ماجرای حقوق نجومی یک مهندس نقشه‌ بردار آلمانی در ایران!

روز 20تیر 1310 یکی از موضوعاتی که در جلسه علنی مجلس شورای ملی بحث شد، استخدام یک مهندس آلمانی در ایران بود.

ماجرای حقوق نجومی  یک مهندس نقشه‌ بردار آلمانی در ایران!

به گزارش اقتصادنیوز، دولت وقت ،لایحه ای را به شرح زیر به مجلس ارائه داد:

 اداره کل صناعت مجاز است یک نفر نقشه‌کش معدن را براى مدت دو سال از روز حرکت به طرف ایران جهت احتیاجات نقشه‌بردارى معادن از اتباع دولت آلمان با شرایط مقرره ... استخدام نماید حقوق نقشه‌کش مزبور از سالى یک هزار و دویست دلار و دو هزار و چهارصد تومان و خرج سفر مشارالیه ایاباً و ذهاباً از چهارصد دلار تجاوز نخواهد کرد.

یکی از نمایندگان در مخالفت با این استخدام می گوید:

سابقاً ما دو نفر متخصص عالى مقام به نام "مستر بنه" و "مستر کلاب" را آوردیم به ایران مبلغى هم دولت ایران از براى این کار نقشه‌بردارى خرج کرد و آن نقشه‌هایی که آنها طرح کردند  همان طور توى دوسیه‌ها (=پرونده ها)مانده است. اگر آن دوسیه‌ها را آقاى فرخ در نظر بگیرند و سابقه را تحت مطالعه دربیاورند تصور نمی‌کنم که هیچ محتاج به نقشه‌کش باشیم بنده خیال می‌کردم که این شخص براى استخراج معادن استخدام می‌شود.

رئیس کل صناعت توضیح می دهد:  نقشه‌کش در این موضوع باید به سه قسم منقسم بشود یکى است که نقشه‌کش است یک نقشه برمی‌دارد از نقطه‌نظر (ژئولوژى) در نقاطى که معدن در آنجا هست نقشه برمی‌دارد این نقشه‌هایی است که البته آمده‌اند و برداشته‌اند و در دوسیه وزارتخانه موجود است یکى هم نقشه‌بردارى از نظر (ژئودزى) می‌باشد حالا ترجمه این لغات را بنده نمی‌دانم شاید در فارسى ترجمه کاملى نداشته باشد اما نقشه‌بردارى ژئودزى خیلى خرج دارد چندین میلیون که عجالتاً نه ما این موقعیت را داریم و نه آن احتیاج را اما نقشه توپوگرافیک را باید بردارند و متخصص معدن باید برود و معدن را استخراج کند بعد بدهند به شیمیست که متاسفانه ما این نقشه را نداریم و باید کشیده بشود.

بعد از این توضیح رای گیری ی شود و استخدام مهندس نقشه بردار با حقوق ارزی سالانه 1200 دلار و حقوق ریالی2400 تومان در سال تصویب می شود.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما