چرا قیمت گاز در اروپا کاهش پیدا کرد؟

اقتصاد100- ترکیبی از ذخیره‌سازی کامل گاز در اروپا، کاهش تقاضا و آب و هوای معتدل عامل کاهش نگرانی ها و در نتیجه افت قیمت گاز ذکر شده است.

چرا قیمت گاز در اروپا کاهش پیدا کرد؟

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100، جنگ در اوکراین ادامه دارد، صادرات گاز طبیعی روسیه به اروپا در حال کاهش است و فصل زمستان در حال رسیدن است. در نگاه اول، به نظر می‌رسد که این­ها ترکیبی عالی از عواملی است که منجر به قیمت‌های بسیار بالا برای گاز طبیعی می‌شود، اما بر مبنای گزارش نیویورک تایمز، قیمت سوختی که برای گرم کردن خانه‌ها و نیروگاه‌های برق و صنعت حیاتی است، در حال کاهش است.

سطح قیمت مبنای گاز طبیعی اروپا در این هفته، نسبت به اوج قیمت آن در ماه اوت، 70 درصد پایین‌تر بود. یکی از دلایل اصلی سقوط قیمت‌ها این بود که اروپا، حداقل در حال حاضر، تمام گاز طبیعی مورد نیاز خود در زمستان را در اختیار دارد؛ زیرا زمانی که روسیه به عنوان تامین کننده بلندمدت گاز اروپا، جریان صادرات گاز آبی (Blue Gas) را به اروپا کاهش داد، تمامی‌کشورهای این قاره، در طول فصل تابستان شروع به خرید گاز از همه جای دنیا نمودند.

در سرتاسر قاره اروپا، دولت‌ها و شرکت‌ها به شدت در حال پر کردن تاسیسات مخازن گاز خود هستند. با اصرار و پافشاری کمیسیون اروپا و شرکت‌های انرژی، دولت‌ها در حال حاضر تاسیسات گازی خود را تا بیش از 90 درصد ظرفیتشان پر کرده‌اند، در حالی که این میزان در سال گذشته کمتر از 80 درصد بود.

شرکت‌های فروشنده گاز طبیعی، به دلیل قیمت‌های بالا، به بازار اروپا گسیل شده‌اند. کشتی‌های ویژه‌­ای که حامل مقادیر عظیم گاز طبیعی مایع (LNG) هستند، از مبدا ایالات متحده، قطر و سایر کشورها از جمله روسیه (به عنوان تولید کنندگان اصلی گاز در دنیا)، برای رسیدن به بازار اروپا در حال رقابت هستند. ترافیک فروش گاز به بازار اروپا به قدری زیاد بوده است که کشتی‌ها اکنون در حال چرخش در سواحل هستند و منتظر خالی شدن اسکله‌ها و پایانه‌ها برای تخلیه محموله خود می‌باشند.

تکمیل بودن ذخایر گاز اروپا، می‌تواند به عنوان یک ضربه‌گیر قیمتی در برابر اختلالات بیشتر در عرضه گاز روسیه یا هر شوک دیگری عمل نماید. ماسیمو دی اودواردو، معاون تحقیقات گاز در شرکت مشاوره وود مکنزی می‌گوید: «شما در حال حاضر سطوحی از ذخیره‌سازی (گاز) دارید که چند ماه پیش، مردم آن را فقط می‌توانستند در رویا ببینند.»

به طور همزمان، تقاضا برای گاز طبیعی به منظور استفاده در تولید برق مصرفی اروپا نیز به شدت کاهش یافته که عامل دیگری برای ریزش قیمت‌ها است. آب و هوای غیرمعمول و نسبتا گرم اوایل پاییز در بسیاری از نقاط اروپا باعث شده است که مردم نیاز چندانی به استفاده از وسایل گرمایشی نداشته باشند (و تقاضا برای برق مصرفی خانوارها افت نماید).

اما تحلیلگران هشدار می‌دهند که کاهش اخیر قیمت گاز ممکن است زودگذر باشد و نوسانات شدید و غیرمعمول در قیمت‌ها که پس از کاهش عرضه گاز توسط روسیه در ماه‌های اخیر رخ داد، ادامه یابد.

قیمت فعلی گاز در اروپا، حتی پس از کاهش‌های قیمتی اخیر، بالاتر از قیمت‌های تاریخی آن است؛ به نحوی که قیمت‌های معاملاتی فعلی، دو برابر قیمت سال گذشته و حتی بالاتر از میانگین قیمتی بلندمدت می‌باشد. در اثر قیمت‌های بالای گاز در اروپا، بسیاری از مشاغل تشنه انرژی (صنایع انرژی‌بر) مانند کارخانه‌های ذوب آلومینیوم، کارخانه‌های فولاد و کارخانه‌های کود، حداقل به طور موقت تعطیل شده‌اند. در ایتالیا، که یکی از مصرف‌کنندگان بزرگ گاز است، تقاضا برای سوخت در ماه‌های آگوست و سپتامبر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، حدود 10 درصد کاهش یافت.

فشارهای مقرراتی و محدودیت‌های قانونی نیز بر بازارها اثر گذاشته است. برای نمونه تحلیلگران معتقدند توافق اخیر اتحادیه اروپا برای محدود کردن قیمت گاز (با وجود اینکه هنوز جزئیات آن اعلام نشده است) احتمالا قیمت‌ها را کاهش می‌دهد. با این وجود، هنینگ گلاستاین، مدیر گروه اوراسیا معتقد است «در کوتاه مدت، قیمت‌های پایین‌تر می‌تواند دردسرهای خاص خود را ایجاد کند».

شرکت‌های انرژی اروپایی که گاز را برای تولید برق می‌خرند و برق تولیدی را به مشتریان می‌فروشند، در ماه‌های اخیر به دلیل عدم دسترسی به گاز روسیه، متحمل ضررهای سنگین شده‌اند. آنها احتمالا LNG گران قیمت را برای جبران ذخایر از دست رفته خود سفارش داده‌اند، اما اکنون میزان تقاضا برای برق مصرفی خانوارها (و در نتیجه قیمت آن) کمتر از حد انتظار است. این امر می‌تواند برخی شرکت‌های برق را مجبور کند که محموله‌های گران قیمت خریداری شده خود را در جاهای دیگر به قیمت ارزان‌تر بفروشند که احتمالاً باعث زیان مالی بزرگی برای آنها می‌شود.

قیمت‌های پایین‌تر گاز همچنین می‌تواند انگیزه توسعه و گسترش تولید و استفاده از سوخت‌های پاک مانند هیدروژن که گران‌تر هستند را تضعیف نماید.

پایان پیام

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما