نسل سوم خودروی فرانسوی محبوب ایرانیان معرفی شد + تصاویر
اقتصاد ۱۰۰- رنو داستر جزو خودروهایی بود که در زمان ورود به ایران، با وجود طراحی ساده و به دور از مدرن بودن، به دلیل کیفیت نسبتا بالا و کم استهلاک بودن، با استقبال خوبی مواجه شد. داچیا اکنون از نسل سوم داستر با طراحی جذاب و امکانات و مشخصات مناسب رونمایی کرده است.
داچیا در زیر چتر رنو شکوفا شد و این برند رومانیایی ارزان قیمت دوتا از محبوبترین خودروهای بازار اروپا را تولید میکند. تا ماه اکتبر، ساندرو پرفروشترین خودرو در قاره اروپا بود در حالی که داستر به ۱۵ خودروی برتر در این قاره راه یافت.
اگر استایل داستر جدید آشنا به نظر میرسد، دلیل خوبی برای آن وجود دارد. داستر ۲۰۲۴ از کانسپت بیگستر که در اوایل سال ۲۰۲۱ معرفی شد، الهام گرفته است. این شاسیبلند که نسبت به نسل قبلی خود مستحکمتر به نظر میرسد، دارای روکشهای پلاستیکی اضافی بدنه و صفحههای محافظتی قویتر برای تطبیق با کاربرد آن است. این خودرو از الگوی "Y" شکل برای چراغها استفاده میکند و دستگیرههای دربهای عقب را در ستونهای C ادغام میکند.
داستر جدید با ۱۷۱.۰ اینچ طول، تقریباً اندازه مدل قبلی خود است. با توجه به پلتفرم مدرنتر اقتباس شده از شرکت مادر یعنی رنو، ظرفیت بار با افزایش شش درصدی، به ۴۷۲ لیتر افزایش مییابد. علاوه بر این، سرنشینان عقب فضای پای بیشتری نسبت به قبل دارند و قفسه سقفی سفارشی میتواند تا ۸۰ کیلوگرم بار را تحمل کند.
فضای داخلی متریال فانتزی را از بین میبرد و با پلاستیکهای سخت آن را ساده نگه میدارد. هدف داچیا توسعه یک کابین بادوام و در عین حال پایین نگه داشتن هزینهها است. با وجود یک نمایشگر کیلومترشمار ۷.۰ اینچی و یک صفحه نمایش لمسی ۱۰.۱ اینچی که کمی به سمت راننده متمایل شده، دیگر با فضایی سنتی و قدیمی مواجه نیستید. همچنین شارژر بیسیم تلفن همراه، سیستم صوتی با شش بلندگو و پشتیبانی از Android Auto و Apple CarPlay نیز وجود دارد.
از آنجایی که موتور ۱.۵ لیتری dCi آزمایش شده رنو از بین رفته است، در این نسل دیگر موتور دیزلی پیدا نخواهید کرد. در عوض داستر ۲۰۲۴ با موتور ۱.۲ لیتری TCe ۱۳۰ توربوشارژ ارائه میشود. این پیشرانه سه سیلندر از یک سیستم هیبریدی ملایم نیز استفاده میکند. این خودرو را میتوان با محور جلوی محرک یا چهار چرخ محرک با گیربکس شش سرعته دستی انتخاب کرد. طبق گفته داچیا، مصرف سوخت این خودرو، ۱۰ درصد در مقایسه با نسخه غیر برقی همان موتور کاهش یافته در حالی که عملکرد بهتری دارد.
مهمترین نوآوری از نظر پیشرانه، استفاده از یک سیستم هیبریدی است که از استیشن واگن جاگر به ارث رسیده است. مدل دیگری از این خودرو، از ترکیب یک موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با دو موتور الکتریکی، یک باتری ۱.۲ کیلووات ساعتی و یک گیربکس اتوماتیک استفاده میکند. یکی از موتورهای الکتریکی ۴۹ اسب بخار قدرت دارد در حالی که دیگری به عنوان استارت/ژنراتور عمل میکند.
داستر هیبرید ۱۴۰ از ترمز احیا کننده پشتیبانی میکند و پیشرانه آن همیشه در حالت برقی شروع به کار میکند. داچیا مدعی است که مصرف سوخت به طور متوسط ۲۰ درصد و در رانندگی شهری تا ۴۰ درصد کاهش مییابد. این برند رومانیایی تخمین میزند که شما ۸۰ درصد از اوقات در شهر در حالت EV رانندگی خواهید کرد.
نسل سوم داستر قرار است سال آینده به بازار عرضه شود و حرفهای زیادی برای گفتن دارد. از زمانی که داستر اصلی ۱۳ سال پیش عرضه شد، داچیا موفق به فروش بیش از ۲.۲ میلیون دستگاه شده است. از سال ۲۰۱۸، داستر یکی از پرفروشترین SUV ها برای مشتریان در اروپا بوده است. برای درک میزان موفقیت این خودرو، باید بدانید که از این SUV هر روز تقریباً ۱۰۰۰ دستگاه در کارخانه Piteşti رومانی تولید میشود! از سال ۲۰۲۳، داچیا در ۴۴ کشور فروخته میشود.
منبع: خبرانلاین
ارسال نظر