آیا سوخت نیروگاهها قاچاق میشود؟
اقتصاد 100- مدیرکل دفتر برنامهریزی بهرهبرداری تولید شرکت برق حرارتی گفت: با قاطعیت اعلام میکنم به هیچ وجه سوختی که وارد نیروگاه شود امکان قاچاق شدن ندارد.
به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد 100، امید عبدالملکی، درباره قاچاق سوخت در نیروگاهها، اظهار داشت: در زمینه جلوگیری از قاچاق سوخت کنترل کمی و کیفی از سوی برق حرارتی وجود دارد و این مجموعه از سال 93 تفاهمنامهای سهجانبه با شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا برای جلوگیری از قاچاق سوخت منعقد کرده است.
وی ادامه داد: نیروگاههای کشور با توجه به اینکه بیشترین حجم سوخت را دریافت میکنند، به تجهیزات کنترل کمی و کیفی سوخت مایع از جمله باسکول، دوربین پلاکخوان و تجهیزات هیدرومتری مجهز شدهاند و تمامی اطلاعات سوخت دریافتی به شرکت برق حرارتی و شرکت ملی پخش فرآورده ارسال میشود.
عبدالملکی با اشاره به استقرار سامانه آنلاین ارسال و رسید سوخت مایع، گفت: در این سامانه کاملا مشخص است که در چه ساعتی کدام تانکر با چه مشخصاتی سوخت را از مبدا انبارهای شرکت پخش تا درب نیروگاه ارسال میکند، تمامی مراحل رصد میشود و هرگونه انحراف کنترل کمی و کیفی در فرآورده در سامانه مشخص است و در صورت عدم تائید به لحاظ کمی و کیفی در سامانه؛ سوخت به تانکر داده نمیشود و به عبارت دیگر بلاک میشود.
سوختی که وارد نیروگاه شود امکان قاچاق شدن ندارد
وی با بیان اینکه تمامی تانکرها تحت پیمان شرکت پخش فرآورده هستند و ما فقط سوخت را درب نیروگاه تحویل میگیریم، تاکید کرد: با قاطعیت اعلام میکنم به هیچوجه سوختی که وارد نیروگاه شود امکان قاچاق شدن ندارد. تکنولوژی مخازن سوخت نیروگاهها به شکلی است که سوخت به محض ورود به مخازن امکان خروج ندارد و وارد واحد تولید برق میشود.
کشف سوختهای بیکیفیت
مدیر کل دفتر برنامهریزی بهرهبرداری تولید شرکت برق حرارتی با بیان اینکه اگر قاچاقی صورت میگیرد توسط تانکرهای سوخترسان است، گفت: در زمان تحویل سوخت در نیروگاهها اکتشافاتی داشتهایم که نشان میدهد سوخت درون تانکرهای ورودی به نیروگاه دارای ناخالصی بوده است که این امر به دلیل تعویض سوخت دریافتی از شرکت پخش و پالایش توسط صاحبان تانکرها با فراوردههای بیکیفیتتر بوده است. با توجه به اینکه توربینهای گازی و بخار تکنولوژی بالایی دارند و به سوخت حساس هستند، اگر انحراف در فرآورده باشد این امر باعث آسیب به تجهیزات نیروگاهی میشود.
وی با بیان اینکه نیروگاهها عمدهترین مصرفکننده و تحویلگیرنده سوخت در حوزه صنایع کشور هستند، عنوان کرد: تنها در سال گذشته 10 میلیارد لیتر گازوئیل در نیروگاهها دریافت شده است که طبیعتا با این حجم از سوخت تحویلی ممکن است انحرافات موجود توسط تانکرها در این بخش بیشتر از سایر صنایع باشد.
خط لوله جایگزین تانکرها شود
عبدالملکی گفت: متاسفانه هر قدر روش جدید قاچاق را کشف میکنیم راه جدید پیدا میکنند. یکی از راهکارها برای جلوگیری از قاچاق این است که نیروگاهها به خط لوله متصل شوند. یعنی به جای تانکر؛ فرآورده از مبدا انبار نفت با خط لوله به نیروگاه ارسال شود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 17 تا 18 نیروگاه به خط لوله متصل هستند، ادامه داد: پیشنهاد برق حرارتی به پدافند غیرعامل، ستاد مبارزه با قاچاق کالا، شورای عالی امنیت ملی و سازمان برنامه و بوجه این بوده است که نیروگاهها به خط لوله متصل شوند. حسن آن این است که تانکر حذف میشود و دیگر انحرافی در کمیت و کیفیت سوخت نخواهیم داشت. هزینه حمل و نقل نیز کاهش پیدا کرده و حوادث جادهای کم میشود.
بحران انرژی اروپا انگیزه قاچاق را بیشتر کرده است
عبدالملکی در ادامه بیان داشت: بعد از جنگ روسیه و اوکراین قیمت حاملهای انرژی در اروپا فوقالعاده گران شده است. مثلا یک لیتر گازوئیل در ترکیه 30 هزار تومان و در انگلیس 50 هزار تومان است که در واقع با نرخ 300 تومانی برای هر لیتر در ایران انگیزه قاچاق را بالا میبرد.
نیروگاهها روزی چقدر گازوئیل دریافت میکنند؟
مدیرکل دفتر برنامهریزی بهرهبرداری تولید شرکت برق حرارتی خاطرنشان کرد: روزانه 20 میلیون تا 40 میلیون گازوئیل در نیروگاهها تحویل میگیریم که بخشی توسط خط لوله و بخشی توسط تانکر با اوزان 25 هزار تا 32 هزار لیتر است.
وی با بیان اینکه 85 درصد سوخت تحویلی به نیروگاهها گاز است، ادامه داد: میزان گازوئیل تحویلی به نیروگاهها از ابتدای سال جاری پنج میلیارد و 616 میلیون لیتر و میزان مازوت نیز سه میلیارد و 830 میلیون لیتر بوده است.
عبدالملکی درباره تامین سوخت زمستانی نیروگاهها، گفت: با پیگیریهای مستمر معاونان وزرای نفت و نیرو و شرکت گاز امیدواریم در سال جاری مشکلی در زمینه تامین سوخت نیروگاهها نداشته باشیم. در جلسات هفتگی کارگروه چهار نفره متشکل از برق حرارتی، مدیریت شبکه برق، شرکت گاز و شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی وضعیت سوخت نیروگاهها رصد میشود.
امید عبدالملکی در گفتوگو با خبرگزاری ایلنا، درباره قاچاق سوخت در نیروگاهها، اظهار داشت: در زمینه جلوگیری از قاچاق سوخت کنترل کمی و کیفی از سوی برق حرارتی وجود دارد و این مجموعه از سال 93 تفاهمنامهای سهجانبه با شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا برای جلوگیری از قاچاق سوخت منعقد کرده است.
وی ادامه داد: نیروگاههای کشور با توجه به اینکه بیشترین حجم سوخت را دریافت میکنند، به تجهیزات کنترل کمی و کیفی سوخت مایع از جمله باسکول، دوربین پلاکخوان و تجهیزات هیدرومتری مجهز شدهاند و تمامی اطلاعات سوخت دریافتی به شرکت برق حرارتی و شرکت ملی پخش فرآورده ارسال میشود.
عبدالملکی با اشاره به استقرار سامانه آنلاین ارسال و رسید سوخت مایع، گفت: در این سامانه کاملا مشخص است که در چه ساعتی کدام تانکر با چه مشخصاتی سوخت را از مبدا انبارهای شرکت پخش تا درب نیروگاه ارسال میکند، تمامی مراحل رصد میشود و هرگونه انحراف کنترل کمی و کیفی در فرآورده در سامانه مشخص است و در صورت عدم تائید به لحاظ کمی و کیفی در سامانه؛ سوخت به تانکر داده نمیشود و به عبارت دیگر بلاک میشود.
سوختی که وارد نیروگاه شود امکان قاچاق شدن ندارد
وی با بیان اینکه تمامی تانکرها تحت پیمان شرکت پخش فرآورده هستند و ما فقط سوخت را درب نیروگاه تحویل میگیریم، تاکید کرد: با قاطعیت اعلام میکنم به هیچوجه سوختی که وارد نیروگاه شود امکان قاچاق شدن ندارد. تکنولوژی مخازن سوخت نیروگاهها به شکلی است که سوخت به محض ورود به مخازن امکان خروج ندارد و وارد واحد تولید برق میشود.
کشف سوختهای بیکیفیت
مدیر کل دفتر برنامهریزی بهرهبرداری تولید شرکت برق حرارتی با بیان اینکه اگر قاچاقی صورت میگیرد توسط تانکرهای سوخترسان است، گفت: در زمان تحویل سوخت در نیروگاهها اکتشافاتی داشتهایم که نشان میدهد سوخت درون تانکرهای ورودی به نیروگاه دارای ناخالصی بوده است که این امر به دلیل تعویض سوخت دریافتی از شرکت پخش و پالایش توسط صاحبان تانکرها با فراوردههای بیکیفیتتر بوده است. با توجه به اینکه توربینهای گازی و بخار تکنولوژی بالایی دارند و به سوخت حساس هستند، اگر انحراف در فرآورده باشد این امر باعث آسیب به تجهیزات نیروگاهی میشود.
وی با بیان اینکه نیروگاهها عمدهترین مصرفکننده و تحویلگیرنده سوخت در حوزه صنایع کشور هستند، عنوان کرد: تنها در سال گذشته 10 میلیارد لیتر گازوئیل در نیروگاهها دریافت شده است که طبیعتا با این حجم از سوخت تحویلی ممکن است انحرافات موجود توسط تانکرها در این بخش بیشتر از سایر صنایع باشد.
خط لوله جایگزین تانکرها شود
عبدالملکی گفت: متاسفانه هر قدر روش جدید قاچاق را کشف میکنیم راه جدید پیدا میکنند. یکی از راهکارها برای جلوگیری از قاچاق این است که نیروگاهها به خط لوله متصل شوند. یعنی به جای تانکر؛ فرآورده از مبدا انبار نفت با خط لوله به نیروگاه ارسال شود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 17 تا 18 نیروگاه به خط لوله متصل هستند، ادامه داد: پیشنهاد برق حرارتی به پدافند غیرعامل، ستاد مبارزه با قاچاق کالا، شورای عالی امنیت ملی و سازمان برنامه و بوجه این بوده است که نیروگاهها به خط لوله متصل شوند. حسن آن این است که تانکر حذف میشود و دیگر انحرافی در کمیت و کیفیت سوخت نخواهیم داشت. هزینه حمل و نقل نیز کاهش پیدا کرده و حوادث جادهای کم میشود.
بحران انرژی اروپا انگیزه قاچاق را بیشتر کرده است
عبدالملکی در ادامه بیان داشت: بعد از جنگ روسیه و اوکراین قیمت حاملهای انرژی در اروپا فوقالعاده گران شده است. مثلا یک لیتر گازوئیل در ترکیه 30 هزار تومان و در انگلیس 50 هزار تومان است که در واقع با نرخ 300 تومانی برای هر لیتر در ایران انگیزه قاچاق را بالا میبرد.
نیروگاهها روزی چقدر گازوئیل دریافت میکنند؟
مدیرکل دفتر برنامهریزی بهرهبرداری تولید شرکت برق حرارتی خاطرنشان کرد: روزانه 20 میلیون تا 40 میلیون گازوئیل در نیروگاهها تحویل میگیریم که بخشی توسط خط لوله و بخشی توسط تانکر با اوزان 25 هزار تا 32 هزار لیتر است.
وی با بیان اینکه 85 درصد سوخت تحویلی به نیروگاهها گاز است، ادامه داد: میزان گازوئیل تحویلی به نیروگاهها از ابتدای سال جاری پنج میلیارد و 616 میلیون لیتر و میزان مازوت نیز سه میلیارد و 830 میلیون لیتر بوده است.
عبدالملکی درباره تامین سوخت زمستانی نیروگاهها، گفت: با پیگیریهای مستمر معاونان وزرای نفت و نیرو و شرکت گاز امیدواریم در سال جاری مشکلی در زمینه تامین سوخت نیروگاهها نداشته باشیم. در جلسات هفتگی کارگروه چهار نفره متشکل از برق حرارتی، مدیریت شبکه برق، شرکت گاز و شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی وضعیت سوخت نیروگاهها رصد میشود.
انتهای پیام
ارسال نظر