنترل تورم و نرخ ارز چیست؟ یک علت مهم این است که طی دو سال و نیم گذشته، این دولت ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پول چاپ کرده است، یعنی پایه پولی در ۳۰ماه، ۱۱۵ درصد افزایش داشته است!

 خبر گزرای دولت اما ساکت نماند و در قالب گزارشی بلندبالا به اظهارات همتی واکنش داد.

ایرنا در گزارش خود با حمله به همتی آورده است؛

در شرایطی که نرخ رشد نقدینگی ۲۳.۴ درصد در اسفند ۱۴۰۲ پایین‌ترین نرخ ۵ ساله خود را به ثبت رسانده است و نرخ تورم نقطه به نقطه از ۵۵ درصد در فروردین ۱۴۰۱ به ۳۰.۹ درصد در فروردین ۱۴۰۳ کاهش یافته است، عبدالناصر همتی به عنوان رکورددار چاپ پول در اقتصاد ایران، از تورم خیالی ۵۰ درصدی سخن می‌گوید و دولت را به چاپ پول متهم می‌کند.

تحلیل اشتباه وی نسبت به روند رشد پایه پولی این پرسش را ایجاد می‌کند که چگونه وی چندین سال بر کرسی ریاست کلی بانک مرکزی نشسته بود و در حال حاضر به عنوان استاد اقتصاد دانشگاه تهران در حال تدریس است اما نسبت به بدیهیات اقتصاد پول و بانکداری مدرن اطلاع کافی ندارد.

عبدالناصر همتی نیز در واکنشی فوری به مطلب منتشر شده از سوی خبرگزاری دولت گفت:

خبرگزاری رسمی دولت، به طور بسیار مبتدی، مدعی شد که تحلیل بنده در مورد نرخ تورم اشتباه است!
این خبرگزاری متوجه این موضوع هست که من نیز به مانند رئیس جمهور دولت سیزدهم که در مقام مقایسه عملکرد،
به آمار تورم بانک مرکزی در شهریور ۱۴۰۰ استناد می کردند، به آمار بانک مرکزی در خصوص نرخ تورم سال ۱۴۰۲ استناد نموده ام، نه به نرخ تورم نقطه به نقطه اعلامی مرکز آمار!
یک دانشجوی کارشناسی سال اول اقتصاد، تفاوت تورم نقطه به نقطه و تورم سالانه را به خوبی می داند ولی شما یا نمی دانید یا میخواهید که ندانید.
هر توجیهی که بیان کنید، دولت بایستی پاسخگوی کوچک شدن سفره مردم و کاهش شدید ارزش ریال باشد. چگونه این دو مورد را توجیه می کنید؟!

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما