کدام خودروها نوسان قیمت داشتند؟ / عرضه خودرو قطره چکانی است
اقتصاد ۱۰۰- تداوم رشد قیمت بعضی خودروها در روزهای اخیر آن هم در شرایطی که بازار خودرو به واسطه عرضه محصولات جدید وارداتی در سامانه یکپارچه، چشم انتظار اخبار کاهشی بود، پسلرزههای اقدام شورای رقابت در زمینه افزایش قیمت کارخانه بعضی محصولات ایران خودرو ارزیابی میشود.
بازار خودرو در یکی دو هفته اخیر شاهد افزایش دوباره قیمت بود. رصد قیمتها نشان میدهد محصولات داخلی، مونتاژی و خودروهای خارجی در هفته گذشته متاثر از فاکتورهای افزایندهای از جمله نرخ دلار گران شدند. نوسان قیمت دلار در ایران همزمان با جنگ در غزه ثبات چندماهه بازار خودرو را نیز مختل کرد و قیمتها را بالا کشید اما این تنها عامل افزایش قیمت نبود.
از دید بعضی فعالان و کارشناسان حوزه خودرو، تداوم رشد قیمت بازار بعضی از خودروهای داخلی و خارجی در روزهای اخیر آن هم در شرایطی که بازار خودرو به واسطه عرضه محصولات جدید وارداتی در سامانه یکپارچه، چشم انتظار اخبار کاهشی بود، پسلرزههای اقدام شورای رقابت در زمینه افزایش قیمت کارخانه بعضی محصولات ایران خودرو ارزیابی میشود.
هفته گذشته شورای رقابت قیمت کارخانه ۸ محصول ایرانخودرو را که محصولات جدید این خودروساز معرفی شدند، بالا برد و این اقدام تنها چند روز بعد از انتشار اخباری صورت گرفت که نشان میداد دو خودروساز بزرگ داخلی بخشی از محصولات آماده خود را به جای عرضه به بازار در پارکینگهای خود احتکار کردهاند تا با قیمتهای جدید (بخوانید بالاتر) به فروش برسانند.
این اقدام شورای رقابت با انتقاد دیگری نیز همراه بود؛ اینکه محصولات نامبرده، هیچکدام محصولات جدیدی نبودند و تنها با افزودن یک یا دو آپشن یا رفع ایرادات گزارش شده، به عنوان خودرو جدید معرفی شدند. هرچه بود این اقدام شورای رقابت در کنار تاخیر در ابلاغ آییننامه واردات خودروهای کارکرده از سوی دولت، فتیله قیمت را در بازار خودرو بالا کشید و همچنان شاهد نوسان در قیمت خودروهای پرتقاضا هستیم.
افزایش ۲ تا ۳ درصد قیمت خودرو
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان اتومبیل تهران در گفتوگو با همشهری ضمن تایید افزایش ۲ تا ۳ درصدی قیمت خودرو در بازار، عرضه قطرهچکانی خودرو توسط شرکتها را مانع کاهش قیمتها دانست و اضافه کرد: افزایش قیمت در برخی خودروها با بازگشت دلار به کانال ۴۰ هزار تومانی جبران شد و دوباره شاهد بازگشت قیمت اولیه بودیم، اما برخی خودروها همچنان روی قیمت های افزایشی آگهی میشوند.
سعید موتمنی، افزایش قیمت را شامل همه انواع خودرو چه وارداتیها و چه مدلهای داخلی و مونتاژی دانست و در زمینه تاثیر ابلاغ آییننامه واردات خودروهای کارکرده بر بازار گفت: انحصار واردات نباید به دست برخی شرکتها سپرده شود بلکه باید به گونهای باشد که نمایشگاهداران و اشخاص حقیقی هم بتوانند خودرو وارد کنند. وی اضافه کرد: در دورههای قبل برخی شرکتهای واردکننده به طور مثال سانتافه را ۱۹۷ میلیون تومان فاکتور میکردند، اما نمایشگاهداران این خودروها را در بازار ۱۸۰ میلیون تومان به فروش میرساندند که ۱۷ میلیون تومان زیر قیمت بود.
کدام خودروها نوسان قیمت داشتند؟
مجموعه فاکتورهای موثر بر بازار خودرو از ۱۵ مهرماه تاکنون قیمتی محصولات پرتقاضا را بین ۲تا ۳ درصد بالا برده است. پژوپارس سفارشی که در هفتههای ابتدایی مهر با قیمت ۵۱۵ میلیون تومان معامله میشد، امروز به ۵۲۵ میلیون تومان رسیده است. کوئیک ساده نیز از ۳۳۸ میلیون تومان به ۳۴۵ میلیون تومان و قیمت پژو ۲۰۷ مدل MC از ۷۲۰ میلیون تومان به ۷۳۲ میلیون تومان رسیده است. با وجود کاهش دامنه نوسانات قیمت در روزهای اخیر، بعضی محصولات دیروز هم رشد قیمت داشتند.
از میان محصولات ایرانخودرو ۲۰۶ تیپ۲، باز هم افزایشی بود و با حدود ۵ میلیون تومان رشد به ۴۸۲ میلیون تومان رسید. ۲۰۶ تیپ ۳ و ۲۰۷ دنده، دیگر محصولات افزایشی این شرکت بودند. از میان محصولات سایپا نیز تیبا دیروز همین حدود افزایش قیمت داشت و انواع هاچبک و صندوقدار این خودرو بین ۳ تا ۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشت. امویام، دیگنیتی، تیارا، و کیام سی هم از میان مونتاژیها بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان گران شدند.
شورای رقابت، میماند یا میرود؟
موضوع دیگری که در روزهای اخیر در بازار خودرو واکنش برانگیز بوده خبر حذف احتمالی شورای رقابت از روند قیمتگذاری خودرو بود.
این خبر البته از سوی سخنگوی این شورا تکذیب شد. البته یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این باره به همشهری گفت: تا زمانی که بازار خودرو انحصاری است شورای رقابت به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
لطفالله سیاهکلی افزود: در شرایط ممنوعیت چندین ساله واردات، بازار خودرو قطعا انحصاری است، دو خودروساز تقریبا ۹۰ درصد بازار را در اختیار دارند و در مواردی به تعهدات خود نیز عمل نمیکنند یا قیمتها را بالا میبرند، بنابراین شورای رقابت همچنان وظیفه دارد که در قیمتگذاری خودرو وارد شود. اما اگر واردات خودروهای کارکرده و نو قطعی شود دخالت شورای رقابت در بخش خودرو دیگر معنی ندارد و میتواند از این بخش خارج شود.
ارسال نظر