ثروتمندترین تاجر ایرانی در 215 سال پیش چقدر دارایی داشت؟/ او چرا می ترسید به دربار شاه برود؟

کلود ماتیو، کنت دو گاردان (زاده ۱۱ ژوئیه ۱۷۶۶ درگذشته ۳۰ ژانویه ۱۸۱۸ ) معروف به ژنرال گاردان افسر فرانسوی و رئیس هیئت اعزامی ناپلئون بناپارت در عهد فتحعلی‌شاه قاجار بود که عنوان مستشاری ارتش ایران را در آن عهد برعهده داشت.

ثروتمندترین تاجر ایرانی در 215 سال پیش چقدر دارایی داشت؟/ او چرا می ترسید به دربار شاه برود؟

به گزارش اقتصاد 100 وی خاطرات  دوران اقامت خود در تهران را منتشر کرده که بخشی از این خاطرات، نامه های او به مقامات کشورش است.

او در نامه ای که در 28 می 1808 معادل 7خرداد1187شمسی خطاب به وزیر امور ذاخله فرانسه می نویسد اطلاعات جالبی از اقتصاد ایران گزارش می دهد.

در بخشی از این نامه که مربوط به 215 سال قبل است آمده است:

Capture

گاردان خطاب به وزیر داخله فرانسه، ثروت میرزاتقی ملقب به ملک التجار را 30هزار تومان ذکر می کند و می افزاید مردم این دارایی را تا 50هزارتومان هم نقل می کنند. گفتنی است با توجه به اینکه هر تومان در آن مقطع زمانی معادل 2دلارو50سنت بوده، ثروت ملک التجار 75000 دلار می شده که در مقایسه با بازرگانان امروزی رقم قابل توجهی نیست.

نکته مهم در گزارش گاردان این است که تجار ایرانی خود را مفلس و بی چیز جا می زده اند تا حاکمان وقت، اموالشان را نگیرند. در گزارش ژنرال گاردان آمده است که بازرگانلن از اینکه به پایتخت و دربار احضار شوند می ترسیده اند و نگران بوده اند که باید بخشی از اموال خود را به خزانه سلطنتی واگذار کنند.

 

برگرفته از کتاب "تاریخ اقتصادی ایران" نوشته چارلز عیسوی ترجمه یعقوب آژند

 



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما