افشاگری از پشت پرده بازی جدید خودروسازان / سردار تیمور حسینی برملا کرد
اقتصاد 100- جانشین رییس پلیس راهور فراجا با اعلام اینکه طبق آماری که به دست ما رسیده است، در حال حاضر حدود 17 میلیون دستگاه وسیله نقلیه فرسوده در کشور تردد میکنند که تخمین زده میشود 47 درصد کل وسایل نقلیه کشور را شامل میشوند، گفت: از مجموع 17 میلیون دستگاه خودروی فرسوده، سهم کلانشهرها 7 میلیون دستگاه خودرو است.
به گزارش گروه کسب وکار اقتصاد 100- سردار سید تیمور حسینی در خصوص سهم وسایل نقلیه فرسوده در تصادفات ناشی از نقص فنی خودرو، با تأکید بر اینکه تأثیر بسیار زیاد کیفیت خودرو و نقص فنی آن با علل مستقیم و غیر مستقیم مربوط به حوزه تصادفات، افزود: اگر خودروهای موجود استاندارد بودند و در حالت مطلوبتری از سطح فعلی قرار داشتند، حتماً میتوانستند از وقوع و شدت حوادث رانندگی بکاهند.
وی با اشاره به اینکه یک باور اشتباهی که در خودروسازان داخلی شکل گرفته و به آن بسیار پایبند هستند، این است که میگویند طبق آمار پلیس بر اساس کروکیهای تنظیم شده، تنها 5 درصد از تصادفات به وقوع پیوسته به علت نقص فنی خودرو بوده است که البته، پلیس راهور این رقم و این نظر را به هیچ عنوان نمیپذیرد، اظهار کرد: اغلب تصادفات رخ داده، آنهایی هستند که اگر خودروها قابلیت فرار از حادثه یا کاهش خسارات و جراحات بعد از وقوع را داشتند، حتماً ما با آمار بسیار کمتری در خصوص تصادفات ناشی از نقص فنی و نداشتن ایمنی و استاندارد خودرو مواجه بودیم.
سردار حسینی با بیان اینکه به موجب اصلاحیهای که به دست مجلس شورای اسلامی رسیده است، به طور حتم اسقاط خودرو برای همیشه به حالت تعلیق در خواهد آمد و جان کوچکی که اسقاط خودرو با آن کمی نفس میکشید هم از آن گرفته خواهد شد، تصریح کرد: در مورد 5 نوع خودرویی که سازمان استاندارد اعلام کرده که فاقد استاندارد هستند و برای آنها مجوز تردد صادر نمیکند، این سازمان اقدامی بهجا، درست و قابل تقدیر انجام داده که امیدواریم این روند را همچنان ادامه دهند و اجازه ندهند خودروهایی با کیفیت و ایمنی بسیار پایین با جان و مال مردم بازی کنند.
سال 1400 به جای 25 درصد، تنها 6 درصد خودروهای فرسوده اسقاط شدند
جانشین رییس پلیس راهور فراجا با اعلام اینکه خودروسازان وارد چرخه بازی جدیدی در تولیدات خود شدهاند، در توضیح این موضوع گفت: به عنوان مثال، برای خودروی ساینا با اضافه کردن یک کلمه (S)، مجوز استاندارد گرفتهاند یا در حرکتی زیرکانه، با اضافه کردن علامت "پلاس" در انتهای نام تولیدات خود، همان خودرو را بدون هیچ تغییری و با همان کیفیت گذشته تحت عنوان محصول برتر، با قیمت بالاتری به مردم میفروشند.
سردار تیمور حسینی با تأکید بر اینکه وضعیت تولید خودرو در کشور ما در شرایط خوبی قرار ندارد و وضع موجود در شأن مردم عزیز ما نیست، افزود: در سال 1400، روزانه بالغ بر 1300 دستگاه وسیله نقلیه در کشور تولید شده که به موجب قانون، باید 25 درصد مجموع خودروهای تولیدی از رده خارج میشد در صورتی که سال گذشته، تنها 29 هزار دستگاه خودروی فرسوده یعنی 6 درصد اسقاط شدهاند.
وی با اشاره به اینکه فلسفه اصلی اسقاط خودرو، خروج خودروهای فرسوده از چرخه تردد و جایگزینی خودروهای با کیفیت و روز دنیا به جای آنهاست که از لحاظ آلایندگی مورد قبول بوده و از استانداردهای لازم برخوردار باشند، اظهار کرد: در پیشنهاد جدید دولت که برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است، باید فاتحه کیفیت، استاندارد، محیط زیست و مهمتر از همه، اسقاط خودروها را خواند و نمیدانم با کدام اصول، منطق و فلسفه و با احتساب کدام فرمول، این پیشنهاد به مجلس ارائه شده است.
سردار حسینی با بیان اینکه ارائهدهندگان این پیشنهاد، خودشان بهتر میدانند در صورت تصویب آن در مجلس، مردم و مسئولان با چه معضلات مضاعفی مواجه خواهند شد، تصریح کرد: در چنین شرایطی، پیوست قرعهکشی را نیز به پیشنهاد خود اضافه کرده و اعلام کردهاند که 20 درصد از خودروهای قرعهکشی شده به اشخاصی تعلق میگیرد که دارای برگه اسقاط وسیله نقلیه هستند!
خودشان هم نمیدانند میخواهند قرعهکشی خودروها را ادامه دهند یا تعطیل کنند؟!
رییس پلیس راهور فراجا با اشاره به اینکه از یک سو، اعلام میکنند که قرعهکشی خودرو تا پایان سال تعطیل خواهد شد و از سوی دیگر، تبصره قرعهکشی خودرو را به لایحه جدید خود پیوست میکنند، اظهار کرد: در این شرایط، تا 200 سال آینده نیز هیچ وزیری نمیتواند قانون وضع شده را نادیده بگیرد و بگوید ما دیگر قرعهکشی نمیکنیم و این جریان، همچنان ادامه خواهد داشت!
سردار تیمور حسینی با بیان اینکه در بازدید رییس محترم جمهوری از ایران خودرو، دستورالعملی در 8 بند ابلاغ شد که در یکی از بندهای آن به صراحت، نوسازی هرچه سریعتر ناوگان عمومی مورد تأکید قرار گرفت، تصریح کرد: این ابلاغیه در اسرع وقت باید اجرایی شود در صورتی که با تصویب لایحه دولت و تبصرههای آن، عملاً ابلاغیه رییس محترم جمهوری به دست فراموشی خواهد سپرده شد.
وی با اعلام اینکه به عنوان یک پلیس حامی ایمنی و جان مردم از نمایندگان محترم مجلس خواهش میکنم که به هیچ عنوان به این لایحه رأی مبثت ندهند و طرحهای غیر کارشناسی را به حوزه خودروی کشور تحمیل نکنند، گفت: طرح اسقاط خودرو به عنوان فرآیندی کاملاً غلط، از ابتدا با مشکل روبهرو بود و البته به قوانین مربوط به اسقاط خودرو نیز انتقاداتی وارد است.
سردار حسینی از جمله قوانین مورد انتقاد که باعث تبدیل این حوزه به منبعی برای رانت، انحصار و فساد شده را خرید و فروش برگههای اسقاط اعلام کرد و با تأکید بر اینکه ما به شدت به این فرآیند معترض هستیم، خاطرنشان کرد: افرادی وجود دارند که با ارتباطات و اطلاعاتی که دارند تا 500 دستگاه وسیله نقلیه سبک یا سنگین را میخرند و اسقاط میکنند و برگههای اسقاط آنها را در بازار سیاه با قیمتهای گزاف میفروشند.
برای 17 میلیون خودروی فرسوده کشور، 17 هزار برگه اسقاط نیز صادر نشده است
رییس پلیس راهور فراجا با اعلام اینکه اگر بتوانیم فرآیندهای این حوزه را اصلاح کنیم، نیازی به اتخاذ و اجرای روشهای جدید نخواهیم داشت، گفت: در شرایط موجود، دستگاههای مربوطه در یک آشفتگی عجیب به سر میبرند و در این بلاتکلیفی، تعداد انگشتشماری فرصتطلب در حال سودجویی هستند و بیشترین فشار را توده مردم متحمل میشوند.
سردار تیمور حسینی با تأکید بر اینکه برای حدود 17 میلیون دستگاه وسیله نقلیه فرسوده که در کشور تردد میکنند، 17 هزار برگه اسقاط خودرو نیز صادر نشده است، افزود: اگر در کشور هیچ خودروی فرسودهای نداشتیم، صدور گواهی اسقاط نیز نباید وجود میداشت و هیچ ایرادی به میلیونها دستگاه خودرویی که در کشور تردد میکنند، وارد نبود اما آیا واقعاً شرایط امروز اینگونه است؟
وی پاسخ به این پرسش را با توجه به حدود 17 میلیون دستگاه وسیله نقلیه فرسودهای که در کشور تردد میکنند، منفی دانست و گفت: البته در این میان، سن فرسودگی خودروها موضوع مهمی است که به علت شکایت یک شخص در دیوان عدالت اداری، ماده مربوط به آن منسوخ شده و بر اساس رویه جدید، خودرو تا مادامی که میتواند برگه معاینه فنی دریافت کند، عملاً مجور تردد در سطح کشور را نیز دریافت میکند و از این رو، دیگر جای سؤال باقی نمیماند!
رییس پلیس راهور فراجا با تأکید بر لزوم تعیین عدد مشخصی به عنوان سن فرسودگی خودروها، خاطرنشان کرد: در این صورت، اگر برای یک خودرو، عمر 10 سال به عنوان سن فرسودگی در نظر گرفته شود، وقتی وارد سال یازدهم میشود، دارنده آن خودرو با استفاده از بستههای تشویقی در نظر شده، وسیله نقلیه خود را اسقاط کرده و آن را با یک وسیله جدید جابهجا کند.
۹۹ درصد موتورسیکلتهای کشور آلاینده و فرسودهاند
جانشین رییس پلیس راهور فراجا با اعلام اینکه فعلاً به جای توجه به سلامت و جان انسانها در صنعت خودرو، بحث و دعوا بر سر میزان پولی است که از محل این صنعت باید به خزانه وزارت صمت واریز شود، گفت: حدود ۱۲ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور داریم که قطعاً ۹۹ درصد آنها آلاینده و فرسوده هستند و تا همین لحظه، برای اینکه نشان دهند در این حوزه کاری انجام میشود، به خود زحمت نداده و حتی یک دستگاه موتورسیکلت را نیز اسقاط نکردهاند.
سردار تیمور حسینی با تأکید بر اینکه اسقاط وسایل نقلیه نیازمند سیاستهای تشویقی است، افزود: ۴۷ درصد از وسایل نقلیه تهران فرسوده هستند و در شرایطی که به لحاظ اجتماعی و اقتصادی و از نظر زیرساختهای کنترلی، هیچ ساز و کاری به منظور منع تردد آنها اندیشیده نشده است، آیا میتوانیم نیمی از وسایل نقلیه در حال تردد در تهران را بخوابانیم؟
وی با اعلام اینکه نمیشود که تمامی دستگاههای مرتبط خود را کنار بکشند و همه از پلیس بخواهند که با برخوردهای سلبی، کمکاریهای دیگران را نیز جبران کند، عنوان کرد: دولت با ارائه تسهیلات تشویقی، مالکان خودروهای فرسوده را به اسقاط خودروهایشان ترغیب کند، نه اینکه از پلیس بخواهند که با تحکم و اقدامات جبری، آنها را وادار به این کار کند.
رییس پلیس راهور فراجا با تأکید بر اینکه در بحث اسقاط خودروها، محور سیاستها باید ایجاد تعادل و توازن بین احقاق حق و ادای تکلیف باشد و اگر این قضیه به سرانجام نرسد، در آینده با مسائل و مشکلات به مراتب بزرگتری روبهرو میشویم، خاطرنشان کرد: اسقاط خودروهای فرسوده را نباید با تولید و شمارهگذاری خودروهای جدید مرتبط کنیم و تکلیف اسقاط خودروها باید بدون وابستگی به خودروهای تولیدی و وارداتی تعیین شود.
انتهای پیام/
ارسال نظر