افزایش یارانه سوخت‌های فسیلی «جی20» در 2021

اقتصاد 100- تخصیص یارانه سوخت‌های فسیلی در سال ۲۰۲۱ توسط کشورهای «گروه۲۰» نه تنها در سال ۲۰۲۱، ۲۹ درصد افزایش یافت بلکه بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین احتمالا با دور کردن دولت‌ها از اهداف اقلیمی، به وابستگی بیشتر به سوخت‌های فسیلی خواهد انجامید.

افزایش یارانه سوخت‌های فسیلی «جی20» در 2021

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد 100 به نقل از نشریه "لا وانگواردیا" اسپانیا، «سازمان شفافیت بین‌الملل» در گزارش سالانه خود آورده است: اعضای گروه ۲۰ با کمک به تولید و مصرف انرژی‌های فسیلی مانند نفت و گاز و  زغال سنگ، تلاش‌ها برای مقابله با بحران آب و هوایی را تضعیف می‌کنند.

طبق این گزارش، یارانه حمایتی اعضای گروه ۲۰ برای سوخت‌های فسیلی با ۲۹ درصد افزایش در سال ۲۰۲۱ به ۱۹۰ میلیارد دلار رسید.

روند افزایشی یارانه‌های سوخت‌های فسیلی در سال ۲۰۲۲ نیز ادامه دارد که بخشی از آن به دلیل جنگ اوکراین و افزایش بهای انرژی بوده است. شرایط جهانی که سود شرکت‌های انرژی را نیز افزایش داده است.

بر اساس این گزارش، افزایش یارانه‌ها نه تنها سطوح تولید و مصرف را تشویق می‌کند که با اهداف اقلیمی ناسازگار است بلکه بر رقابتی شدن انرژی‌های تجدیدپذیر تاثیر منفی دارد.

چین، اندونزی و انگلیس در صدر کشورهایی که بیشترین میزان یارانه بر تولید و مصرف سوخت‌های فسیلی را وضع کردند، قرار دارند. مسئله‌ای که بی تردید بر مشارکت این کشورها در رسیدن به هدف تعیین‌شده در توافق پاریس تاثیرگذار خواهد بود. طبق این توافق، دمای هوا از ۱.۵ درجه سانتی گراد نباید تجاوز کند.

«ایپِک گنجسو» پژوهشگر ارشد «موسسه توسعه خارج از کشور» (Overseas Development Institute) و نخستین نویسنده این گزارش معتقد است: منابع مالی عمومی در کشورهای عضو گروه۲۰ هنوز به سمت حمایت از سوخت‌های فسیلی هدایت می‌شوند. ۶۳ درصد از بودجه عمومی برای انرژی در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ صرف سوخت‌های فسیلی شد.

وی می‌افزاید: یارانه‌های سوخت‌های فسیلی به جای کاهش، دوباره رو به افزایش است. به جای طولانی کردن وابستگی به سوخت‌های فسیلی، سرمایه‌گذاری‌های بیشتری برای تبدیل سیستم‌های انرژی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر مورد نیاز است.

169963495

صندوق بین‌المللی پول پیشتر اعلام کرد: صنعت سوخت‌های فسیلی در سال ۲۰۲۰ میلادی، نزدیک به شش تریلیون دلار یارانه دریافت کرده است که این رقم معادل ۱۱ میلیون دلار در هر دقیقه است.  

بیش از یک دهه پیش، گروه ۲۰ با حذف یارانه‌های «ناکارآمد» سوخت‌های فسیلی موافقت کرد. مدتی بعد، رهبران گروه هفت (G۷) متعهد شدند تا سال ۲۰۲۵ میلادی، یارانه اختصاصی سوخت‌های فسیلی را قطع کنند. این در حالی است که هنوز حتی یک کشور هزینه‌های زیست‌محیطی و زنجیره تامین در قیمت سوخت‌های فسیلی را لحاظ نکرده است.  

«کریستالینا جورجیوا» مدیر عامل صندوق بین المللی پول در اجلاس انرژی سازمان ملل متحد (سپتامبر ۲۰۲۰)  گفت: اگر قیمت سوخت‌های فسیلی تا سال ۲۰۲۵ به طور کامل منعکس کننده هزینه‌های زیست محیطی باشد، انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان به میزان یک سوم کاهش می‌یابد و این امر موجب جلوگیری از گرمایش جهانی به میزان ۱.۵ درجه سلسیوس می‌شود.

اعضای گروه ۲۰ در سال ۲۰۰۹ متعهد شدند که یارانه‌های میان‌مدت سوخت فسیلی را که مصرف بی‌رویه را تشویق می‌کند، حذف کنند. با این حال، تنها در سال ۲۰۲۰، اعضای گروه ۲۰ (به استثنای عربستان سعودی) حداقل ۱۴۷ میلیارد دلار یارانه برای زغال سنگ، نفت و گاز تخصیص دادند.

یارانه‌هایی که برای تشویق سرمایه‌گذاری و مصرف سوخت‌های فسیلی در نظر گرفته شده بود در طول همه‌گیری کاهش یافت (با کاهش تقاضا برای سوخت‌های فسیلی) و کمترین رقم را در دهه گذشته ثبت کرد.

با این حال، افزایش سطح مصرف، همراه با افزایش قیمت نفت و گاز (در نتیجه افزایش قیمت انرژی در پایان سال)، منجر به افزایش چشمگیر یارانه‌های سوخت‌های فسیلی در سال ۲۰۲۱ شد.  

اگر چه دانشمندان و فعالان زیست‌محیطی ده‌ها سال است که پیرامون آینده فاجعه بار بشریت در صورت عدم تغییر رویه واقعی در تولید و مصرف سوخت‌های فسیلی هشدار می‌دهند، اما آمارها نشان می‌دهد که نه تنها وابستگی دولت‌ها به سوخت‌های فسیلی رو به کاهش نیست بلکه وقوع جنگ اوکراین و بحران انرژی ناشی از آن، شرایط را وخیم‌تر خواهد کرد.

انتهای پیام

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما