پیش بینی اکونومیست از ارزهای دیجیتال/ پایان رمزارزها رسیده است؟

اقتصاد100- «اگر همه استفاده از آن را متوقف کنند»؛ این جمله به خوبی توضیح می‌دهد، که ارزهای دیجیتال چگونه به سوی نابودی و هیچ شدن می‌روند. مرگ صرافی ارز دیجیتال «اف‌تی‌ایکس» که در 11 نوامبر ورشکستگی خود را اعلام کرد، برخی از مردم را تشویق می کند تا توجه خود را به جای دیگری غیر از ارزهای دیجیتال معطوف کنند. اما چه اتفاقی باید بیفتد تا همه تسلیم شوند؟

پیش بینی اکونومیست از ارزهای دیجیتال/ پایان رمزارزها رسیده است؟

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از اکونومیست، پاسخ این سوال مستلزم درک چگونگی عملکرد صنعت کریپتو است. در بطن کریپتو، بلاک‌چین‌هایی مانند بیت‌کوین و اتریوم قرار دارند که تراکنش‌های تایید شده توسط رایانه‌ها را ثبت می‌کنند، فرآیندی که با صدور توکن‌های جدید انگیزه می‌گیرد. بلاک‌چین اتریوم خطوط کد را تایید می کند، که این امکان را برای افراد فراهم می کند تا توکن های خودشان را عرضه کنند یا اپلیکیشن‌هایی بر روی آن بسازند. اینها شامل استیبل کوین‌ها می‌شوند که به ارزهای دنیای واقعی (فیات) متصل هستند و توکن‌هایی مانند «یونی‌سواپ» که پروتکل‌های امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را مدیریت می‌کنند. زنجیره های اصلی و تعداد انگشت شماری توکن مبتنی بر اتریوم، مانند استیبل کوین‌ها، 90 درصد ارزش ارزهای دیجیتال را تشکیل می دهند. کسب و کارهای بزرگ و کوچکی بر روی این جهان (بلاک‌چین‌ها) ساخته شده اند، از جمله صرافی‌های ارز دیجیتال، صندوق های سرمایه گذاری و پلتفرم های وام‌دهی.

نابودی کامل کریپتو مستلزم کشتن لایه‌های بلاک‌چین است. یک راه‌‌، کاهش شدید ارزش ذاتی و پشتوانه ارزهای دیجیتال است. یا این صنعت ممکن است از بالا به پایین، لایه به لایه مانند یک شال بافتنی از هم گسیخته شود.

از بین بردن پشتوانه آنها فوق العاده دشوار است و ارزش فعلی بیت کوین و اتر آن را سخت‌تر می‌کند. برای حمله به یک بلاک‌چین و خاموش کردن آن، نیاز به کنترل 51 درصدی قدرت رایانشی یا ارزش توکن‌هایی است که برای تایید تراکنش‌ها سپرده‌گذاری شده‌اند. هرچه ارزش توکن ها بیشتر باشد، برای حمله به یک زنجیره با پروتکل «اثبات کار» مانند بیت کوین، انرژی بیشتری لازم است و برای حمله به یک زنجیره «اثبات سهام» مانند اتریوم، پول بیشتری نیاز است. امنیت این زنجیره‌ها (که با مقداری که باید برای حمله به آن‌ها خرج شود اندازه‌گیری می‌شود) اکنون بین 5 تا 10 میلیارد دلار است. در واقع برای انجام موفقیت‌آمیز چنین حمله ای به یک دولت یا یک فرد فوق العاده ثروتمند نیاز است. برای مثال حتی اگر ایلان ماسک تا این حد تمایل داشته باشد، در حال حاضر کمی مشغول به نظر می رسد.

صرافی‌های دیفای و پروتکل‌های وام‌دهی همچنان به فعالیت خود ادامه داده‌اند، حتی زمانی که بسیاری از شرکت‌های صنعت کریپتو پس از اتفاقات اخیر، یکی یکی از بین رفته‌اند. اما فروپاشی این شرکت‌ها می‌تواند فناوری زیربنایی را با برداشتن بخش‌هایی از ارزش آن به خطر بیاندازد، زنجیره‌ها را بیشتر در معرض مهاجمان احتمالی قرار دهد و ماینرها یا سهامداران را مجبور به خاموش کردن دستگاه‌هایشان کند. ارزش فعالیت‌های درون بلاک‌چین و توکن‌ها خود تقویت‌کننده اکوسیستم کریپتو است. هرچه افراد بیشتری از دیفای استفاده کنند، اتریوم ارزشمندتر می شود. هرچه قیمت اتر بالاتر باشد، مانع حملات بیشتر به بلاک‌چین می شود و مردم اطمینان بیشتری خواهند داشت که بلاک‌چین ها دوام خواهند آورد. این همچنین برعکس عمل می‌کند، یعنی هرچه افراد بیشتری به دلیل ترس از کریپتو اجتناب کنند، امنیت آن کمتر می‌شود.

ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال در حال حاضر 820 میلیارد دلار است. این رقم 70 درصد کمتر از اوج یک سال پیش است، اما در مقایسه با بیشتر تاریخ ارزهای دیجیتال همچنان بالا است. برای مثال، نسبت به ابتدای سال گذشته و هر نقطه قبل‌تر از آن، از جمله اوج بازار صعودی در سال 2017، بالاتر است. بسیاری از لایه‌های بیشتر (مانند یک استیبل کوین بزرگ، کسب‌وکارهای بزرگ یا شاید دیگر پروتکل‌های بر روی بلاک‌چین) برای بازگرداندن ارزش کریپتو به سطوحی که تنها سه یا چهار سال پیش معامله می‌شدند، به دنبال راه‌کار باشند. شهرت و اعتبار کریپتو پیش‌تر نیز به سوی ضعیف شدن رفته بود. ارزش آن در طول عمر خود بارها و بارها کاهش یافته است. اگرچه اکنون افراد کمتری در نتیجه فروپاشی اف‌تی‌اکس از ارز دیجیتال استفاده می‌کنند، تصور اینکه این عدد به اندازه‌ای کوچک باشد که ارزش آنها را به صفر برساند بسیار دشوار است.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما