سرمایه‌گذاری اندونزی برای خودکفایی در تولید قیر تا سال 2024

اقتصاد100- اندونزی یکی از کشورهای دارنده ذخایر نفت و گاز است اما 95 درصد نیاز به قیر خود را از طریق واردات تامین می‌کند. با این حال رئیس جمهور این کشور اعلام نمود که تا دو سال دیگر واردات قیر متوقف و این کالای مورد نیاز با سرمایه گذاری در داخل خصوصا در جزیره بوتون تامین خواهد شد.

سرمایه‌گذاری اندونزی برای خودکفایی در تولید قیر تا سال 2024

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100، اندونزی بعنوان یکی از کشورهای نوظهور و دارنده رتبه شانزدهم اقتصاد جهانی طی یک دهه گذشته میانگین رشد 5 درصدی را ثبت کرده است. اگر چه دو سال همه گیری کووید19 موجب شد اقتصاد اندونزی همچون سایر کشورها تحت تاثیر قرار بگیرد و رشد منفی را ثبت نماید ولی در سال 2021 مجددا روند بهبود خود را شروع نمود بطوریکه برای سال جاری 2022 رشد بین 4.5 تا 5 درصد پیش بینی شده است.

از سوی دیگر اندونزی طبق برآوردها قرار است تا سال 2045 به رتبه چهارم اقتصاد جهانی صعود کند. بر این اساس  سرمایه گذاری در زیرساخت ها برای اندونزی بسیار حیاتی و موتور محرکه رشد اقتصادی این کشور محسوب می‌شود. اگر ساخت پایتخت جدید اندونزی (بنام نوسانترا) را که از چند ماه قبل شروع شده است به این طرح ها اضافه کنیم، مطمئنا سرمایه گذاری‌های کلانی را نیاز خواهد داشت. یکی از مهمترین بخش های مهم در این روند ایجاد جاده‌های مواصلاتی است که نیاز وافر به مصالحی همچون سیمان، قیر، فولاد و ... دارد که در هر سه مورد فوق اندونزی وابسته به واردات خارجی است.

اندونزی یکی از کشورهای دارنده ذخایر نفت و گاز است اما تولید اندک نفت و گاز، این کشور را شدیدا به واردات وابسته نموده است. در این بین قیر نیز یکی از کالاهای مورد نیاز اندونزی است که 95 درصد آن وارد می‌شود. چنین وابستگی شدید موجب شد تا رئیس جمهور این کشور اعلام نماید که تا دو سال دیگر واردات قیر متوقف و این کالای مورد نیاز با سرمایه گذاری در داخل خصوصا در جزیره بوتون تامین شود. وی در ادامه اظهار داشت: «جزیره بوتون در سواحل جنوبی سولاوسی  با سرمایه گذاری می‌تواند تامین کننده قیر مورد نیاز کشور باشد و  این جزیره دارای 662 میلیون تن ذخایر قیر است که برای تامین نیاز اندونزی تا 120 سال کافی است.»

همچنین، در همین زمینه یک مقام عالی رتبه اندونزیایی گفت، اندونزی فرصت های سرمایه گذاری در تولید قیر به ارزش 1.3 میلیارد دلار را فراهم می‌کند زیرا کشورهای آسیای جنوب شرقی قصد دارند واردات مواد جاده ای را در دو سال آینده متوقف کنند. آقای بهلیل لاهادالیا، وزیر سرمایه گذاری و رئیس هیئت هماهنگی سرمایه گذاری این کشور نیز گفت: «چندین سرمایه گذار از اروپا و اندونزی علاقه مند به ساخت صنعت قیر و آسفالت در بوتون هستند. بر اساس برآورده‌های بعمل آمده جزیره  بوتون سالانه حدود 100,000تن قیر تولید می‌کندکه هنوز با هدف گذاری تولید سالانه 5 میلیون تنی توسط دولت فاصله زیادی دارد. اما ما به زودی صنعت قیر و آسفالت بوتون را گسترش خواهیم داد. برخی سرمایه گذاران شروع به ورود کرده اند.» وی گفت که یک مرکز تولید با ظرفیت تولید 500,000 تن قیر در سال نیازمند سرمایه گذاری در حدود 2.5 تا 3 تریلیون روپیه (162 تا 195 میلیون دلار) است. لذا دستیابی به تنها نیمی از هدف دولت به معنای فرصت سرمایه گذاری اضافی در حدود 15 تا 20 تریلیون روپیه است.

اندونزی در سال 2019 حدود 1.3 میلیون تن قیر استفاده کرد که بیشتر آن از قیر مشتق شده از نفت بوده است که پسماند پالایشگاه نفت است. در آن سال این کشور قیر نفتی به ارزش 550 میلیون دلار را وارد کرد و به پنجمین واردکننده بزرگ این کالا در جهان تبدیل شد.

 شرکت نفت اندونزی (پرتامینا) به عنوان تنها تولید کننده قیر در اندونزی با ظرفیت تولید به 600,000 تن در سال دارای شبکه توزیع گسترده با توزیع کنندگان محلی در تمام مناطق اندونزی است. این شرکت بر بازاریابی محصولات قیر برای کاربردهای راه‌سازی تمرکز دارد. محصول تولیدی این شرکت برای پاسخگویی به نیازها و شرایط آب و هوای گرمسیری اندونزی طراحی شده است و بیشترین مصرف این محصول توسط وزارت فواید عمومی و مسکن کشور در ساخت و ساز جاده‌های کشور جذب می‌شود .

پایان پیام



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما